In this study, information
about e-government concept which is described as utilization of information and
communication technologies in the process of production and presentation of
public services to citizens, the emergence of the concept, the scope,
components and principal of the concept in the global and Turkey scale has been
given. Then e-government applications in the health sector are examined and a
field study on their effectiveness in the Isparta city center scale is made and
assessed. In the research, literature review and legislative review methods are
used and information are collected about the current practices and their
effectivity by telephone, e-mail and face-to-face interviews from central and
provincial organizations of the Ministry of Health. In the case study part,
field survey is used as a method and data collection tool. As a result of the
survey, it is seen that citizens have high level of knowledge on the e-Health
applications offered by the Ministry of Health and the hospitals, but they use
these services at a low level. It is also seen that MHRS is the most frequently
used e-Health service and e-Nabiz and e-Laboratory services have the least usage
rates.
Çalışmada, kamusal hizmet üretimi ve yurttaşlara sunumu sürecinde bilgi
ve iletişim teknolojilerinde faydalanmak şeklinde tanımlanan e-Devlet
kavramının ortaya çıkışı, kapsamı ve mahiyeti hakkında dünya ve Türkiye
ölçeğinde kısaca bilgi verilmiştir. Ardından sağlık sektöründe e-Devlet
uygulamaları incelenmiş ve etkinliği hakkında Isparta il merkezi ölçeğinde bir
alan araştırması yapılarak değerlendirmelere yer verilmiştir. Araştırmada
literatür taraması ve mevzuat incelemesi yöntemleri kullanılmış, ayrıca telefon,
e-posta ve yüz yüze görüşmelerle Sağlık Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı
çalışanlarından mevcut uygulamaların işlerliği ve etkinliği hakkında bilgi
toplanmıştır. Uygulama kısmında da yöntem olarak saha araştırması, veri toplama
aracı olarak ise yüz yüze anket tekniğinden yararlanılmıştır. Anket çalışması
sonucunda, Sağlık Bakanlığı ve hastanelerin vatandaşlara sundukları e-Sağlık
uygulamaları hakkında vatandaşların yüksek düzeyde bilgi sahibi oldukları,
ancak bu hizmetleri düşük düzeyde kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. MHRS’nin
en sık kullanılan e-Sağlık hizmeti olduğu, e-Nabız ve e-Laboratuvar
hizmetlerinin ise çok düşük kullanım oranlarına sahip olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 22 |