Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KOBİ'lerin Elektronik Ticarete Geçişini Etkileyen Faktörler: Yalova İli Örneği

Yıl 2017, , 46 - 56, 29.12.2017
https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.372755

Öz

Tüm dünya ekonomilerinde temel yapı taşı kabul edilen KOBİ'ler
için elektronik ticaret çok önemli bir olgudur.

Mal ya da hizmetin sat
ılması veya satın alınması sürecinin
elektronik ortamda inte
rnetten yapılmasıyla gerçekleşen e-ticaret;
KOB
İ'lerin
rekabet g
üçlerini artırmakta, maliyetlerini azaltmaktadır. Ayrıca e-ticaret KOBİ’lerin pazarlarını genişletmekte,
i
ş yapma hızlarını artırmakta ve hızlı şekilde
b
üyümesini
sa
ğlamaktadır.
Çalışmayla elektronik
ticarete ge
çişi engelleyen
fakt
örlerin, Yalova’da faaliyet gösteren
KOBİ’ler
in elektronik ticaret kullanma eğilimleri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Çalışma kapsamında e-ticarete
ge
çişi
engelleyen fakt
örler hakkında literatür taraması
yapılmıştır. Literatür taraması
sonucu benzer çalışmalardan anketler derlenerek amaca yönelik yeni bir
anket oluşturulmuştur. İlgili anket çalışması pilot olarak bir gruba uygulanmış
ve çıkan analiz sonuçlarına göre anket revize edilmiştir.
Son halini alan araştırma
anketi Yalova’daki KOBİ’
lere yüz
yüze
görüşme
yöntemiyle uygulanmıştı
r. Çalışmada
toplam 142
anket analize uygun bulunmuştur. Elde edilen verilerin
çözümlenmesinde e-ticarete geçişi engelleyen faktörleri belirlemek için önce
açımlayıcı faktör analizi kullanılarak faktör grupları tespit edilmiştir. Daha
sonrasında ise regresyon yöntemiyle bu grupların e-ticarete geçişteki etkileri
tespit edilmiştir. Yap
ılan analizler sonucunda kamu desteğinin ve
organizasyonel yap
ı etkinliğinin
KOB
İ'lerde
elektronik ticarete ge
çiş
i
çin
etkili olduklar
ı
g
örülmüştür.
Bununla beraber teknik altyap
ı yetersizlikleri,
hukuki yetersizlikler ve güvenlik algısı faktörleri
nin ise KOBİ'lerde e-ticarete
geçişte etkili olmadıkları görülmüştür.

Kaynakça

  • Altıntaş, M. H., Altıntaş, F. Ç., & Tokol, T.; (2006), “E-Ticaret Engellerinin E-Ticaret Kullanma Eğilimine Etkisi: Türkiye'deki İhracatçı KOBİ'ler Üzerinde Ampirik Bir Araştırma.”, “Ankara Üniversitesi SBF Dergisi”, 61(4), 37-58.
  • Berthon, P.,Ewing, M., & Hah, L. L.; (2005), "Captivatingcompany: Dimensions of attractiveness in employer branding", "International journal of advertising", 24(2), 151-172.
  • Bulut, Z. A., Öngören, B., & Engin, K.; (2006),"KOBİ'lerde Elektronik Ticaretin Kullanımı: İstanbul Örneği".
  • Coppel, Jonathan; (2000), “E-commerce: ImpactsandPolicyChallanges”, “OECD EconomicsDepartmentWorkingPapers”, s.252.
  • Coşkun, Neslihan; (2004), “Elektronik ticaretin gelişiminde temel dinamikler ve gelişimi önündeki engeller.”, “Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi”, 13(2).
  • Dastan, I.Gürler C.; (2016),Factorsaffectingtheadoption of mobile paymentsystems: an empiricalanalysis. EmergingMarketsJournal, 6(1), 17.
  • Durmuş, Beril ve diğerleri (2011). Sosyal Bilimlerde SPSS’ le Veri Analizi, 4. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul. Ene, S.; (2002), “Elektronik ticarette tüketicinin korunması ve bir uygulama”, “Pusula Yayıncılık ve İletişim”.
  • Erbaşlar, G.,& Dokur, Ş.; (2008), “Elektronik Ticaret.”, “Ankara: Nobel Yayın Dağıtım”. Güleş, H. K., Bülbül, H., & Çelebi, A.; (2003), “Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi İşletmelerinde Elektronik Ticaret Uygulamaları”, “Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi”, 9, 463-482.
  • Kalaycı, C.; (2008), “Elektronik Ticaret ve KOBİ’lere Etkileri.”, “Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi”, (1).
  • Kırçova, İ.; (2005),"İnternette pazarlama","Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ", İstanbul, Türkiye.
  • KOSGEB 2017 (www.kosgeb.gov.tr, Erişim Tarihi: 11.08.2016). Marka 2017. Yalova Yatırım Destek Ve Tanıtım Stratejisi (2017) Doğu Marmara kalkınma ajansı yatırım destek ofisi yayınları.
  • Min, Hokey / Galle, William P.; (1999), "Electronic Commerce Usage in Business-To-Business Purchasing,", “International Journal of Operations &Praduction Management”, 19/9 :909.921.
  • Stockdale, R.,&Standing, C.; (2004), “Benefitsandbarriers of electronicmarketplaceparticipation: an SME perspective.”, “Journal of Enterprise Information Management”, 17(4), s.307.
  • Sucuoğlu, S.; (2008), "Elektronik Ticaretin KOBİ’lerde Kullanımı Aydın Merkez Örneği", Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Ana Bilim Dalı, Yükseklisans Tezi: Aydın.
  • Şahin, Ayşe ve Demir, Hulusi; (2005), “Tekstil ve Konfeksiyon Sektöründe Faaliyet Gösteren Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Pazarlama Sorunları ve E-Ticaretten Beklentileri”, “Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi”, Cilt:20, Sayı:1, ss-1-13.
  • Şimşek, S.; (2012), "Türkiye’de Elektronik Ticaret ve E-Ticaretin KOBİ'ler Üzerindeki Etkisi", İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uluslararası Ticaret Anabilim Dalı Uluslararası Ticaret Yüksek Lisans Programı, Yükseklisans Tezi: İstanbul.
  • Tamar, R.S.; (2013), "Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde E-Ticaret, Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri Ankara İlinde Bir Uygulama", Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İşletme Bilim Dalı, Yükseklisans Tezi: Ankara.
  • TÜSİAD;(2017),Dı̇jı̇talleşenDünyadaEkonomı̇nı̇nİtı̇cı̇ Gücü: E-Tı̇caret TÜSİAD yayınları Yıldırım, E.; (2011), "Türkiye’de Perakende Ticaret Yapan Firmalarda E-Ticaretin Uygulanabilirliği Üzerine Bir Araştırma", Gazi Üniversitesi Bilişim Sistemleri, Yükseklisans Tezi: Ankara.

The Factors Affecting Transıtıon Of SME's To Electronic Commerce: Yalova Sample

Yıl 2017, , 46 - 56, 29.12.2017
https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.372755

Öz

Electronic commerce (E-commerce) is a very
important feature for SMEs which are accepted as the key stones of the world
economies. E-commerce, which means selling and/or buying of services and/or
goods to be done electronically through internet, increases competitive
capacity of SMEs and decreases their costs. Moreover, e-commerce extends SMEs
’ markets and together with increasing their speed of making business it
provides a rapid growth to their sizes.With this assignment the effects of
factors, which affects the transition to electronic commerce, on e-commerce
using tendency of SMEs operating in Yalova were examined. Within the scope of
this assignment, a detailed literature analysis was performed about the factors
blocking the transition to e-commerce. Taking the findings from the literature
analysis into consideration a search model was developed. According to this
model several surveys from similar assignments were put together leading to
composing a new survey as an outcome. The new survey was applied to a group as
an initial trial and it was revised according to its conclusions. Then, the
finalized survey was applied to SMEs operating in Yalova with face to face
meetings. In this assignment 142 applied surveys were found to be appropriate
for examining further. Factor groups were identified by using exploratory
factor analysis to identify the factors that inhibit the transition to
e-commerce in the analysis of the obtained data. Subsequently, by using the
regression method, the effects of these groups on e-commerce were determined. As
an outcome from the analysis it was concluded that public support and organizational
infrastructure were the main factors on the transition of SMEs to e-commerce.
In addition, lacking of technical and legal infrastructures, and safety
concerns were not effective on the transition to e-commerce.

Kaynakça

  • Altıntaş, M. H., Altıntaş, F. Ç., & Tokol, T.; (2006), “E-Ticaret Engellerinin E-Ticaret Kullanma Eğilimine Etkisi: Türkiye'deki İhracatçı KOBİ'ler Üzerinde Ampirik Bir Araştırma.”, “Ankara Üniversitesi SBF Dergisi”, 61(4), 37-58.
  • Berthon, P.,Ewing, M., & Hah, L. L.; (2005), "Captivatingcompany: Dimensions of attractiveness in employer branding", "International journal of advertising", 24(2), 151-172.
  • Bulut, Z. A., Öngören, B., & Engin, K.; (2006),"KOBİ'lerde Elektronik Ticaretin Kullanımı: İstanbul Örneği".
  • Coppel, Jonathan; (2000), “E-commerce: ImpactsandPolicyChallanges”, “OECD EconomicsDepartmentWorkingPapers”, s.252.
  • Coşkun, Neslihan; (2004), “Elektronik ticaretin gelişiminde temel dinamikler ve gelişimi önündeki engeller.”, “Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi”, 13(2).
  • Dastan, I.Gürler C.; (2016),Factorsaffectingtheadoption of mobile paymentsystems: an empiricalanalysis. EmergingMarketsJournal, 6(1), 17.
  • Durmuş, Beril ve diğerleri (2011). Sosyal Bilimlerde SPSS’ le Veri Analizi, 4. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul. Ene, S.; (2002), “Elektronik ticarette tüketicinin korunması ve bir uygulama”, “Pusula Yayıncılık ve İletişim”.
  • Erbaşlar, G.,& Dokur, Ş.; (2008), “Elektronik Ticaret.”, “Ankara: Nobel Yayın Dağıtım”. Güleş, H. K., Bülbül, H., & Çelebi, A.; (2003), “Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi İşletmelerinde Elektronik Ticaret Uygulamaları”, “Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi”, 9, 463-482.
  • Kalaycı, C.; (2008), “Elektronik Ticaret ve KOBİ’lere Etkileri.”, “Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi”, (1).
  • Kırçova, İ.; (2005),"İnternette pazarlama","Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ", İstanbul, Türkiye.
  • KOSGEB 2017 (www.kosgeb.gov.tr, Erişim Tarihi: 11.08.2016). Marka 2017. Yalova Yatırım Destek Ve Tanıtım Stratejisi (2017) Doğu Marmara kalkınma ajansı yatırım destek ofisi yayınları.
  • Min, Hokey / Galle, William P.; (1999), "Electronic Commerce Usage in Business-To-Business Purchasing,", “International Journal of Operations &Praduction Management”, 19/9 :909.921.
  • Stockdale, R.,&Standing, C.; (2004), “Benefitsandbarriers of electronicmarketplaceparticipation: an SME perspective.”, “Journal of Enterprise Information Management”, 17(4), s.307.
  • Sucuoğlu, S.; (2008), "Elektronik Ticaretin KOBİ’lerde Kullanımı Aydın Merkez Örneği", Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Ana Bilim Dalı, Yükseklisans Tezi: Aydın.
  • Şahin, Ayşe ve Demir, Hulusi; (2005), “Tekstil ve Konfeksiyon Sektöründe Faaliyet Gösteren Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Pazarlama Sorunları ve E-Ticaretten Beklentileri”, “Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi”, Cilt:20, Sayı:1, ss-1-13.
  • Şimşek, S.; (2012), "Türkiye’de Elektronik Ticaret ve E-Ticaretin KOBİ'ler Üzerindeki Etkisi", İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uluslararası Ticaret Anabilim Dalı Uluslararası Ticaret Yüksek Lisans Programı, Yükseklisans Tezi: İstanbul.
  • Tamar, R.S.; (2013), "Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde E-Ticaret, Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri Ankara İlinde Bir Uygulama", Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İşletme Bilim Dalı, Yükseklisans Tezi: Ankara.
  • TÜSİAD;(2017),Dı̇jı̇talleşenDünyadaEkonomı̇nı̇nİtı̇cı̇ Gücü: E-Tı̇caret TÜSİAD yayınları Yıldırım, E.; (2011), "Türkiye’de Perakende Ticaret Yapan Firmalarda E-Ticaretin Uygulanabilirliği Üzerine Bir Araştırma", Gazi Üniversitesi Bilişim Sistemleri, Yükseklisans Tezi: Ankara.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

İkram Daştan

Çağrı Şimşek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 7 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Daştan, İ., & Şimşek, Ç. (2017). KOBİ’lerin Elektronik Ticarete Geçişini Etkileyen Faktörler: Yalova İli Örneği. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 7(15), 46-56. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.372755
AMA Daştan İ, Şimşek Ç. KOBİ’lerin Elektronik Ticarete Geçişini Etkileyen Faktörler: Yalova İli Örneği. YSBD. Aralık 2017;7(15):46-56. doi:10.17828/yalovasosbil.372755
Chicago Daştan, İkram, ve Çağrı Şimşek. “KOBİ’lerin Elektronik Ticarete Geçişini Etkileyen Faktörler: Yalova İli Örneği”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 7, sy. 15 (Aralık 2017): 46-56. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.372755.
EndNote Daştan İ, Şimşek Ç (01 Aralık 2017) KOBİ’lerin Elektronik Ticarete Geçişini Etkileyen Faktörler: Yalova İli Örneği. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 7 15 46–56.
IEEE İ. Daştan ve Ç. Şimşek, “KOBİ’lerin Elektronik Ticarete Geçişini Etkileyen Faktörler: Yalova İli Örneği”, YSBD, c. 7, sy. 15, ss. 46–56, 2017, doi: 10.17828/yalovasosbil.372755.
ISNAD Daştan, İkram - Şimşek, Çağrı. “KOBİ’lerin Elektronik Ticarete Geçişini Etkileyen Faktörler: Yalova İli Örneği”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 7/15 (Aralık 2017), 46-56. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.372755.
JAMA Daştan İ, Şimşek Ç. KOBİ’lerin Elektronik Ticarete Geçişini Etkileyen Faktörler: Yalova İli Örneği. YSBD. 2017;7:46–56.
MLA Daştan, İkram ve Çağrı Şimşek. “KOBİ’lerin Elektronik Ticarete Geçişini Etkileyen Faktörler: Yalova İli Örneği”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, c. 7, sy. 15, 2017, ss. 46-56, doi:10.17828/yalovasosbil.372755.
Vancouver Daştan İ, Şimşek Ç. KOBİ’lerin Elektronik Ticarete Geçişini Etkileyen Faktörler: Yalova İli Örneği. YSBD. 2017;7(15):46-5.

-