Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Sınavına Hazırlanan Gençlerin Covid-19 Korkusunun Öğrencilerin Tükenmişlik ve Anksiyetelerine Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 1, 19 - 28, 30.04.2021
https://doi.org/10.52976/vansaglik.760062

Öz

Amaç: Bu çalışmada üniversiteye giriş sınavına hazırlanan gençlerin covid-19 korkusu yaşamalarının tükenmişlik ve anksiyetelerine etkisini incelemek amaçlanmıştır.
Materyal ve Methot: Çalışmaya 18-20 yaş arasında bir ilde etüt merkezinde üniversiteye giriş sınavına hazırlık yapan sosyal medya arayıcılığıyla ulaşılabilen gönüllü 100 öğrenci katılmıştır. Verilerin toplanması için, soru formu, Covid-19 Korkusu Ölçeği (CKÖ), Yaygın Anksiyete Bozukluğu Ölçeği (YABÖ), Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu(MTEÖ) kullanılmıştır. Analizler SPSS programında, yüzdelik alma, t testi, korelasyon analizi kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların çoğunun covid-19 pandemi süreci nedeniyle sınava hazırlanma süreçlerinin(%90), sosyal ilişkilerinin(%93), psikolojik durumlarının(%87) olumsuz etkilendiği, aile ilişkilerinin(%54) ise olumlu etkilendiği belirlenmiştir. Ayrıca, Öğrencilerin CKÖ ile MTEÖ puanları arasında zayıf, CKÖ ve YABÖ puanları arasında orta düzeyli pozitif yönde bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Öğrencilerin covid-19 korkusu yaşadıkları ve bu korkunun anksiyete ve tükenmişlikle ilişkili olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • • Ahorsu, D.K., Lin, C-Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2020). The Fear of COVID-19 Scale: Development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction. doi: 10.1007/s11469-020-00270-8. • Bakioğlu, F., Korkmaz, O., & Ercan, H. (2020). Fear of COVID-19 and positivity: Mediating role of intolerance of uncertainty, depression, anxiety, and stress. International Journal of Mental Health and Addiction. doi: 10.1007/s11469-020-00331-y • Bie´n A, Rzo´nca E, Ka´nczugowska A, IwanowiczPalus G. Factors affecting the quality of life and the illness acceptance of pregnant women with diabetes. Int J Environ Res Public Health. 2015;13:68. DOI:10.3390/ijerph13010068 • Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287, 112934. http://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934 • Çapri, B., Gündüz, B. & Gökçakan, Z. (2011). Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu (MTE-ÖF)’nun Türkçe’ye uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (40), 134–147. http://egitim.cu.edu.tr/efdergi. • Dozois, D. J. A., & Rnic, K. (2019). Abnormal psychology perspectives. D. J. A. Dozois (Ed.), pp. 48-61,Toronto: Pearson
  • • Drury, J., Carter, H., Cocking, C., Ntontis, E., Tekin Guven, S., Amlôt, R. (2019). Facilitating collective psychosocial resilience in the public in emergencies: Twelve recommendations based on the social identity approach. Front. Public Health, 2019; 6(7):141. DOI: 10.3389/fpubh.2019.00141 • Hall RC, Hall RC, Chapman MJ. The 1995 Kikwit Ebola outbreak: lessons hospitals and physicians can apply to future viral epidemics. Gen Hosp Psychiatry. 2008;30(5):446-452. DOI: 10.1016/j.genhosppsych.2008.05.003.
  • • Ho, C. S., Chee, C.Y., Ho, R.C. (2020). Mental Health Strategiesto Combat the Psychological Impact of COVID-19 Beyond Paranoia and Panic. Ann Acad Med Singapore, Mar., 16;49(3):155-160. http://www.annals.edu.sg/pdf/49VolNo3Mar2020/V49N3p155.pdf • Huang C, Wang Y, Li X, Ren L, Zhao J, Hu Y, et al. (2020). Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. The Lancet, 395(10223):497-506. doi: 10.1016/S0140-6736(20)30183
  • • Kaçan, Softa H., Ulaş Karaahmetoğlu G., Çabuk F.(2015). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi 23 (4), 1481-1494. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/209782. • Konkan R., Şenormancı, Ö., Güçlü, O., Aydın, E., Sungur, M. Z. (2013). Yaygın Anksiyete Bozukluğu-7 (YAB-7) Testi Türkçe Uyarlaması, Geçerlik ve Güvenirliği. Nöropsikiyatri Arşivi; 50:53-58. DOI: 10.4274/npa.y6308
  • • Kutsal, D. & Bilge, F. (2012). A study on the burnout and social support levels of high school students. Education and Science, 37 (164), 283–297. file:///C:/Users/sahide/Downloads/805-16980-1-PB.pdf
  • • Kürtüncü M., Kurt A. (2020). Covid-19 Pandemisi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Konusunda Yaşadıkları Sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD).7(5)66-77. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1128112
  • • Lee, J. (2020). Mental health effects of school closures during Covid-19. The Lancet Child and Adolescent Health, 395, 912–20.
  • • ÖSYM(2020) Sınav Takvimindeki Değişiklikler. https://www.osym.gov.tr/TR,8797/takvim.html
  • • Özbaş A., Sayın A., Çoşar B. (2012). Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerde Sınav Öncesi Anksiyete Düzeyi İle Erken Dönem Uyumsuz Şema İlişkilerinin İncelenmesi. Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi 1 : 81-89 file:///C:/Users/sahide/Downloads/Universite_Sinavina_Hazirlanan_Ogrencile.pdf
  • • Rubin GJ, Potts HW, Michie S.The impact of communications about swine flu (influenza A H1N1v) on public responses to the outbreak: results from 36 national telephone surveys in the UK. Health Technol Assess. 2010;14(34):183-266. DOI: 10.3310/hta14340-03.
  • • Sahu, P. (2020). Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 2019(4), 4–9. http://doi.org/10.7759/cureus.7541
  • • T.C. Sağlık Bakanlığı (T.R. Ministry of Health). (2020, April). Covid-19 Rehberi. https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/depo/rehberler/COVID-19_Rehberi.pdf
  • • Wang, C., Cheng, Z., Yue, X.-G., & McAleer, M. (2020). Risk Management of COVID-19 by universities in China. Journal of Risk and Financial Management, 13(2), 36. http://doi.org/10.3390/jrfm13020036.
  • • World Health Organization. (2020 11 January). Clinical management of severe acute respiratory infection when Novel coronavirus (nCoV) infection is suspected: interim guidance. https://www.who.int/internalpublications-detail/clinicalmanagement-of-severe-acute-respiratoryinfection-when-novel-coronavirus-(ncov)-infection-is-suspected • WHO (2020, 11 March).Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19.https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-sopening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020. • Viner, R. M., Russell, S. J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., … Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health, 0(0), 1–8. http://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X
  • • Zhonghua Liu Xing Bing Xue Za Zhi. (2020). The epidemiological characteristics of an outbreak of 2019 novel coronavirus diseases(Covid-19) in China. 41(2):145-151. DOI: 10.3760/cma.j.issn.0254-6450.2020.02.003
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orijinal Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Melike Yavaş Çelik 0000-0002-1155-1022

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 29 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yavaş Çelik, M. (2021). Üniversite Sınavına Hazırlanan Gençlerin Covid-19 Korkusunun Öğrencilerin Tükenmişlik ve Anksiyetelerine Etkisi. Van Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(1), 19-28. https://doi.org/10.52976/vansaglik.760062

ISSN 

images?q=tbn:ANd9GcQBnZPknmjKO2vn7ExYwjsL0g4cijty6VTFQQ&usqp=CAU CABI-Logo_Accessible_RGB.png  logo-e1506365530266.png ici2.png 

8c492a0a466f9b2cd59ec89595639a5c?AccessKeyId=245B99561176BAE11FEB&disposition=0&alloworigin=1asos-index.png  Root Indexing    ResearchBib BASE Logo      


Creative Commons Lisansı

Van Health Sciences Journal (Van Sağlık Bilimleri Dergisi) başlıklı eser bu Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  open-access-logo.png  search-result-logo-horizontal-TEST.jpg