Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SURİYELİ YÜKSEK ÖĞRENİM ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK NİYETLERİNİN NİCEL VE NİTEL YÖNTEMLERLE İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 14, 206 - 227, 21.12.2022
https://doi.org/10.54831/vanyyuiibfd.1160685

Öz

Bu çalışma, Suriyeli yükseköğretim öğrencilerinin girişimcilik niyetleri üzerindeki girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yöneliktir. Alanyazın incelendiğinde, bu konuyu ve hedef kitleyi kapsayan böyle bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Bu çalışmanın amacı, Suriye’den Türkiye’ye kitleler halinde gerçekleşen göç hareketinden, ülkenin ekonomik ve kültürel olarak zenginleşmesi için Suriyeli eğitim almış genç ve girişimci olma potansiyeli yüksek bu grubu araştırmaktır. Araştırmada nicel ve nitel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmaya katılan Suriyeli yükseköğretim öğrencileri Türkçe bilmelerine rağmen daha doğru ve güçlü sonuçlara erişmek için anket formu Arapçaya da çevrilmiştir. Araştırmadaki nicel verilerin geçerlik ve güvenilirlik analizleri yapıldıktan sonra korelasyon, fark testleri (ANOVA ve T-testi), araştırmanın temel hipotezini test etmek amacıyla regresyon analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda katılımcıların kontrol odaklılık, kendine güven ve risk alma eğilimlerinin, girişimcilik niyetlerini pozitif yönlü ve anlamlı olarak etkilediği tespit edilmiştir. Çalışmadaki nitel verilerin incelenmesi sonucunda, Suriyeli yükseköğretim öğrencilerinin nicel çalışmadaki bulgulara paralel olarak, girişimci olma niyet ve eğilimlerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ağca, V. & Yumuşakipek, H. D. (2015). Günümüzde Girişimcilik Trendini Yükselten Güçler. Erdoğan Kaygın, Bülent Güven (Ed.), Girişimcilik: Temel Kavramlar, Girişimcilik Türleri, Girişimcilikte Güncel Konular içinde (s. 9-33). İstanbul: Siyahinci Akademi.
  • Akarsu, O., & Döven, M. S. (2022). Girişimcilik Yönelimini Etkileyen Faktörler: Teknoparklarda bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 143-164.
  • Akkuş, Y., Akdoğan, Ç. & Akyol, A. (2019). Girişimcilik Niyetini Etkileyen Temel Kişilik Özellikleri ve Girişimci Kişilik Boyutları: Trakya Örneği. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 1-13.
  • Aksu, G., Eser, M.T. &Güzeller, C.O. (2017). Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi ile Yapısal Eşitlik Modeli Uygulamaları, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Alkaya, A., Çoban, S., Tehci, A. & Ersoy, Y. (2016). Çevresel Duyarlılığın Yeşil Ürün Satın Alma Davranışına Etkisi: Ordu Üniversitesi Örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 47, 121-134.
  • Alp Toprakçı, G. & Aksoy, B. (2019). Kadın Girişimciliği ve Sosyal Sermaye: Nitel Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(27), 126-148.
  • Arabulut, A. T. (2009), Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerini ve Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 331-356.
  • Avşar, M. (2007). Yüksek Öğretimde Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimlerinin Araştırılması: Çukurova Üniversitesi’nde Bir Uygulama, Adana.
  • Ayvaz, E. E. (2020). Öğrencilerin Girişimci Kişilik Özellikleri ile Girişimcilik Eğilimlerinin Kuşaklar Bağlamında İncelenmesi: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Sistemi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Barut, M. (2003). Göç, Ortaya Çıkardığı Toplumsal, Ekonomik, Kültürel, Psikolojik Sorunlar ve Çözüm Yolları, Türkiye İnsan Hakları Hareketi Konferansı, 2000 Bildirileri. Gül Erdost (Haz.), Ankara: İnsan Hakları Derneği.
  • Basım, N.H. & Şeşen, H. (2012). Demografik Faktörler ve Kişiliğin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Spor Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış, 12(Özel Sayı), 21-28.
  • Bilge, H. & Vedat, B. A. L. (2012). Girişimcilik Eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 131-148.
  • Bozkurt Çetinkaya, Ö. (2011). Dünyada ve Türkiye’de Girişimcilik Eğitimi: Başarılı Girişimciler ve Öğretim Üyelerinden Öneriler. Detay Yayınları, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Pegem A Yayıncılık ,Ankara.
  • Cansız, E. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerinin Belirlenmesi: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta, Türkiye.
  • Chandler, G. N. & Lyon, D. W. (2001). Issues of Research Design and Construct Measurement in Entrepreneurship Research: The Past Decade. Entrepreneurship Theory and Practice, 26(4), 101–113.
  • Cnnturk. (2017). Türkiye'de Suriyelilerin en fazla yaşadığı 10 il, Https://Www.Cnnturk.Com/Turkiye/Turkiyede-Suriyelilerin-En-Fazla-Yasadigi-10-İl Erişim Tarihi: 29.02.2020.
  • Coulter, M. & Robbins, P. S. (2003). Management, New Jersey: Prentice Hall.
  • Creswell, J. W. (2013) Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. 4th Edition, SAGE Publications, Inc., London.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2018). Karma Yöntem Araştırmaları: Tasarımı Ve Yürütülmesi (Çev. Y. Dede ve S.B. Demir). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Çakır, C. (2015). The Moderating Role of Entrepreneurial Education, Gender and Age on the Relationship Between Proactivity, Emotional Intelligence (EQ) and Entrepreneurial Orientation. Graduate Institute of Social Sciences, İstanbul: Yeditepe University.
  • Çelik, A., İnce, M. & Bozyiğit, S. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerini Etkileyen Ailesel Faktörleri Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 113-1245.
  • Çetin, A. & Uzman, N. (2012). Sığınmacılar Çerçevesinde Suriye-Türkiye İlişkilerine Bir Bakış. Karatekin Üniversitesi Uluslararası Avrasya Strateji Dergisi, 1(1), 3-17.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları, Ankara.
  • Davies, P. (2000). Contributions From Qualitative Research, What Works? Evidence-Based Policy And Practice in Public Services, (Ed: H. T. Davies, M. N. Sandra, & P. Smith), 291-316, Bristol, UK. Policy Press.
  • Doğan, A. E. & Dikmen, A. A. (Ed.). (2002). Yeni Bir Uluslararası Göç Dalgasının Eşiğinde: Dünya Kentleri’ne Göç. Kentleşme, Göç ve Yoksulluk. 7. Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi. İmaj Yayınları.
  • Domenach, H. & Picouet, M. (1989). Typologies and the Likelihood of Reversible Migration. The Impact of International Migration on Developing Countries, (Ed: Reginald Appleyard), 37-45. Paris: OECD.
  • Şen Doğan, R. & Yılmaz, V. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerinin Betimlenmesine Yönelik Bir Yapısal Eşitlik Modeli Önerisi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 19 (2) , 742-764.
  • Duman, E. Ş. & Özdemirci, A. (2020). Türkiye’deki Suriyeli Göçmen Girişimciler Üzerine Bir Alan Araştırması. Yönetim Bilimleri Dergisi, 18 (37), 629-656.
  • Duran, C., Büber, H., ve Gümüştekin Eren, G. (2013). Girişimcilik Hislerine Eğitimin Katkısı: Kütahya Meslek Yüksekokulu Makine Programı Örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2),33-56.
  • Dündar, S. & Ağca, V. (2007). Afyon Kocatepe Üniversitesi Lisans Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerinin İncelenmesine İlişkin Ampirik Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 121-142.
  • Ede, F.O., Panigrahi, B. & Calcich, S.E. (1998). African American Students’ Attitudes Toward Entrepreneurship Education. Journal of Education for Business, 73(5), 291-296.
  • Erdem, F. (2001). Girişimcilerde Risk Alma Eğilimi ve Belirsizliğe Tolerans İlişkisine Kültürel Yaklaşım. Akdeniz İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2, 43-61.
  • Erdoğan, M. M. (2018a). Suriyeliler Barometresi, Suriyelilerle Uyum İçinde Yaşamın Çerçevesi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Erdoğan, M. M. (2018b). Türkiye’deki Suriyeliler, Toplumsal Kabul ve Uyum, 2. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Eryılmaz, İ., & Dirik, D. (2016). Girişimcilik niyeti üzerine nitel bir araştırma: Manisa Celal Bayar Üniversitesi örneği. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Örneği. Gençlerle, 360, 1-10.
  • Ferguson, G. & Takane, Y. (1989). Statistical Analysis in Psycology and Education (6th Edition). McGraw-Hill, New York.
  • Gheta, A. P. K. & Khuzaini, K. (2022, March). Influence of Entrepreneurship Motivation Factors and Knowledge of Entrepreneurshıp on Entrepreneurship Interests of Students of the Faculty of Economıcs Management, Unıversıty of Nusa Nıpa Maumere. In International Conference of Business and Social Sciences 2(1), 256-266.
  • Gülerce, H. & Çorlu, R. (2021). Yükseköğretimdeki Suriyeli Sığınmacı Öğrenciler: Uyum ve Çatışma Alanları. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 71-106.
  • Hahn, D., Minola, T., Bosio, G. & Cassia, L. (2020). The Impact of Entrepreneurship Education on University Students’ Entrepreneurial Skills: A Family Embeddedness Perspective. Small Business Economics, 55(1), 257-282.
  • Hatak, I., Harms, R. & Fink, M. (2015). Age, Job Identification and Entrepreneurial Intention. Journal of Managerial Psychology, 30(1), 38-53.
  • Hohenthal, J. (2006). Integrating qualitative and quantitative methods in research on international entrepreneurship. Journal of International Entrepreneurship, 4(4), 175-190.
  • Hürriyet (2020). Türkiye'de üniversite okuyan Suriyeli sayısı 20 bin 701, Https://Www.Hurriyet.Com.Tr/Kampus/Turkiyede-Universite-Okuyan-Suriyeli-Sayisi-20-Bin-701-41094201, 20.02.2020.
  • İçduygu, A. Erder, S. & Gençkaya, Ö. F. (2014). Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-Devlet Oluşumundan Ulus-Ötesi Dönüşümlere, İstanbul: Göç Araştırmaları Merkezi.
  • İşcan, Ö. F. & Kaygın, E. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 443-462.
  • Kalaycı, İ. (2018). Ortadoğu’dan Türkiye’ye Yapılan Göçler 1923-2000. Bealambert Academic Publishing.
  • Kalaycı, Ş. (2005). (Ed). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayın Dağıtım.
  • Kaya, D., Güzel, D. & Çubukçu, B. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Araştırılması: Atatürk Üniversitesinde Bir Araştırma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 77-89.
  • Kızılay (2020). Türk Kızılayı Suriye Krizi İnsani Yardım Operasyonu, Http://Www.Kizilay.Org.Tr/Upload/Dokuman/Dosya/18114453_Suriye-İnsani-Yardim-Operasyonu-Haziran_Sys.Pdf Erişim Tarihi: 20.02.2020.
  • Koh, H. C. (1996). Testing Hypotheses of Entrepreneurial Characteristics: A Study of Hong Kong MBA Students. Journal of Managerial Psychology, 11(3), 12-25.
  • Korkmaz, O. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 209-226.
  • Kristiansen, S., & Indarti, N. (2004). Entrepreneurial Intention among Indonesian and Norwegian Students. Journal of Enterprising Culture, 12, 55-78.
  • Kuvan, H. (2007). Türk Girişimcilerinin Yaşam ve Çalışma Değerleri Malatyalı Girişimciler Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Isparta, Türkiye.
  • Kuvat, Ö. (2019). Bilişim Sektöründe Girişimcilik, Balıkesir Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilim Ve Niyetleri Üzerine Bir Araştırma. Yönetim ve Ekonomi, 26(1), 295-308.
  • KOSGEB (2021). Girişimcilik Eğitimi Usul ve Esasları Madde 4(B) Erişim Tarihi: 27.05.2021. Https://Www.Kosgeb.Gov.Tr/Content/Upload/Dosya/Girisimciligi%20Gelistirme%20Destek%20Programi/02.03.2020/Girisimcilik-Egitimi/USES 07.00_Girisimcilik_Eg%CC%86itimi_Usul_Esaslar%C4%B1.Pdf
  • Levesque, M. & Minniti, M. (2006). The Effect of Aging on Entrepreneurial Behavior. Journal of Business Venturing, 21, 177-194.
  • Linan, F. & Chen, Y.-W. (2009). Developmentand Cross-Cultural Application of a Specific Instrument to Measure Entrepreneurial Intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 593-617.
  • Mcclelland, D. C. (1961). The Achieving Society. Mcmillan Publishing.
  • MEB (2019). Milli Eğitim Bakanlığı Yaşam Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Göç ve Acil Durum Eğitim Daire Başkanlığı https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_11/06141131_11Ekim2019internetBulteni.pdf Erişim Tarihi: 29.03.2022
  • Mirza, Ş. & Demiral, G. (2019). Kişilik Özelliklerinin Girişimcilik Eğilimleri Üzerindeki Etkileri ve Yüksek Lisans Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11 (4), 3256-3268.
  • Mitton, D. G. (1989). The Complete Entrepreneur. Entrepreneurship: Theory and Practice, 13, 9-19.
  • Mülteciler Derneği (2022). Türkiye’deki Mülteci Sayısı, https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/ Erişim Tarihi: 28.03.2022
  • Nakip, M. (2003), Pazarlama Araştırmaları: Teknikler ve (SPSSDestekli) Uygulamalar, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Naktiyok, A. (2004). İç Girişimcilik. Beta Yayınları, Ankara.
  • Özdemir, Ş. (2019). Memurluğa Odaklanmış Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğitimi Hakkındaki Görüşlerine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal e Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 21(37), 101-114.
  • Özdemir, L. (2015). Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Sosyo-Demografik Özellikler Açısından Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(1), 41-65.
  • Özden K., Timurlenk, M. S. & Başar, S. (2008). Girişimcilik Eğilimi: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, 2. Uluslararası Girişimcilik Kongresi Bildiri Kitabı, Bişkek, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Yayınları, 229-240.
  • Özsoy, E. & Yıldız, G. (2013). Kişilik Kavramının Örgütler Açısından Önemi: Bir Literatür Taraması. İşletme Bilimi Dergisi, 1(2), 1-12.
  • Öztaş, M., Kasımoğlu, M. & Şirin, E. F. (2017). The Effect of Entrepreneurial Personality Traits of Undergraduates in The Area of Education of Physical Education and Sports on the Entrepreneurship Tendency. Journal of Human Sciences, 14(4), 4365-4382.
  • Reynolds, P.D., Hay, M., Bygrave, W.D., Camp, S.M. & Autio, E. (2000). Global Entrepreneurship Monitor 2000 Executive Report, Babson College, Kauffman Center For Entrepreneurial Leadership and London Business School.
  • Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological monographs: General and applied, 80(1), 1-28.
  • Salik, N. & Kaygın, E. (2016). Demografik Değişkenler Açısından Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesi: Kafkas Üniversitesi Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1).
  • Schumpeter, J. A. (1934). The Theory of Economic Development. Harvard University Press, Cambridge MA. Sinha, T. N. (1996). Human Factors in Entrepreneurship Effectiveness. The Journal of Entrepreneurship, 5(1), 23-39.
  • Şahin, F. & Danışman, Ş. (2017). Yaratıcı Kişilik Özellikleri Ölçeği: Güvenilirlik ve Geçerlik Çalışması. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,, 7(2), 747-760.
  • Şen Doğan, R. & Yılmaz, V. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerinin Betimlenmesine Yönelik Bir Yapısal Eşitlik Modeli Önerisi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 742-764. DOI: 10.26745/Gaziuiibfd.418602
  • Tabachnick B. G. & Fidell, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics (4th Ed.), Allyn and Bacon.
  • Tbmm İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu. 2012. Ülkemize Sığınan Suriye Vatandaşlarının Barındıkları Çadırkentler Hakkında İnceleme Raporu, Ankara.
  • Tekeli, İ. (2011). Anadolu’da Yerleşme Sistemi ve Yerleşme Tarihi Yazıları, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Timeturk, (2018). Suriye'de iç savaş bitse dahi, Suriyeliler Türkiye'de yaşamaya devam edecekler, Https://Www.Timeturk.Com/Suriye-De-İc-Savas-Bitse-Dahi-Suriyeliler-Turkiye-De-Yasamaya-Devam-Edecekler/Video-986903, 25.02.2020.
  • Top, S. (2006). Girişimcilik Keşif Süreci. Beta Yayınları, Ankara.
  • Torun, Y., Cakar, H. & Budak, S. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Temel Benlik Değerlendirmeleri ile Kariyer Stresleri Arasındaki İlişkide Girişimcilik Niyetinin Aracılık Rolü: Bir Vakıf Üniversitesi Örneği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (53), 280-304.
  • Unhrc, (2020). Türkiye’deki Mülteciler ve Sığınmacılar, Https://Www.Unhcr.Org/Tr/Turkiyedeki-Multeciler-Ve-Siginmacilar, 21.02.2020.
  • Yao, X., Wu, X. & Long, D. (2016). University Students’ Entrepreneurial Tendency in China: Effect of Students’ Perceived Entrepreneurial Environment. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 8(1), 60-81.
  • Yıkılmaz, İ. (2018). Y ve Z Kuşaklarının Girişimcilik Eğilimlerinin Girişimci Kişilik Özellikleri Açısından Karşılaştırılması: Lise ve Üniversite Öğrencileri Üzerinde Ampirik Bir Çalışma. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yusof, M. & Jain, K. K. (2010). Categories of University-level Entrepreneurship: A Literature Survey. International Entrepreneurship and Management Journal, 6(1), 81-96.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. (2020). Uyruğa Göre Yabancı Öğrenci Sayıları, Https://İstatistik.Yok.Gov.Tr, 28.02.2020.

INVESTIGATING THE ENTREPRENEURIAL INTENTIONS OF SYRIAN HIGHER EDUCATION STUDENTS WITH QUANTITATIVE AND QUALITATIVE METHODS

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 14, 206 - 227, 21.12.2022
https://doi.org/10.54831/vanyyuiibfd.1160685

Öz

This study aims to determine the entrepreneurial tendencies of Syrian higher education students on their entrepreneurial intentions. When the literature is examined, no such study has been found that covers this subject and the target audience. The aim of this study is to investigate this group of young peoplereceived Syrian education

and have a high potential to be an entrepreneur, for the economic and cultural enrichment of the country from the mass migration movement from Syria to Turkey. Mixed method, whichquantitative and qualitative methods are used togetherused in the research. Although the Syrian higher education students participating in the research know Turkish, surveyalso translated into Arabic in order to reach more accurate results. After validity and reliability analyzes of the quantitative data in the research made, correlation, difference tests (ANOVA and T-test) and regression analysis performed to test main hypothesis of research. As a result of analysis, it determined that participants' locus of control, self-confidence and risk taking tendencies positively and significantly affect their entrepreneurial intentions. As a result of examination of qualitative data in the study, it determined that intention and tendency of being an entrepreneur is high in parallel with the findings in quantitative study.

Kaynakça

  • Ağca, V. & Yumuşakipek, H. D. (2015). Günümüzde Girişimcilik Trendini Yükselten Güçler. Erdoğan Kaygın, Bülent Güven (Ed.), Girişimcilik: Temel Kavramlar, Girişimcilik Türleri, Girişimcilikte Güncel Konular içinde (s. 9-33). İstanbul: Siyahinci Akademi.
  • Akarsu, O., & Döven, M. S. (2022). Girişimcilik Yönelimini Etkileyen Faktörler: Teknoparklarda bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 143-164.
  • Akkuş, Y., Akdoğan, Ç. & Akyol, A. (2019). Girişimcilik Niyetini Etkileyen Temel Kişilik Özellikleri ve Girişimci Kişilik Boyutları: Trakya Örneği. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 1-13.
  • Aksu, G., Eser, M.T. &Güzeller, C.O. (2017). Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi ile Yapısal Eşitlik Modeli Uygulamaları, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Alkaya, A., Çoban, S., Tehci, A. & Ersoy, Y. (2016). Çevresel Duyarlılığın Yeşil Ürün Satın Alma Davranışına Etkisi: Ordu Üniversitesi Örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 47, 121-134.
  • Alp Toprakçı, G. & Aksoy, B. (2019). Kadın Girişimciliği ve Sosyal Sermaye: Nitel Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(27), 126-148.
  • Arabulut, A. T. (2009), Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerini ve Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 331-356.
  • Avşar, M. (2007). Yüksek Öğretimde Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimlerinin Araştırılması: Çukurova Üniversitesi’nde Bir Uygulama, Adana.
  • Ayvaz, E. E. (2020). Öğrencilerin Girişimci Kişilik Özellikleri ile Girişimcilik Eğilimlerinin Kuşaklar Bağlamında İncelenmesi: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Sistemi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Barut, M. (2003). Göç, Ortaya Çıkardığı Toplumsal, Ekonomik, Kültürel, Psikolojik Sorunlar ve Çözüm Yolları, Türkiye İnsan Hakları Hareketi Konferansı, 2000 Bildirileri. Gül Erdost (Haz.), Ankara: İnsan Hakları Derneği.
  • Basım, N.H. & Şeşen, H. (2012). Demografik Faktörler ve Kişiliğin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Spor Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış, 12(Özel Sayı), 21-28.
  • Bilge, H. & Vedat, B. A. L. (2012). Girişimcilik Eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 131-148.
  • Bozkurt Çetinkaya, Ö. (2011). Dünyada ve Türkiye’de Girişimcilik Eğitimi: Başarılı Girişimciler ve Öğretim Üyelerinden Öneriler. Detay Yayınları, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Pegem A Yayıncılık ,Ankara.
  • Cansız, E. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerinin Belirlenmesi: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta, Türkiye.
  • Chandler, G. N. & Lyon, D. W. (2001). Issues of Research Design and Construct Measurement in Entrepreneurship Research: The Past Decade. Entrepreneurship Theory and Practice, 26(4), 101–113.
  • Cnnturk. (2017). Türkiye'de Suriyelilerin en fazla yaşadığı 10 il, Https://Www.Cnnturk.Com/Turkiye/Turkiyede-Suriyelilerin-En-Fazla-Yasadigi-10-İl Erişim Tarihi: 29.02.2020.
  • Coulter, M. & Robbins, P. S. (2003). Management, New Jersey: Prentice Hall.
  • Creswell, J. W. (2013) Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. 4th Edition, SAGE Publications, Inc., London.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2018). Karma Yöntem Araştırmaları: Tasarımı Ve Yürütülmesi (Çev. Y. Dede ve S.B. Demir). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Çakır, C. (2015). The Moderating Role of Entrepreneurial Education, Gender and Age on the Relationship Between Proactivity, Emotional Intelligence (EQ) and Entrepreneurial Orientation. Graduate Institute of Social Sciences, İstanbul: Yeditepe University.
  • Çelik, A., İnce, M. & Bozyiğit, S. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerini Etkileyen Ailesel Faktörleri Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 113-1245.
  • Çetin, A. & Uzman, N. (2012). Sığınmacılar Çerçevesinde Suriye-Türkiye İlişkilerine Bir Bakış. Karatekin Üniversitesi Uluslararası Avrasya Strateji Dergisi, 1(1), 3-17.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları, Ankara.
  • Davies, P. (2000). Contributions From Qualitative Research, What Works? Evidence-Based Policy And Practice in Public Services, (Ed: H. T. Davies, M. N. Sandra, & P. Smith), 291-316, Bristol, UK. Policy Press.
  • Doğan, A. E. & Dikmen, A. A. (Ed.). (2002). Yeni Bir Uluslararası Göç Dalgasının Eşiğinde: Dünya Kentleri’ne Göç. Kentleşme, Göç ve Yoksulluk. 7. Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi. İmaj Yayınları.
  • Domenach, H. & Picouet, M. (1989). Typologies and the Likelihood of Reversible Migration. The Impact of International Migration on Developing Countries, (Ed: Reginald Appleyard), 37-45. Paris: OECD.
  • Şen Doğan, R. & Yılmaz, V. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerinin Betimlenmesine Yönelik Bir Yapısal Eşitlik Modeli Önerisi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 19 (2) , 742-764.
  • Duman, E. Ş. & Özdemirci, A. (2020). Türkiye’deki Suriyeli Göçmen Girişimciler Üzerine Bir Alan Araştırması. Yönetim Bilimleri Dergisi, 18 (37), 629-656.
  • Duran, C., Büber, H., ve Gümüştekin Eren, G. (2013). Girişimcilik Hislerine Eğitimin Katkısı: Kütahya Meslek Yüksekokulu Makine Programı Örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2),33-56.
  • Dündar, S. & Ağca, V. (2007). Afyon Kocatepe Üniversitesi Lisans Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerinin İncelenmesine İlişkin Ampirik Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 121-142.
  • Ede, F.O., Panigrahi, B. & Calcich, S.E. (1998). African American Students’ Attitudes Toward Entrepreneurship Education. Journal of Education for Business, 73(5), 291-296.
  • Erdem, F. (2001). Girişimcilerde Risk Alma Eğilimi ve Belirsizliğe Tolerans İlişkisine Kültürel Yaklaşım. Akdeniz İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2, 43-61.
  • Erdoğan, M. M. (2018a). Suriyeliler Barometresi, Suriyelilerle Uyum İçinde Yaşamın Çerçevesi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Erdoğan, M. M. (2018b). Türkiye’deki Suriyeliler, Toplumsal Kabul ve Uyum, 2. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Eryılmaz, İ., & Dirik, D. (2016). Girişimcilik niyeti üzerine nitel bir araştırma: Manisa Celal Bayar Üniversitesi örneği. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Örneği. Gençlerle, 360, 1-10.
  • Ferguson, G. & Takane, Y. (1989). Statistical Analysis in Psycology and Education (6th Edition). McGraw-Hill, New York.
  • Gheta, A. P. K. & Khuzaini, K. (2022, March). Influence of Entrepreneurship Motivation Factors and Knowledge of Entrepreneurshıp on Entrepreneurship Interests of Students of the Faculty of Economıcs Management, Unıversıty of Nusa Nıpa Maumere. In International Conference of Business and Social Sciences 2(1), 256-266.
  • Gülerce, H. & Çorlu, R. (2021). Yükseköğretimdeki Suriyeli Sığınmacı Öğrenciler: Uyum ve Çatışma Alanları. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 71-106.
  • Hahn, D., Minola, T., Bosio, G. & Cassia, L. (2020). The Impact of Entrepreneurship Education on University Students’ Entrepreneurial Skills: A Family Embeddedness Perspective. Small Business Economics, 55(1), 257-282.
  • Hatak, I., Harms, R. & Fink, M. (2015). Age, Job Identification and Entrepreneurial Intention. Journal of Managerial Psychology, 30(1), 38-53.
  • Hohenthal, J. (2006). Integrating qualitative and quantitative methods in research on international entrepreneurship. Journal of International Entrepreneurship, 4(4), 175-190.
  • Hürriyet (2020). Türkiye'de üniversite okuyan Suriyeli sayısı 20 bin 701, Https://Www.Hurriyet.Com.Tr/Kampus/Turkiyede-Universite-Okuyan-Suriyeli-Sayisi-20-Bin-701-41094201, 20.02.2020.
  • İçduygu, A. Erder, S. & Gençkaya, Ö. F. (2014). Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-Devlet Oluşumundan Ulus-Ötesi Dönüşümlere, İstanbul: Göç Araştırmaları Merkezi.
  • İşcan, Ö. F. & Kaygın, E. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 443-462.
  • Kalaycı, İ. (2018). Ortadoğu’dan Türkiye’ye Yapılan Göçler 1923-2000. Bealambert Academic Publishing.
  • Kalaycı, Ş. (2005). (Ed). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayın Dağıtım.
  • Kaya, D., Güzel, D. & Çubukçu, B. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Araştırılması: Atatürk Üniversitesinde Bir Araştırma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 77-89.
  • Kızılay (2020). Türk Kızılayı Suriye Krizi İnsani Yardım Operasyonu, Http://Www.Kizilay.Org.Tr/Upload/Dokuman/Dosya/18114453_Suriye-İnsani-Yardim-Operasyonu-Haziran_Sys.Pdf Erişim Tarihi: 20.02.2020.
  • Koh, H. C. (1996). Testing Hypotheses of Entrepreneurial Characteristics: A Study of Hong Kong MBA Students. Journal of Managerial Psychology, 11(3), 12-25.
  • Korkmaz, O. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 209-226.
  • Kristiansen, S., & Indarti, N. (2004). Entrepreneurial Intention among Indonesian and Norwegian Students. Journal of Enterprising Culture, 12, 55-78.
  • Kuvan, H. (2007). Türk Girişimcilerinin Yaşam ve Çalışma Değerleri Malatyalı Girişimciler Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Isparta, Türkiye.
  • Kuvat, Ö. (2019). Bilişim Sektöründe Girişimcilik, Balıkesir Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilim Ve Niyetleri Üzerine Bir Araştırma. Yönetim ve Ekonomi, 26(1), 295-308.
  • KOSGEB (2021). Girişimcilik Eğitimi Usul ve Esasları Madde 4(B) Erişim Tarihi: 27.05.2021. Https://Www.Kosgeb.Gov.Tr/Content/Upload/Dosya/Girisimciligi%20Gelistirme%20Destek%20Programi/02.03.2020/Girisimcilik-Egitimi/USES 07.00_Girisimcilik_Eg%CC%86itimi_Usul_Esaslar%C4%B1.Pdf
  • Levesque, M. & Minniti, M. (2006). The Effect of Aging on Entrepreneurial Behavior. Journal of Business Venturing, 21, 177-194.
  • Linan, F. & Chen, Y.-W. (2009). Developmentand Cross-Cultural Application of a Specific Instrument to Measure Entrepreneurial Intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 593-617.
  • Mcclelland, D. C. (1961). The Achieving Society. Mcmillan Publishing.
  • MEB (2019). Milli Eğitim Bakanlığı Yaşam Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Göç ve Acil Durum Eğitim Daire Başkanlığı https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_11/06141131_11Ekim2019internetBulteni.pdf Erişim Tarihi: 29.03.2022
  • Mirza, Ş. & Demiral, G. (2019). Kişilik Özelliklerinin Girişimcilik Eğilimleri Üzerindeki Etkileri ve Yüksek Lisans Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11 (4), 3256-3268.
  • Mitton, D. G. (1989). The Complete Entrepreneur. Entrepreneurship: Theory and Practice, 13, 9-19.
  • Mülteciler Derneği (2022). Türkiye’deki Mülteci Sayısı, https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/ Erişim Tarihi: 28.03.2022
  • Nakip, M. (2003), Pazarlama Araştırmaları: Teknikler ve (SPSSDestekli) Uygulamalar, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Naktiyok, A. (2004). İç Girişimcilik. Beta Yayınları, Ankara.
  • Özdemir, Ş. (2019). Memurluğa Odaklanmış Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğitimi Hakkındaki Görüşlerine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal e Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 21(37), 101-114.
  • Özdemir, L. (2015). Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Sosyo-Demografik Özellikler Açısından Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(1), 41-65.
  • Özden K., Timurlenk, M. S. & Başar, S. (2008). Girişimcilik Eğilimi: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, 2. Uluslararası Girişimcilik Kongresi Bildiri Kitabı, Bişkek, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Yayınları, 229-240.
  • Özsoy, E. & Yıldız, G. (2013). Kişilik Kavramının Örgütler Açısından Önemi: Bir Literatür Taraması. İşletme Bilimi Dergisi, 1(2), 1-12.
  • Öztaş, M., Kasımoğlu, M. & Şirin, E. F. (2017). The Effect of Entrepreneurial Personality Traits of Undergraduates in The Area of Education of Physical Education and Sports on the Entrepreneurship Tendency. Journal of Human Sciences, 14(4), 4365-4382.
  • Reynolds, P.D., Hay, M., Bygrave, W.D., Camp, S.M. & Autio, E. (2000). Global Entrepreneurship Monitor 2000 Executive Report, Babson College, Kauffman Center For Entrepreneurial Leadership and London Business School.
  • Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological monographs: General and applied, 80(1), 1-28.
  • Salik, N. & Kaygın, E. (2016). Demografik Değişkenler Açısından Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesi: Kafkas Üniversitesi Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1).
  • Schumpeter, J. A. (1934). The Theory of Economic Development. Harvard University Press, Cambridge MA. Sinha, T. N. (1996). Human Factors in Entrepreneurship Effectiveness. The Journal of Entrepreneurship, 5(1), 23-39.
  • Şahin, F. & Danışman, Ş. (2017). Yaratıcı Kişilik Özellikleri Ölçeği: Güvenilirlik ve Geçerlik Çalışması. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,, 7(2), 747-760.
  • Şen Doğan, R. & Yılmaz, V. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerinin Betimlenmesine Yönelik Bir Yapısal Eşitlik Modeli Önerisi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 742-764. DOI: 10.26745/Gaziuiibfd.418602
  • Tabachnick B. G. & Fidell, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics (4th Ed.), Allyn and Bacon.
  • Tbmm İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu. 2012. Ülkemize Sığınan Suriye Vatandaşlarının Barındıkları Çadırkentler Hakkında İnceleme Raporu, Ankara.
  • Tekeli, İ. (2011). Anadolu’da Yerleşme Sistemi ve Yerleşme Tarihi Yazıları, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Timeturk, (2018). Suriye'de iç savaş bitse dahi, Suriyeliler Türkiye'de yaşamaya devam edecekler, Https://Www.Timeturk.Com/Suriye-De-İc-Savas-Bitse-Dahi-Suriyeliler-Turkiye-De-Yasamaya-Devam-Edecekler/Video-986903, 25.02.2020.
  • Top, S. (2006). Girişimcilik Keşif Süreci. Beta Yayınları, Ankara.
  • Torun, Y., Cakar, H. & Budak, S. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Temel Benlik Değerlendirmeleri ile Kariyer Stresleri Arasındaki İlişkide Girişimcilik Niyetinin Aracılık Rolü: Bir Vakıf Üniversitesi Örneği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (53), 280-304.
  • Unhrc, (2020). Türkiye’deki Mülteciler ve Sığınmacılar, Https://Www.Unhcr.Org/Tr/Turkiyedeki-Multeciler-Ve-Siginmacilar, 21.02.2020.
  • Yao, X., Wu, X. & Long, D. (2016). University Students’ Entrepreneurial Tendency in China: Effect of Students’ Perceived Entrepreneurial Environment. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 8(1), 60-81.
  • Yıkılmaz, İ. (2018). Y ve Z Kuşaklarının Girişimcilik Eğilimlerinin Girişimci Kişilik Özellikleri Açısından Karşılaştırılması: Lise ve Üniversite Öğrencileri Üzerinde Ampirik Bir Çalışma. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yusof, M. & Jain, K. K. (2010). Categories of University-level Entrepreneurship: A Literature Survey. International Entrepreneurship and Management Journal, 6(1), 81-96.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. (2020). Uyruğa Göre Yabancı Öğrenci Sayıları, Https://İstatistik.Yok.Gov.Tr, 28.02.2020.
Toplam 88 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Melih Eyitmiş 0000-0003-1236-7689

Fadime Sezer 0000-0002-9835-3968

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 11 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Eyitmiş, A. M., & Sezer, F. (2022). SURİYELİ YÜKSEK ÖĞRENİM ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK NİYETLERİNİN NİCEL VE NİTEL YÖNTEMLERLE İNCELENMESİ. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 206-227. https://doi.org/10.54831/vanyyuiibfd.1160685