Turkey which is an
important tourist spot in the world has various attempts to increase market
share. In addition to, 2018 is announced as "Turkey Tourism Year" in
China which is the most populous country in the world. It has various
opportunities in China which has sent fewer tourist according to its available
capacity to Turkey. Turkey's accomplished promotion activities can improve its
share in $110 billion China market. With this study it has aimed to support
Turkey's promotion activities by find out Chinese tourist profiles who has
expected to prefer Turkey. Chinese tourists routes, include domestic and all
other countries, were gathered from the TripAdvisor site, which is intensively
used by consumers. With this study, it has determined Chinese tourists Turkey preferences
potential with artificial neural networks, in case of go abroad. In this context,
firstly, the developed model was tested with different performance criteria. Performance evaluation
criteria are: accuracy rate, specificity, sensitivity, kappa coefficient,
F-measure. with high accuracy in the result of the study, it has been shown
that can be determine Chinese who will prefer Turkey for travel. In this way, it has been
contributed to answer of "the right person" which is an important question
in Turkey's promotion activities in China.
Marketing Promotion User Profile Turkey Tourism Year China Tourism Artificial Neural Networks
Dünya turizminde önemli noktalardan olan
Türkiye’nin pazar payını arttırmak için çeşitli girişimleri bulunmaktadır.
Bununla birlikte, dünyanın en kalabalık ülkesi Çin’de 2018 yılı “Türkiye Turizm
Yılı” ilan edilmiştir. Türkiye’ye mevcut kapasitesine göre nispeten az turistin
geldiği Çin çeşitli fırsatları barındırmaktadır. Türkiye’nin yapacağı başarılı
tutundurma faaliyetleri 110 milyar dolarlık Çin pazarındaki payının artmasını
sağlayabilecektir. Çalışma ile Türkiye’yi tercih etmesi beklenen Çinli
turistlerin profilleri çıkarılarak Türkiye’nin tutundurma faaliyetlerine katkı
sağlanması amaçlanmaktadır. Tüketicilerce yoğun kullanıma sahip TripAdvisor
sitesinden Çinlilerin tüm ülkelerdeki ve ülkelerindeki seyahat geçmişleri
toplanmıştır. Çalışma ile Çinlilerin yurtdışı seyahatlerinde Türkiye’yi tercih
etme potansiyelleri yapay sinir ağları ile belirlenmiştir. Bu bağlamda
öncelikle, geliştirilen model farklı performans kriterleri ile test edilmiştir.
Performans değerlendirme kriterleri şunlardır: doğruluk oranı, özgüllük,
duyarlılık, kappa katsayısı, F-Ölçümü. Çalışmanın sonucunda yüksek doğruluk
oranına sahip, Türkiye’yi seçecek Çinlilerin belirlenmesi sağlanmıştır. Bu
sayede uygun profil seçimi sağlanarak Türkiye turizmi ile ilgili reklamlar
Çinlilere gösterilmesine katkı sağlanmıştır.
Pazarlama Tutundurma Kullanıcı Profili Türkiye Turizm Yılı Çin Turizmi Yapay Sinir Ağlar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Dergimizin Tarandığı Dizinler (İndeksler)
Academic Resource Index | Google Scholar | ASOS Index |
Rooting Index | The JournalTOCs Index | General Impact Factor (GIF) Index |
Directory of Research Journals Indexing | I2OR Index
|