İnsanların ihtiyaçlarının sınırsız, doğadaki kaynakların sınırlı olması ve sınırlı
olan bu kaynakların bilinçsizce kullanılmasının yanısıra; gelişmiş ve gelişmekte
olan ülkelerde, sanayileşmeden dolayı çevre tahribatı artmaktadır. Sanayileşmiş
veya sanayileşme sürecinde olan ülkelerde, işletmeler zaman içerisinde
çevre bilincinin farkına varmış ve pazarlama stratejilerine yön vermeye başlamışlardır.
Çevre bilincinin önem kazanmasıyla, Yeşil pazarlama kavramı ilk kez,
Amerikan Pazarlama Birliğinin 1975 yılında düzenlediği ‘çevreyle ilgili pazarlama’
konulu bir seminerde ortaya konmuştur. Yeşil pazarlama tüketicilerin istek
ve ihtiyaçlarını karşılayan doğa ile dost ürünlerin pazarlamaya sunulmasıdır.
Son yıllarda artan tüketici bilincinden ötürü çevre dostu ürünlere talep daha fazla
olmaktadır. Bu nedenle, literatürde çevre dostu ürünlerin tüketiciyle buluşturulması
ve bu ürünlerin tercihi üzerindeki etkili faktörlerin araştırılması yönündeki
birçok çalışma gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Bu çalışmada, İstanbul İlinde
ailelerin demografik özelliklerinin yeşil ürünü satın alması üzerine etkisi incelenmiştir.
Çalışmada kullanılan veriler 531 aile ile yüz yüze görüşerek yapılan
anketlerden oluşmuştur. Araştırmada tüketicilerin %64,0’ünün yeşil ürünü satın
aldığı, %36,0’sının ise almadığı belirlenmiştir. Yeşil ürün satın alma davranışlarının
demografik özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediği Ki kare analizi
ile tespit edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre cinsiyet, yaş eğitim, meslek, medeni
durum, gelir arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca; bu çalışmadaSPSS
20 kullanılarak faktör analizi yapılmıştır. Daha sonra, Yeşil Ürün ile ilgili Tüketici
Düşünceleri Ölçeği Alt Boyutlarına güvenilirlik analizi, KolmogorovSmirnov
normal dağılım testi yapılmıştır. Ölçekte dağılımın normal olmadığına
karar verilerek nonparametric testlerden, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis
testleri yapılmıştır. Uygulanan test sonuçlarında, Güvenirlik-Çevrecilik Bilinci
FACTORS THAT AFFECT GREEN PRODUCT PURCHASING BEHAVIORS OF CONSUMERS
72 • YALOVA SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ
YIL: 6 SAYI: 11
faktörünün cinsiyete göre farklılık gösterdiği, Güvenirlik- Çevrecilik Bilinci ve
Medya Faktörünün yaşa göre farklılık gösterdiği, Güvenirlik- Çevrecilik Bilinci
ve Üreticiden Beklenenlerin eğitime göre farklılık gösterdiği, Medya Faktörünün
mesleğe göre, gelir faktörünün Güvenirlik- Çevrecilik Bilincine göre farklılık
gösterdiği tespit edilmiştir
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2016 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |
-