Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yerel Gazetelerde Dijital Dönüşüm: Antalya Yerel Gazeteleri Üzerinden Bir İnceleme

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 34, 603 - 618, 20.05.2022
https://doi.org/10.21076/vizyoner.949834

Öz

Yeni iletişim teknolojilerinin yaygınlaşması birçok farklı alanda değişim ve dönüşüme sebep olmuştur. Dönüşümün yaşandığı en belirgin meslek alanlarından biri de gazeteciliktir. Gazeteler ve çalışanları başlıca haber pratikleri, ekonomik durum ve meslek becerileri çerçevesinde geleneksel yöntemleri geride bırakarak dijital dönüşüm sürecine girmişlerdir. Ulusal gazetelere göre ekonomik zorluklar içerisinde olan yerel gazeteler açısından bu dönüşüm önem arz etmektedir. Bu çalışmada da yerel gazetelerin dijital dönüşüm sürecini nasıl değerlendirdiğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, veri toplama işlemi nitel araştırma yöntemi olan yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın evrenini yerel gazeteler, örneklemini ise Antalya yerel basınında faaliyet gösteren altı gazete çalışanı oluşturmaktadır. Görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma bulguları bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanan yerel gazetelerin dönüşüm sürecini daha rahat geçirmekte olduklarını ve gazeteciliğin çevrimiçi ortama aktarılmasında çalışanların yeni beceriler kazanması gerektiğini göstermektedir.

Teşekkür

Çalışmaya katkıda bulunan Antalya yerel gazete çalışanlarına teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Aktaş, C. (2013). İnternet'in gazeteciliğe getirdiği yenilikler. Selçuk İletişim, 5(1), 30-41.
  • Althaus, S. ve Tewksbury, D. (2002). Agenda setting and the ‘new’ news. Communication Research, 29(2), 180-207.
  • Atabek, Ü. (2017). Yeni medya ve gelecek. K. Alemdar (Ed.), Türkiye'de kitle ı̇letişimi: Dünü-bugünü-yarını içinde (s. 1220-1229). Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • Bardoel, J. L. H. (2002). The ınternet, journalism and public communication policies. International Communication Gazette, 64(5), 501-511.
  • Başaran, F. (2014). Yeni iletişim teknolojileri, alternatif iletişim olanakları. Mülkiye Dergisi, 34(269), 255-270.
  • Birsen, H. (2013). İnternet yayıncılığı nedir?. H. İ. Gürcan (Ed.), İnternet yayıncılığı içinde (s. 2-21). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Blackman, C. (2004). Paying the price: the future for europe’s media sector. Foresight, 6(5), 292–301.
  • Carlson, D. (2005). The news media’s 30-year hibernation. Nieman Reports, 59(3), 68-71.
  • Castells, M. (2005). Enformasyon çağı I: Ekonomi, kültür ve ağ toplumunun yükselişi. (E. Kılıç, Çev.), Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çetinkaya, A. (2017). Basın işletmelerinde çevrimiçi gazetecilik ile istihdam ve işgücü becerilerinin dönüşümü. Erciyes İletişim Dergisi, 5(1), 380-398.
  • Deuze, M. (1999). Journalism and the web: an analysis of skills and standards in an online environment. Gazette, 61(5), 373.
  • Duran, R. (2003). Dünyada ve Türkiye’de medya etiği. S. Alankuş (Ed.), Medya, etik ve hukuk içinde (s. 109-130). IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Gezgin, S. (2002). Geleneksel basın ve ı̇nternet gazeteciliği. V. Ersan (Ed.), İnternet çağında gazetecilik içinde (s. 29-36), Metis Yayınları.
  • Girgin, A. (2001). Türk basın tarihi’nde yerel gazetecilik. İnkilap Kitabevi.
  • Gürcan, H. ve Bayram, F. (2005). Yerel haberlerin internet ortamında görünümleri Denizli, Eskişehir ve Erzurum örnekleminde bir değerlendirme. Selçuk İletişim, 3(4), 53-62.
  • Gürcan, H. ve Bekiroğlu, O. (2013). Türkiye'de internet gazeteciliği açısından yerel basının genel görünümü ve bölgeler arası bir değerlendirme. Selçuk İletişim, 5(1), 22-29.
  • Hürriyet Gazetesi. (2020). 01.01.2020-30.09.2020 tarihleri ara hesap dönemine ilişkin faaliyet raporu. https://www.kap.org.tr/tr/Bildirim/887586 adresinden 26 Mayıs 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Işık, M. (2001). Globalleşme yerelleşme ve medya. Selçuk İletişim, 1(4), 38-43.
  • Kalsın, B. (2016). Geçmişten geleceğe internet gazeteciliği: Türkiye örneği. The Journal of Academic Social Science Studies. 1(42), 75-94.
  • Karaduman, M. (2003). İnternet ve gazetecilik. S. Alankuş (Ed.), İletişim teknolojileri ve medya içinde (s. 141-153). IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Karagöz, U. (2016). Dijital dönüşüm ve Türkiye. İdarecinin Sesi, 1(171), 71-75.
  • Koçyiğit, M. ve Koçyiğit, A. (2018). Değişen ve gelişen dijital ı̇letişim: Yazılabilir web teknolojisi (web 2.0). V. Çakmak ve S. Çavuş (Ed.), Dijital kültür ve iletişim içinde (s. 19-48). Literatürk Academia.
  • Köseoğlu, A. (2017). Dijital ortamda yerel basın: Tekirdağ örneği üzerinden bir inceleme. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 1(1), 33-56.
  • Mcluhan, M. (1964). Understanding media. Corte Madera, Gingko Press.
  • Ong, W. J. (2012). Sözlü ve yazılı kültür-sözün teknolojileşmesi. (S. P. Banon, Çev.), Metis Yayınları.
  • Özcan, A. (2015). Yerel basında bı̇lı̇şı̇m teknolojı̇lerı̇nı̇n kullanımı ve etkı̇lerı̇ [Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Özcan, A. (2016). Yeni iletişim teknolojileri, yerel gazetecilik ve yerellik algısı. Marmara İletişim Dergisi, 26(1), 17-36.
  • Pavlik, J. V. (2013). Yeni medya ve gazetecilik. (M. Demir ve B. Kalsın, Çev.), Phoneix.
  • Stokes, D. ve Bergin, R. (2006). Methodology or “methodolatry”? an evaluation of focus groups and depth ınterviews. Qualitative Market Research: An International Journal, 9(1), 26-37.
  • Şeker, M. (2007). Yerel gazeteler. Tablet Yayınları.
  • Şenyüz, M. (2018). Gazeteciliğin merdiven altı: İnternet haberciliği ve gelecek güzel günler. Journo Gazetesi, https://journo.com.tr/internet-haberciligi-nereye-gidiyor adresinden 26 Mayıs 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Taşkıran, İ. ve Kırık, A. M. (2016). Gazetecilerin sosyal medyayı haber kaynağı olarak kullanımı medya profesyonellerinin bakış açılarını tespit etmeye yönelik bir araştırma. Intermedia International E-Journal, 1(3), 213-241.
  • Tekin, H. ve Tekin, H. (2012). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. İstanbul University Journal of Sociology, 3(13), 101-116.
  • Türk Dil Kurumu. (2021). Dijital. https://sozluk.gov.tr adresinden 26 Mayıs 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Vural, M. A. (2007). İşlev, önem ve misyonlarıyla yerel basın ve Eskişehir örnekleminden elde edilen bulgular. S. Gezgin (Ed.) Türkiye’de yerel basın içinde (s. 337-356). İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Yaşın, C. (2009). Türkiye'de yerel basının yapısal özellikleri ve üretim koşulları. İletişim Kuram ve Araştırma, 28(1), 115-151.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
  • Yıldırım, B. (2013). Gazeteciliğin dönüşümü: yöndeşen ortam ve yöndeşen gazetecilik. Selçuk İletişim, 6(2), 230-253.

Digital Transformation in Local Newspapers: A Study on Antalya Local Newspapers

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 34, 603 - 618, 20.05.2022
https://doi.org/10.21076/vizyoner.949834

Öz

The spread of new communication technologies has led to change and transformation in many different fields. Journalism is one of the most prominent professions in which the transformation has taken place. Newspapers and their employees have left traditional methods behind in terms of their main news practices, economic situation and professional skills while entering the digital transformation process. This transformation is important for local newspapers, which are in economic difficulties compared to national newspapers. In the study, it is aimed to reveal how local newspapers evaluate the digital transformation process. The data collection stage of the research is formed using the semi-structured in-depth interview technique, which is a qualitative research method. The scope of the research is the local newspapers, while the sample consists of six newspaper employees working in the local press of Antalya. The data obtained from the interviews are evaluated using the descriptive analysis method. Research findings show that local newspapers, which use information and communication technologies effectively, are going through the transformation process more comfortably and that employees need to acquire new skills in transferring journalism to the online environment. 

Kaynakça

  • Aktaş, C. (2013). İnternet'in gazeteciliğe getirdiği yenilikler. Selçuk İletişim, 5(1), 30-41.
  • Althaus, S. ve Tewksbury, D. (2002). Agenda setting and the ‘new’ news. Communication Research, 29(2), 180-207.
  • Atabek, Ü. (2017). Yeni medya ve gelecek. K. Alemdar (Ed.), Türkiye'de kitle ı̇letişimi: Dünü-bugünü-yarını içinde (s. 1220-1229). Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • Bardoel, J. L. H. (2002). The ınternet, journalism and public communication policies. International Communication Gazette, 64(5), 501-511.
  • Başaran, F. (2014). Yeni iletişim teknolojileri, alternatif iletişim olanakları. Mülkiye Dergisi, 34(269), 255-270.
  • Birsen, H. (2013). İnternet yayıncılığı nedir?. H. İ. Gürcan (Ed.), İnternet yayıncılığı içinde (s. 2-21). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Blackman, C. (2004). Paying the price: the future for europe’s media sector. Foresight, 6(5), 292–301.
  • Carlson, D. (2005). The news media’s 30-year hibernation. Nieman Reports, 59(3), 68-71.
  • Castells, M. (2005). Enformasyon çağı I: Ekonomi, kültür ve ağ toplumunun yükselişi. (E. Kılıç, Çev.), Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çetinkaya, A. (2017). Basın işletmelerinde çevrimiçi gazetecilik ile istihdam ve işgücü becerilerinin dönüşümü. Erciyes İletişim Dergisi, 5(1), 380-398.
  • Deuze, M. (1999). Journalism and the web: an analysis of skills and standards in an online environment. Gazette, 61(5), 373.
  • Duran, R. (2003). Dünyada ve Türkiye’de medya etiği. S. Alankuş (Ed.), Medya, etik ve hukuk içinde (s. 109-130). IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Gezgin, S. (2002). Geleneksel basın ve ı̇nternet gazeteciliği. V. Ersan (Ed.), İnternet çağında gazetecilik içinde (s. 29-36), Metis Yayınları.
  • Girgin, A. (2001). Türk basın tarihi’nde yerel gazetecilik. İnkilap Kitabevi.
  • Gürcan, H. ve Bayram, F. (2005). Yerel haberlerin internet ortamında görünümleri Denizli, Eskişehir ve Erzurum örnekleminde bir değerlendirme. Selçuk İletişim, 3(4), 53-62.
  • Gürcan, H. ve Bekiroğlu, O. (2013). Türkiye'de internet gazeteciliği açısından yerel basının genel görünümü ve bölgeler arası bir değerlendirme. Selçuk İletişim, 5(1), 22-29.
  • Hürriyet Gazetesi. (2020). 01.01.2020-30.09.2020 tarihleri ara hesap dönemine ilişkin faaliyet raporu. https://www.kap.org.tr/tr/Bildirim/887586 adresinden 26 Mayıs 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Işık, M. (2001). Globalleşme yerelleşme ve medya. Selçuk İletişim, 1(4), 38-43.
  • Kalsın, B. (2016). Geçmişten geleceğe internet gazeteciliği: Türkiye örneği. The Journal of Academic Social Science Studies. 1(42), 75-94.
  • Karaduman, M. (2003). İnternet ve gazetecilik. S. Alankuş (Ed.), İletişim teknolojileri ve medya içinde (s. 141-153). IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Karagöz, U. (2016). Dijital dönüşüm ve Türkiye. İdarecinin Sesi, 1(171), 71-75.
  • Koçyiğit, M. ve Koçyiğit, A. (2018). Değişen ve gelişen dijital ı̇letişim: Yazılabilir web teknolojisi (web 2.0). V. Çakmak ve S. Çavuş (Ed.), Dijital kültür ve iletişim içinde (s. 19-48). Literatürk Academia.
  • Köseoğlu, A. (2017). Dijital ortamda yerel basın: Tekirdağ örneği üzerinden bir inceleme. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 1(1), 33-56.
  • Mcluhan, M. (1964). Understanding media. Corte Madera, Gingko Press.
  • Ong, W. J. (2012). Sözlü ve yazılı kültür-sözün teknolojileşmesi. (S. P. Banon, Çev.), Metis Yayınları.
  • Özcan, A. (2015). Yerel basında bı̇lı̇şı̇m teknolojı̇lerı̇nı̇n kullanımı ve etkı̇lerı̇ [Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Özcan, A. (2016). Yeni iletişim teknolojileri, yerel gazetecilik ve yerellik algısı. Marmara İletişim Dergisi, 26(1), 17-36.
  • Pavlik, J. V. (2013). Yeni medya ve gazetecilik. (M. Demir ve B. Kalsın, Çev.), Phoneix.
  • Stokes, D. ve Bergin, R. (2006). Methodology or “methodolatry”? an evaluation of focus groups and depth ınterviews. Qualitative Market Research: An International Journal, 9(1), 26-37.
  • Şeker, M. (2007). Yerel gazeteler. Tablet Yayınları.
  • Şenyüz, M. (2018). Gazeteciliğin merdiven altı: İnternet haberciliği ve gelecek güzel günler. Journo Gazetesi, https://journo.com.tr/internet-haberciligi-nereye-gidiyor adresinden 26 Mayıs 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Taşkıran, İ. ve Kırık, A. M. (2016). Gazetecilerin sosyal medyayı haber kaynağı olarak kullanımı medya profesyonellerinin bakış açılarını tespit etmeye yönelik bir araştırma. Intermedia International E-Journal, 1(3), 213-241.
  • Tekin, H. ve Tekin, H. (2012). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. İstanbul University Journal of Sociology, 3(13), 101-116.
  • Türk Dil Kurumu. (2021). Dijital. https://sozluk.gov.tr adresinden 26 Mayıs 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Vural, M. A. (2007). İşlev, önem ve misyonlarıyla yerel basın ve Eskişehir örnekleminden elde edilen bulgular. S. Gezgin (Ed.) Türkiye’de yerel basın içinde (s. 337-356). İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Yaşın, C. (2009). Türkiye'de yerel basının yapısal özellikleri ve üretim koşulları. İletişim Kuram ve Araştırma, 28(1), 115-151.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
  • Yıldırım, B. (2013). Gazeteciliğin dönüşümü: yöndeşen ortam ve yöndeşen gazetecilik. Selçuk İletişim, 6(2), 230-253.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Lütfi Tunca 0000-0001-5051-637X

Nedret Çağlar 0000-0001-9769-056X

Erken Görünüm Tarihi 20 Mayıs 2022
Yayımlanma Tarihi 20 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Tunca, L., & Çağlar, N. (2022). Yerel Gazetelerde Dijital Dönüşüm: Antalya Yerel Gazeteleri Üzerinden Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 13(34), 603-618. https://doi.org/10.21076/vizyoner.949834

570ceb1545981.jpglogo.pngmiar.pnglogo.pnglogo-minik.pngdownloadimageedit_26_6265761829.pngacarlogoTR.png5bd95eb5f3a21.jpg26784img.pngoaji.gifdownloadlogo.pngLogo-png-768x897.png26838