TURİZM SEKTÖRÜNDE ÜST DÜZEY YÖNETİCİLERİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ İLE FIRSATÇI VE ARAŞTIRMACI YENİLİKÇİLİK STRATEJİLERİ ARASINDA İLİŞKİ
Yıl 2019,
Cilt: 4 Sayı: 7, 48 - 62, 30.06.2019
Abdurrahman Çalık
,
Abdulkadir Gümüş
,
Abdullah Oğrak
Öz
İşletmelerin uzun süre rekabetçi kalabilmeleri, uyguladıkları
stratejilere bağlıdır. İşletme yaşam süresini artıran ve rekabeti etkileyen
birçok yöntem ve teknik bulunmakla birlikte, yenilikçilik stratejileri bu
yöntemlerin başında gelmektedir. İlgili yazında yenilikçilik stratejileri ile
işletme performansı arasındaki ilişkiyi inceleyen birçok araştırmaya
rastlanmakla birlikte, turizm işletmeleri üzerine odaklanan çalışmaların sınırlı
olması göze çarpmaktadır. Bu araştırma ile turizm işletmelerinde görevli üst
düzey yöneticilerin demografik özelliklerinin fırsatçı yenilikçilik ve
araştırmacı yenilikçilik stratejileriyle ilişki olup olmadığını tespit etmektir.
Araştırmada anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırma için kolayda örneklem
yöntemi seçilmiştir. Kocaeli ve Sakarya illerinde faaliyet gösteren 107 turizm
işletmesine anket gönderilmiş, geri dönüş sağlayan 80 turizm işletmesi
analize dâhil edilmiştir. Araştırma sonucunda, yöneticilerin demografik
özellikleri ile fırsatçı ve araştırmacı yenilikçilik stratejileri arasında ilişki
olduğu tespit edilmiştir.
Kaynakça
- AKDOĞAN, A. KALE E. (2011)‘,Konaklama İşletmelerinde Örgüt
İçi Faktörlerin Yaratıcılık ve Yenilikçilik Performansına
Etkisi’ NEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1 (2011) 165-
186
- AKGÜNDÜZ, Y. (2007). ‘Otel İşletmelerinin Uyguladıkları Rekabet
Stratejileri: İstanbul’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel
İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma.’ Çanakkale Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
Çanakkale.
- ANDERSON, N.,ve KİNG, N. (1993). ‘Innovation in organizations’.
In C. L. Cooper, & I. T. Robertson (Eds.),International review
of industrial and organizational psychology (Vol. 8, pp. 1–
34). Chichester: Wiley.
- AVCI, U. ve TOPALOĞLU, C. (2009), ‘Hiyerarşik Kademelere Göre
Liderlik Davranımlarını Algılama Farklılıkları: Otel
Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma,’ KMU İİBF Dergisi cilt:
11 sayı:16, ss.1-20.
- AYGEN, S. (2006), ‘İşletmelerde Yenilik Yönetimi Sürecinde Örgüt
Yapılarında ve Hizmet Tasarımlarında Yaşanan Dönüşümler:
Antalya İli Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Ampirik
Bir Araştırma ve Hizmet Tasarımı Önerisi’. Selçuk
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış
Doktora Tezi, Konya.BATMAN, O. (2008), Otel İşletmelerinin Yönetimi, Değişim
yayınları, İstanbul.
- BOZKURT Ö, GÜRAL M (2013), ‘Modern Liderlik Tarzlarının
Yenilik Stratejilerine Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir
Çalışma’ Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.
Cilt/Vol.: 13 Sayı/No: 4 (1-14)
- DAMANPOUR F VE EVAN, W W (1984 ), Organizational
İnnovations And Performance The Problem Organizational
Lag Administrative Science Quarterly 29 392 4009
- ERASLAN, H., BULU, M. VE BAKAN, İ. (2008), Kümelenmeler ve
İnovasyona Etkisi: Turizm Sektöründe Uygulamalar. SOİD
Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi 5 (3): 15-50.
- ERYILMAZ, M. (2005), Bireylerin Bölüm Bazlı Bolluk Algılarının
Yüksek Düzeyde Olduğu Durumlarda, Örgütsel Yapı
Unsurlarının Yenilik Süreci Üzerine Etkileri. Akdeniz
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi (9):
79–92
- GUPTA A.K, SMİTH K.G, SHALLEY C.E (2006), The İnterplay
Between Exploration And Exploitation. Acaddemy
Management Journal. vol: 49:693–706.
- GÜLEŞ, H. K. VE BÜLBÜL, B. (2004), ‘Toplam Kalite Yönetiminin
İşletmelerde Yenilik Çalışmalarına Katkıları’. Gazi
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
1/2004: 115–129.
- HE, Z. L. WONG, P. K. (2004), ‘Exploration and Exploitation: An
Empirical Test Of The Ambidexterity Hypothesis’.
Organization Science, vol15, 481-494.
- JANSEN, J.J; VAN DEN BOSCH, F.A., E VOLBERDA,
H.W.(2006), ‘Exploratory Innovation, Exploitative
Innovation,and Performance: Effects Of Organizational
Antecedents And Environmental Moderators’. Management
Science, vol:52, pp.1661-1674.
- KALE, E. Y. VE BİRDİR, S. (2010), Otel İşletmelerinde Yenilikçi
Hizmetler. SOİD-Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi 7 (2):
30–40.
- LİNDER, J.C., JARVENPAA, S. AND DAVENPORT, T.H. (2003),
‘Towards an innovation sourcing strategy.’ MIT Sloan
Management Review 44(4), 43-49.MARCH, J.G. (1991), “Exploration And Exploitation İn
Organizational Learning”, Organization Science, Vol. 2 No.
1, Pp. 71-87
- MOM, T. J. M, V. BOSCH, F. A. VOLBERDA,J (2007),
‘Investigating Managers’ Exploration And Exploitation
Activities: The İnfluence of Top-Down, Bottom-Up, and
Horizontal Knowledge İnflows’, Journal of Management
Studies, vol:44, pp.910–931.
- SHARADİNDU P and SHARMA (2009), ‘Organizational Factors
For Exploration And Exploitation: A Conceptual Review’,
Global Business And Management Research: An International
Journal (Gbmr) Vol. 1, No. 2, Pp. 1-18
- TANER, B. VE ÇETİN, Ş. (2006 ), ‘Ağırlama İşletmelerinde Başarılı
Lider Yönetici Tipolojisi: Kavramsal Bir Çalışma’ Seyahat ve
Otel. İşletmeciliği Dergisi, (2) 4: 14-21.
- TERZİOVSKİ, M. (2004), ‘Assessment of Innovation Capability
Models toCreate Innovation Driven Companies’, Australian
Research Council DiscoveryProject, The University of
Melbourne, Australia.