In this study, students' spines were examined with the Spinal Mouse device.. First, fifth and eighth grade students studying at Van Vakıfbank primary and secondary school in the 2018-2019 academic year were selected as subjects. The aim of the study was to evaluate the results of the measurements by performing posture analysis with the Spinal Mouse device. 86 first-grade students (39 girls-47 boys), 119 fifth-grade students (58 girls-61 boys) and 101 eighth-grade students (53 girls-48 boys) were selected. Measurements were taken for posture evaluation in extension, flexion and erect positions by three different researchers using a Spinal Mouse device. Sacral kyphosis (SK), lumbar lordosis (LL), and thoracal kyphosis (TK) angle measurements of students in a certain age group (7, 11, 14) were determined with a Spinal Mouse device while they were standing. Normal values of continuous measurement values discussed in the study were determined by applying the Shapin-Wilk (n<50) test. Parametric tests were performed on the obtained measurement values. Parametric tests were performed on the obtained measurement values. To calculate group comparisons in terms of continuous variables, One-Way Analysis of Variance (ANOVA) and Independent – T test were applied. After variance analysis, the Least Significant Difference (LSD) test was preferred to determine different groups. Pearson correlation test was used to determine relationships between measurements and calculate coefficients. Pearson correlation test was used to determine relationships between measurements and calculate coefficients. While the statistical significance level was determined as 5%, SPSS (IBM SPSS For Windows, ver.23) program was preferred. As a result, the presence of deformities was determined mostly in eighth grade students. The results obtained from this study were compared with previous studies on the same subject. Based on the literatures examined and the findings obtained, it was thought that students' sitting positions, carrying bags on their backs and spending too much time in front of the computer may affect the spinal structure, which continues to develop. This study showed that the Spinal Mouse device can be preferred in studies to be carried out in the same direction, as it has features such as being harmless to radioactive methods in determining spinal disorders, being easy to apply and being a simple measuring device.
Bu çalışmada Spinal Mouse cihazı ile öğrencilerin omurgaları incelendi. Denek olarak 2018-2019 eğitim öğretim yılında Van Vakıfbank ilk ve orta okulunda eğitim gören birinci, beşinci ve sekizinci sınıf öğrencileri seçildi. Çalışmada Spinal Mouse cihazı ile postür analizinin yapılarak ölçümlerin sonuçlarının değerlendirilmesi hedeflendi. Birinci sınıfa devam eden 86 (39 kız-47 erkek), beşinci sınıfa devam eden 119 (58 kız-61 erkek) ve sekizinci sınıf öğrencisi olan 101 (53 kız-48 erkek) denek tercih edildi. Spinal Mouse cihazı kullanılarak üç farklı araştırmacı ile ekstansiyon, fleksiyon ve erekt pozisyonlarda postür değerlendirmesi için ölçümler alındı. Belirli yaş grubuna (7, 11, 14) dahil olan öğrencilerin ayakta durduksacral ları esnada sacral kifoz (SK), lumbal lordoz (LL), ve thoracal kifoz (TK) açı ölçümleri Spinal Mouse cihazı ile belirlendi. Çalışmada ele alınan sürekli ölçüm değerlerinin normal değerlei Shapin-Wilk (n<50) testi uygulanarak tespit edildi. Elde edilen ölçüm değerlerine parametrik testler yapıldı. Sürekli değişkenler yönünden grup karşılaştırmalarını hesaplamak için ise Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile Bağımsız – T testi uygulandı. Varyans analizi tespitinden sonra farklı grupların belirlenebilmesi için Least Significant Difference (LSD) testi tercih edildi. Pearson korelasyon testi ise ölçümler arası ilişkileri belirlemede ve katsayıları hesaplamada kullanıldı. İstatistiki açıdan anlamlılık düzeyi %5 olarak belirlenirken SPSS (IBM SPSS For Windows, ver.23)programı tercih edildi. Sonuç olarak deformitelerin varlığı yoğun olarak sekizinci sınıf öğrencilerinde belirlendi. Daha önce aynı yönlü yapılan çalışmalarla bu çalışmadan elde edilen sonuçlar karşılaştırıldı. İncelenen kaynaklara ve elde edilen bulgulara dayanılarak öğrencilerin oturma pozisyonlarının, sırtta çanta taşımalarının ve bilgisayar başında fazla vakit geçirmelerinin gelişmeye devam eden omurga yapısını etkileyebileceği düşünüldü. Yapılan bu çalışmada Spinal Mouse cihazının omurga bozukluklarını belirlemede radyoaktif yöntemlere zararsız olması, uygulanabilirlik kolaylığı ve basit bir ölçüm cihazı olması gibi özellikleri taşıması açısından aynı yönlü yapılacak olan çalışmalarda bu cihazın tercih edilebileceğini sergiledi.
Van İl Milli Eğitim Müdürlüğüne teşekkür ederiz.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Orijinal Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 23 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 1 |
Van Health Sciences Journal (Van Sağlık Bilimleri Dergisi) başlıklı eser bu Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.