Öz
Amaç: İmalat işletmelerinin, sürdürülebilir kalkınma hedefi doğrultusunda rekabet avantajını sürdürebilmek ve daha verimli çalışabilmek için sürdürülebilir inovasyon faaliyetlerine kaynak ayırmaları gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki imalat işletmelerinin sürdürülebilir inovasyon faaliyetlerinin genel durumunu ortaya koymaktır.
Yöntem: İmalat işletmelerinin sürdürülebilir inovasyon faaliyetleri, literatür temelli bir model üzerinden ele alınarak ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik boyutları, ürün ve süreç inovasyon türleri açısından sektörlere ve firma büyüklüklerine göre karşılaştırılmıştır. Bu karşılaştırma, imalat firmalarından web tabanlı bir anket yoluyla elde edilen 454 geçerli veri üzerinden basit ortalama yöntemi kullanılarak, ortalama puanlar üzerinden renk ölçeği yardımıyla yapılmıştır.
Bulgular: İmalat firmalarının genelde süreç inovasyonu faaliyetlerine daha fazla odaklandığı görülmüştür. Sektörel olarak ise plastik sektörünün ön plana çıktığı, elektrik-elektronik imalatçılarının sürdürülebilir inovasyon faaliyetleri konusunda daha geride bulunduğu belirlenmiştir. Diğer yandan, firma ölçeği büyüdükçe sürdürülebilir inovasyon faaliyetlerinin artmakta olduğu gözlemlenmiştir. Son olarak, sürdürülebilirlik boyutları açısından bakıldığında ise toplumsal boyut faaliyetlerinin daha yüksek değere sahip olduğu bulunmuştur.
Özgünlük: Türkiye’deki imalat firmalarının sürdürülebilir ürün ve süreç inovasyonu faaliyetlerini saha verilerine dayalı olarak model temelli inceleyen ilk araştırmadır. Elde edilen sonuçlar, imalat firmalarının bulundukları sektörlerin durumunu görmeleri yanı sıra imalat sanayii ile ilgili politika yapıcılar ve aracı kurumlar tarafından politika geliştirmek amacıyla kullanılabilir.