Marmara Bölgesindeki Üniversitelerin Muhasebe Yüksek Lisans Programlarındaki Derslerinin Bağımsız Denetçilik Sınavına Denkliği
Yıl 2018,
Cilt: 8 Sayı: 17, 156 - 168, 23.10.2018
Günay Deniz Dursun
,
Gizem Engin
Öz
Bağımsız denetim faaliyetini yürütecek olan bağımsız
denetçi statüsündeki kişilerin mesleki anlamda yeterli donanıma sahip olmaları
beklenmekte bu donanımın temeli de teorik eğitime dayanmaktadır. Bu nedenle
teorik olarak almaları gereken eğitim açısından üniversitelere büyük rol
düşmektedir. Üniversitelerdeki yüksek lisans muhasebe alanındaki programlarda
yer alan teorik eğitimin bağımsız denetçi adaylarına katkı sağlaması
beklenmektedir. Yüksek lisans programlarında alınan teorik eğitimin bağımsız
denetçiliğin ilk adımı olan bağımsız denetçilik sınavındaki konular açısından
da bağımsız denetçi adaylarına katkı sağlaması beklenmektedir. Bu çalışmada,
denetçi adaylarının yüksek lisans seviyesinde aldıkları teorik eğitimin,
denetçiliğin ilk adımı olan bağımsız denetçilik sınavındaki konular açısından
uyumlu olup olmadığının ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu amaçla Marmara
bölgesindeki yüksek lisans programlarının Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim
Standartları Kurumu bağımsız denetçilik sınav konuları ile ilişkisine bakılarak
araştırma sonucunda hem üniversite hem de program bazında sıralamaya yer
verilmiştir.
Kaynakça
- 660 sayılı KHK. (2011, Kasım 2). 28103 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname.
- Ağca, A. (2005). Üniversitelerimizde Verilen Denetim Eğitiminin Teknolojik Gelişmeler Sonucunda Değişen Denetim Olgusu ve Değişen Denetçi Profili Karşısındaki Durumu. R. Ş. (Ed) içinde, XXIV Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempoyumu Muhasebe Ortamındaki Güncel Gelişmeler Ve Muhasebe Eğitimine Etkileri (s. 107-139). Muğla: Muğla Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi.
- Ayanoğlu, F. Z. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programının Önemi: Türkiye'de Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakülte Dergisi, 115-136.
- Aytekin, Ç., & Bülbün Aktı, B. (2015). Bologna Çalışmaları Kapsamında Hacettepe Üniversitesi Çocuk Gelişimi Bölümü Lisans Programı Güncelleme Çalışmaları. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(3), 19-27.
- Cömert, Ç. E. (2010, Nisan 21-25). Denetim Mesleğinde Eğitimin Rolü ve Mesleğe Giriş Şartı Olarak Eğitim- Mesleğe Girişte Eğitim Şartına Yönelik Türkiye ve Almanya'daki Yasal Düzenlemelerin Karşılaştırılması. XXIX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 411-444. İSMMMO Yayınları.
- Çömlekçi, F. (2004). Muhasebe Denetimi ve Mali Analiz. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Erdoğan, M. (2005). Denetim. Ankara: Maliye ve Hukuk Yayınları.
- Gencel, U., & Can Aktan, C. (2010). Yükseköğretimde Akreditasyon. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 137-155.
- Güredin, E. (2010). Denetim ve Güvence Hizmetleri SMMM ve YMM'lere Yönelik İlkeler ve Teknikler. İstanbul: Türkmen Kitapevi.
- Kalmış, H., & Yılmaz, B. B. (2004, Mayıs 19-23). Lisans Seviyesindeki Muhasebe Eğitiminin Mevcut Durumu ve Geliştirilmesi İçin Yapılması Gereken Gelişmeler. XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 221-234. Antalya: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Muhasebe Enstitüsü.
- Kepekçi, C. (2004). Bağımsız Denetim. İstanbul: Avcıol Basım Yayın.
- KGK. (2012, Aralık 26). Bağımsız Denetim Yönetmeliği. 28509 Sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Bağımsız Denetim Yönetmeliği.
- KGK. (2013, Ocak 25). Bağımsız Denetçilik Sınav Tebliği. 28539 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan Bağımsız Denetçilik Sınav Tebliği.
- Polat, A. M. (2010, Nisan 2). Denetçi Yetiştirilmesinde Meslek Adayının Denetim Deneyimi/ Ruhsatlı Meslek Mensubunun Denetim Deneyimi. 5.Türkiye Muhasebe Forumu Muhasebe Mesleğinde 20. Yıl Bilançosu, 92-101. Bursa: Türmob Yayınları.
- Solak, S. T. (2013). Bologna Sürecinin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Üniversitelerin İşletme Bölümlerinin Ders Programları Üzerine Bir İnceleme. Muhasebe Ve Finansman Dergisi, 83-100.
- Soran, H., Akkoyunlu, B., & Kavak, Y. (2006). Yaşam Boyu Öğrenme Becerileri ve Eğitimcilerin Eğitimi Programı: Hacettepe Üniversitesi Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 201-210.
- Suvacı, B., & Subaşı, Ş. (2010, Nisan 21-25). İnsan Kaynakları Yönetiminin Muhasebe Bölümünden ve Muhasebe Eğitiminden Beklentileri. XXIX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 109-140. İSMMMO.
- Şengel, S. (2011). Yeni Türk Ticaret Kanunun Sermaye Şirketleri ile İlgili Getridiği Yeniliklerin Değerlendirilmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 3(2), 21-40.
- Taş, O., & Durmuş, C. (2008). SPK Düzenlemeleri ve 3568 Sayılı Mevzuat Kapsamında Denetim. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
- Uzun, A., & Ergüden, E. (2010, Nisan 21-25). İç Denetim Mesleğinin Akademik Eğitimden Beklentileri, Mesleki Akademik Gelişim İçin Öneriler. XXIX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu. İSMMMO.
- Yaşar, A. (2015). Olumsuz Denetim Görüş Ve Bağımsız Denetçi Değişikliği Arasındaki İlişki: Borsa İstanbul Sanayi Şirketleri Üzerine Bir Uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 81-96.
- Yıldız, M. Y. (2011). Yeminli Mali Müşavir- Bağımsız Denetçi ve Tasdik- Mali Tablo Denetimi Çelişkisi: Mesleğin Gelişimine Etkileri. Muhasebe ve Denetime Bakış(5), 67-77.