Amaç: Tıbbi atık yönetiminin amacı; atığın oluşumundan ortadan kaldırılmasına kadar risk altındaki insanların sağlığını ve çevreyi atıkların tehlikeli ve hastalık yapıcı etkilerinden korumaktır. Bu çalışmada laboratuvar çalışanlarının tıbbi atık farkındalık durumlarının tespiti amaçlandı.
Gereç ve Yöntem: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Dursun Odabaş Tıp Merkezi Laboratuvar çalışanları (n=30) dahil edildi. Tanımlayıcı tipte bir çalışma olup 26 soruluk anket formu yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak uygulandı. Tanımlayıcı istatistikler ve Ki-kare testi kullanıldı. p <0,05 düzeyi istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi.
Bulgular: Katılımcıların %63,3'ü laboratuvar teknisyeni, %16,7'si tabipti. Katılımcıların %46,7'si aynı birimde 10 yıldan fazla, %30'u ise 5 yıldan az süre ile çalışmaktaydı. Katılımcıların %16,6'sı lise, 63,3'ü lisans ve %20'si ise yüksek lisans ve üstü eğitim durumuna sahipti. Tıbbi atıkların ayrıştırılması ve tıbbi atık yönetimi konusundaki sorulara doğru cevap verme oranları 10 yıldan uzun süre çalışanlarda anlamlı düzeyde yüksekti (p<0,05). Tıbbi atık ile ilgili eğitim alan katılımcı oranı %26,7 oranındaydı.
Sonuç: Çalışmamızda tüm katılımcıların tıbbi atık yönetimine ilişkin doğru cevapladığı tek soru tıbbi atıkların hangi renk poşet ile toplandığı sorusuydu. Tıbbi atık ile ilgili eğitim alan katılımcı oranı düşüktü. Eğitim alanların da ancak yarısı aldığı eğitimi yeterli buldu. Tıbbi atıkların toplanması ve taşınması sürecinde hastane çalışanlarının almış oldukları tıbbi atık eğitimlerini uygulamalarına titiz bir şekilde yansıtabilmeleri, tıbbi atıkların sağlık çalışanları ve hastalara verebileceği zararların yanında çevre ve halk sağlığı açısından oluşturduğu riskleri azaltabilmek adına önemlidir. Bu doğrultuda gerekli tedbirlerin alınması ve verilen eğitimlerin sürdürülmesini önermekteyiz.
Objective: The purpose of medical waste management is to protect the health of people at risk and the environment from the hazardous and disease-causing effects of waste, from the generation of waste to its disposal. In this study, it was aimed to determine the medical waste awareness status of laboratory staff.
Material and Methods: The laboratory staff (n=30) of xxx Center were included in the study, which is of a descriptive type, and the 26-question questionnaire was applied by using the face-to-face interview technique. Descriptive statistics and Chi-square test were used. p<0.05 was considered statistically significant.
Results: 63.3% of the participants were laboratory technicians, and 16.7% were medical doctors. 46.7% of the participants had worked in the same unit for more than 10 years, and 30% for less than 5 years. 16.6% of the participants had a high school, 63.3% had a bachelor's degree and 20% had a master's or higher education. The rates of correct responses to questions about the separation of medical waste and medical waste management were significantly higher in participants who had worked more than 10 years. The percentage of participants who received training on medical waste was 26.7%, and only half of them found the training they took adequate.
Conclusions: In our study, the only question that all participants answered correctly regarding medical waste management was the question about the color of the bag, with which the medical waste was collected. The percentage of participants who received training on medical waste was low. The ability of hospital staff to meticulously reflect the medical waste trainings they received in their practices during the process of collecting and transporting medical waste is important to reduce the risks that medical waste poses to health staff and patients, as well as public health. In this respect, we recommend that the necessary measures are taken, and the trainings continue.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Orijinal Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 13 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Van Health Sciences Journal (Van Sağlık Bilimleri Dergisi) başlıklı eser bu Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.