Yusuf El- Karadâvî’nin Fıkhü’z-Zekât Eseri Bağlamında “Fî Sebîlillâh” Kavramı
Yıl 2020,
Cilt: 8 Sayı: 13, 193 - 216, 15.12.2020
Hatice Erkoç
,
Abdurrahman Candan
Öz
Yusuf el-Karadâvî’nin alanında en kapsamlı çalışma olan Fıkhü’z-Zekât isimli eseri bağlamında “fî sebîlillâh” kavramının ne anlama geldiğini ele aldık. Dünya Müslümanlarından büyük kitlelerin takip ettiği Karadâvî, verdiği fetvalarda günümüz şartlarını göz önünde bulundurmuştur. Konuları ele alırken kendi tercih ettiği görüşünü söylemekten çekinmemiştir. “Fî sebîlillâh” kavramını bütün mezhepler cihad ve Allah yolunda cihad eden gaziler olarak anlamıştır. Böyle anlaşılması İslam’ın yayılış dönemindeki sosyopolitik şartlarla yakından ilgilidir. Karadâvî “fî sebîlillâh” kavramının cihad anlamına geldiğini kabul etmiştir. Cihadın anlaşılmasının kuvvetli delillerinin olduğunu belirtmiştir. Ancak cihadın da askeri savaş olarak anlaşılmasının sınırlı bir anlam olduğunu, cihad kavramının kapsamının geniş olduğunu ifade etmiştir.
Kaynakça
- Abdulmunim, Mahmûd Abdurrahmân. Mu’cemu’l-Mustalahât ve’l-Elfâzi’l-Fıkhiyye. Kâhire: Dâru’l-Fâdıla, ts.
- Akbayrak, Halil. Zekât Verilecek Yerler Bağlamında “Fî Sebîlillâh. Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2013.
- Aktaş, Beytullah. “Tevbe Suresi 60. Ayet Bağlamında Zekâtın Sarf Yerleri”. Diyanet İlmi Dergi 51 / 2 (Haziran 2015), 67-86. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/410323
- Akyüz, Vecdi. Zekât. İstanbul: İz Yayıncılık, 2006.
- Aybakan, Bilal. “Temlîk”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 40/428-430. İstanbul: TDV Yayınları, 2011.
- Aynî, Ebu Muhammed Mahmud b. Ahmed el-. El-Binaye fi şerhi’l Hidaye. Beyrut: Daru’l-Fikr, 1990.
- Bilmen, Ömer Nasuhi. Kur’an-ı Kerim’in Türkçe Meâli Alisi Ve Tefsiri. İstanbul: Bilmen Yayınevi, ts.
- DİB İslam İlmihali. Zekât. Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları, 2006.
- Dursunüst, Elif. Yusuf el-Karadâvî’nin Çağdaş Fıkıh Anlayışında İzlediği Yöntem. Sakarya: SÜSBE, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2007.
- Ebu Zekeriyya Muhyiddîn Yahya b. Şeref en-Nevevî. Kitâbu’l-Mecmu’ Şerhu’l-Mühezzeb. thk. Muhammed Necip el-Mutiî. Cidde: Mektebetü’l İrşâd, 2008.
- Fîrûzâbâdî, Mecdüddin Muhammed b. Ya’kub. el-Kâmûsü’l-Muhît. Beyrut: Beytü’l-Efkâr, 2004.
- İbn Kudâme, Abdullah b. Ahmed b. Muhammed. el-Muğnî. thk. Abdullah b. Abdulmuhsin et-Türkî, Abdulfettah Muhammed el-Hulv. Riyâd: Dâru Âlemi’l-Kütüb, 1997.
- --------, El-Kâfî Fî Fıḳhi’l-İmâmi’l-Mübeccel Aḥmed B. Ḥanbel. Cîze: Hicr Li't-Tibâati Ve'n-Neşr, 1417/1997.
- İbn Manzûr, Ebû’l-Fadl Cemalüdden Muhammed b. Mükerrem. Lisânu’l-Arab. Kahire: Daru’l-Meârif, ts.
- İbn Nüceym, Zeynüddîn b. İbrâhîm b. Muhammed el-Mısrî. el-Bahru'r-Râik Şerhu Kenzi'd-Dekâik. byy.: Darü’l Kütübü’l- Arabiyyetü’l- Kübra, ts.
- İbn Rüşd, Bidâyetü’l Müctehid ve Nihâyetü’l-Muktesid, çev. Ahmed Meylânî, İstanbul: Ensar Neşriyat, 2015.
- İbn-i Âbidin, Reddü’l-Muhtar Ale’d-Dürrü’l-Muhtar, çev. Ahmed Davudoğlu. İstanbul: Şamil Yayınevi, 1983.
- İbnu’l-Esîr, en-Nihâye fî Garîbi’l-Hadîs ve’l-Eser. thk. Tâhir Ahmed ez-Zâvî ve Mahmûd Muhammed et- Tanâhî, Kahire: el-Mektebetu’l-İslâmiyye, 1963.
- Ḳâḍî, Ebû Muḥammed ʿAbdulvehhâb el-. El-Meʿune ʿalâ Meẕhebi ʿÂlimi’l-Medîne. thk. Hamîş ʿAbdulḤaḳ. Mekke: el-Mektebetu’t-ticâriyye, n.d., ts.
- Karadâvî, Yusuf el-. Fıkhü’z-Zekât. Beyrut: Müessesetü Risale Nâşirûn, 2014.
- --------, Güncel Meselelere Fetvâlar İbâdetler, çev: Ahmet Aydın. İstanbul: Nida Yayıncılık, 2019.
- Karâfî, Ebu’l-Abbas Ahmed b. İdris es-Sinhacî. Ez-Zahîra Fî Furûi’l-Malikîye. Beyrut: Daru’l-Kutubi’l-İlmiye, 2008.
- Kâsânî, Ebû Bekr b. Mes’ud. Bedâyi’us-Sanâyi’ Fî Tertîb’iş-Şerâyi’, Beyrut: Dâr’ul Kütub’il İlmiyye, 2003.
- Köse, Murtaza, “Fî Sebîlillâh Kavramının Zekât Açısından Tahlili”. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 0 / 21 (Haziran 2004), 107-134. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/30712
- Kutub, Seyyid. Fî Zılâli’l Kur’an. çev. İ.H. Şengüler, M. Emin Saraç, Bekir Karlığa. İstanbul: Birleşik Yayıncılık, ts.
- Mevdûdî, Ebu’l A’lâ. Tefhimu’l Kur’an. İstanbul: İnsan Yayınları, 1986.
- Mevsilî, Abdullah b. Mahmûd el-. el-İhtiyâr li-Ta’lili’l-Muhtar. çev. Ahmet Oğuz vd. İstanbul: Nuh Yayıncılık, 2017.
- Reşîd Rızâ, Muhammed. Tefsîrü’l-Menâr. Kâhire: Darü’l-Menâr, 1368.
- Serahsî, Şemsü’l-eimme Ebû Sehl Ebû Bekir Muhammed b. Ahmed. Mebsût. ed. Mustafa Cevat Akşit. İstanbul: Gümüşev, 2011.
- Şâfiî, İmam Muhammed İdris eş-. el-Ümm. Beyrut: Daru’l Vefâ, 2001.
- Şîrâzî, Ebû İshâk İbrahim b. Ali. el-Mühezzeb fî fıkh’i İmam Şâfiî. Beyrut: Dar’ul-Kütübi’l-İlmiyye, 1995.
- Yavuz, Yunus Vehbi. Bir Sosyal Güvenlik Kurumu Olarak Zekât. İstanbul: Düşün Yayıncılık, 2017.
- Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi. Hak Dini Kur’an Dili. İstanbul: Azim Dağıtım, 2007.
- Zuhaylî, Vehbe. İslam Fıkhı Ansiklopedisi. çev. Ahmet Efe vd.. İstanbul: Risale Basın-Yayın, 1994.
The Concept Of “Fi Sebilillah” in The Context Of Yusuf Al -Qaradawi's Work Of Fikhu'z-Zakat
Yıl 2020,
Cilt: 8 Sayı: 13, 193 - 216, 15.12.2020
Hatice Erkoç
,
Abdurrahman Candan
Öz
In the context of Yusuf al-Qaradawi's book Fikhu'z-Zakat, which is the most comprehensive work in his field, we discussed what the concept of “fi sebilillah” means. Qaradawi, followed by large masses of world Muslims, has taken into account today's conditions in his fatwas. He did not hesitate to say his own preferred opinion when addressing matters. All sects understood the concept of ” Fi sebilillah " as jihad and veterans who wage jihad in the way of Allah. Such understanding is closely related to the sociopolitical conditions in the period of the spread of Islam. Qaradawi accepted that the concept of “fi sebilillah " means Jihad. He stated that there is strong evidence for understanding the jihad. However, he also stated that the understanding of jihad as military warfare has a limited meaning and that the scope of the concept of jihad is broad.
Kaynakça
- Abdulmunim, Mahmûd Abdurrahmân. Mu’cemu’l-Mustalahât ve’l-Elfâzi’l-Fıkhiyye. Kâhire: Dâru’l-Fâdıla, ts.
- Akbayrak, Halil. Zekât Verilecek Yerler Bağlamında “Fî Sebîlillâh. Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2013.
- Aktaş, Beytullah. “Tevbe Suresi 60. Ayet Bağlamında Zekâtın Sarf Yerleri”. Diyanet İlmi Dergi 51 / 2 (Haziran 2015), 67-86. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/410323
- Akyüz, Vecdi. Zekât. İstanbul: İz Yayıncılık, 2006.
- Aybakan, Bilal. “Temlîk”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 40/428-430. İstanbul: TDV Yayınları, 2011.
- Aynî, Ebu Muhammed Mahmud b. Ahmed el-. El-Binaye fi şerhi’l Hidaye. Beyrut: Daru’l-Fikr, 1990.
- Bilmen, Ömer Nasuhi. Kur’an-ı Kerim’in Türkçe Meâli Alisi Ve Tefsiri. İstanbul: Bilmen Yayınevi, ts.
- DİB İslam İlmihali. Zekât. Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları, 2006.
- Dursunüst, Elif. Yusuf el-Karadâvî’nin Çağdaş Fıkıh Anlayışında İzlediği Yöntem. Sakarya: SÜSBE, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2007.
- Ebu Zekeriyya Muhyiddîn Yahya b. Şeref en-Nevevî. Kitâbu’l-Mecmu’ Şerhu’l-Mühezzeb. thk. Muhammed Necip el-Mutiî. Cidde: Mektebetü’l İrşâd, 2008.
- Fîrûzâbâdî, Mecdüddin Muhammed b. Ya’kub. el-Kâmûsü’l-Muhît. Beyrut: Beytü’l-Efkâr, 2004.
- İbn Kudâme, Abdullah b. Ahmed b. Muhammed. el-Muğnî. thk. Abdullah b. Abdulmuhsin et-Türkî, Abdulfettah Muhammed el-Hulv. Riyâd: Dâru Âlemi’l-Kütüb, 1997.
- --------, El-Kâfî Fî Fıḳhi’l-İmâmi’l-Mübeccel Aḥmed B. Ḥanbel. Cîze: Hicr Li't-Tibâati Ve'n-Neşr, 1417/1997.
- İbn Manzûr, Ebû’l-Fadl Cemalüdden Muhammed b. Mükerrem. Lisânu’l-Arab. Kahire: Daru’l-Meârif, ts.
- İbn Nüceym, Zeynüddîn b. İbrâhîm b. Muhammed el-Mısrî. el-Bahru'r-Râik Şerhu Kenzi'd-Dekâik. byy.: Darü’l Kütübü’l- Arabiyyetü’l- Kübra, ts.
- İbn Rüşd, Bidâyetü’l Müctehid ve Nihâyetü’l-Muktesid, çev. Ahmed Meylânî, İstanbul: Ensar Neşriyat, 2015.
- İbn-i Âbidin, Reddü’l-Muhtar Ale’d-Dürrü’l-Muhtar, çev. Ahmed Davudoğlu. İstanbul: Şamil Yayınevi, 1983.
- İbnu’l-Esîr, en-Nihâye fî Garîbi’l-Hadîs ve’l-Eser. thk. Tâhir Ahmed ez-Zâvî ve Mahmûd Muhammed et- Tanâhî, Kahire: el-Mektebetu’l-İslâmiyye, 1963.
- Ḳâḍî, Ebû Muḥammed ʿAbdulvehhâb el-. El-Meʿune ʿalâ Meẕhebi ʿÂlimi’l-Medîne. thk. Hamîş ʿAbdulḤaḳ. Mekke: el-Mektebetu’t-ticâriyye, n.d., ts.
- Karadâvî, Yusuf el-. Fıkhü’z-Zekât. Beyrut: Müessesetü Risale Nâşirûn, 2014.
- --------, Güncel Meselelere Fetvâlar İbâdetler, çev: Ahmet Aydın. İstanbul: Nida Yayıncılık, 2019.
- Karâfî, Ebu’l-Abbas Ahmed b. İdris es-Sinhacî. Ez-Zahîra Fî Furûi’l-Malikîye. Beyrut: Daru’l-Kutubi’l-İlmiye, 2008.
- Kâsânî, Ebû Bekr b. Mes’ud. Bedâyi’us-Sanâyi’ Fî Tertîb’iş-Şerâyi’, Beyrut: Dâr’ul Kütub’il İlmiyye, 2003.
- Köse, Murtaza, “Fî Sebîlillâh Kavramının Zekât Açısından Tahlili”. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 0 / 21 (Haziran 2004), 107-134. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/30712
- Kutub, Seyyid. Fî Zılâli’l Kur’an. çev. İ.H. Şengüler, M. Emin Saraç, Bekir Karlığa. İstanbul: Birleşik Yayıncılık, ts.
- Mevdûdî, Ebu’l A’lâ. Tefhimu’l Kur’an. İstanbul: İnsan Yayınları, 1986.
- Mevsilî, Abdullah b. Mahmûd el-. el-İhtiyâr li-Ta’lili’l-Muhtar. çev. Ahmet Oğuz vd. İstanbul: Nuh Yayıncılık, 2017.
- Reşîd Rızâ, Muhammed. Tefsîrü’l-Menâr. Kâhire: Darü’l-Menâr, 1368.
- Serahsî, Şemsü’l-eimme Ebû Sehl Ebû Bekir Muhammed b. Ahmed. Mebsût. ed. Mustafa Cevat Akşit. İstanbul: Gümüşev, 2011.
- Şâfiî, İmam Muhammed İdris eş-. el-Ümm. Beyrut: Daru’l Vefâ, 2001.
- Şîrâzî, Ebû İshâk İbrahim b. Ali. el-Mühezzeb fî fıkh’i İmam Şâfiî. Beyrut: Dar’ul-Kütübi’l-İlmiyye, 1995.
- Yavuz, Yunus Vehbi. Bir Sosyal Güvenlik Kurumu Olarak Zekât. İstanbul: Düşün Yayıncılık, 2017.
- Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi. Hak Dini Kur’an Dili. İstanbul: Azim Dağıtım, 2007.
- Zuhaylî, Vehbe. İslam Fıkhı Ansiklopedisi. çev. Ahmet Efe vd.. İstanbul: Risale Basın-Yayın, 1994.