Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Farklı Spor Branşlarında ve Farklı İllerde Spor Yapan Çocukların Spor Etkinliğini Hayal Etmeleri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 30 - 42, 27.03.2023

Öz

Bu çalışma farklı spor branşlarında ve farklı illerde spor yapan çocukların spor etkinliğini hayal etmeleri üzerine amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu, 2021 – 2022 yıllarında farklı spor branşların da ve farklı illerde spor yapan veli onamları alınan, araştırmaya gönüllü olarak katılmak isteyen 144 kadın 146 erkek olmak üzere 290 katılımcı oluşturmaktadır. Çalışma verileri toplam iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi forumu, ikinci bölümde ise Hall, Munroe-Chandler, Fishburne ve Hall (2009) tarafından geliştirilen ve Kafkas (2011) tarafından Türkçeye uyarlanan ve geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapılan ‘‘Çocuklar İçin Sporda Hayal Etme Ölçeği’’ kullanılmıştır. Bu çalışmada verilerin analizinde SPSS 25.00 paket programı kullanılarak % 95 güven aralığında ve 0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Yaş, cinsiyet, spor branşı, branşta geçirilen süre, il, kişisel bilgilerine ilişkin tanımlayıcı istatistikleri hesaplanmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediği basıklık çarpıklık değerine bakılarak karar verilmiştir. İstatistiksel açıdan, doğrusal regresyon analizi, frekans, yüzde ve güvenirlik katsayısı hesaplamaları, anova analizi ve t testleri yapılmıştır. Sonuç olarak; Özel Bilişsel-Motivasyonel boyutunda spor branşı bisiklet ve yüzme olan katılımcıların puanlarını spor branşı basketbol olan katılımcılardan yüksek olduğu; Genel Bilişsel boyutunda spor branşı futbol ve yüzme olan katılımcıların puanlarının spor branşı basketbol olan katılımcılardan yüksek olduğu; sporda hayal etme ölçek toplam puanında ise spor branşı bisiklet, futbol ve yüzme olan katılımcıların puanlarının spor branşı basketbol olan katılımcılardan yüksek olduğusporda hayal etme ile yaş, branştaki spor geçmişi değişkeni ve il arasında tüm alt boyutlarda ve ölçek toplam puanında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı;katılımcıların sporda hayal etme ile spor branşı değişkeni arasında Genel-Motivasyon Üstünlük boyutu dışında tüm alt boyutlarda ve ölçek toplam puanında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Ağılönü, Ö. (2013). Farklı Spor Branşlarıyla Uğraşan Sporcuların Hayal Etme Ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Muğla.
  • Aracı, H. (2006). Okullarda beden eğitimi. (6. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balcıoğlu, İ. (2003). Sporun sosyolojisi ve psikolojisi. İstanbul: Bilge yayıncılık.
  • Doğan, B. (2007). Spor Sosyolojisi ve Uygulamalı Spor Sosyolojisine Giriş.1.Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, p.78-102
  • Doğan, O. (2004). Spor Psikolojisi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları.
  • Elçi, G., Agbuga, B., Işık, U., Öztop, E., (2013). İmgeleme Çalmasının 9 – 13 Yaş Yüzme Sporcularında Beceri gelişimine Etkisinin İncelenmesi. Pamukkale Journal of Sport Sciences, Vol.4, No.3, P.01-17.
  • Elmas, L., ve Birol, S.Ş., (2018). Sportif Rekreasyon Etkinliklerine Katılan Erken Dönem Ergenlerin Hayal Etme Düzeylerinin Başarı Algısı Üzerine Etkisi, The Journal of International Anatolia Sport Science, Vol. 3(1), s.249-259
  • Erdoğan, P.D. (2009). Bireysel ve Takım Sporlarıyla Uğraşan Sporcuların Hayal Etme ve Kaygı Düzeylerinin Karşılaştırılması. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor A.B.D., Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • George, D. And Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Kafkas, M. E. (2011). Çocuklar İçin Sporda Hayal Etme Ölçeğinin Türkçe ‘ye Uyarlanması: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 101-109.
  • Karademir, T, Türkçapar, Ü, Açak, M, Eroğlu, H . (2018). Bireysel ve Takım Sporu İle Uğraşan Sporcularda Hayal Etme Biçimlerinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20 (3), 92-102. Retrieved from.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (28. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kızıldağ, E. (2007). Farklı Spor Branşlarındaki Sporcuların İmgeleme Biçimleri. Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • MacIntyre, TE., Moran, AP. (2007). A qualitative investigation of meta imagery processes and imagery direction among elite athletes. J Imagery Res Sport Phys Activ, 2(1), s.1-20
  • Munroe-Chandler KJ. And Hall CR. (2007). Psychological Interventions In Sport. In P. Crocker (Ed.), Introduction To Sport Psychology: A Canadian Perspective (pp. 184–213). Toronto, ON: Pearson.
  • Nardemir, E. (2019) Yüzme Sporu Yapan Çocukların Hayal Etme Gücünün Spor Tatmini Üzerindeki Etkileri İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Spor Yönetim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Saçlı, F., Demirhan, G., (2008). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Programında Öğrenim Gören Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Saptanması ve Karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. Of Sport Sciences, 19 (2), s. 92-110.
  • Short SE, Afremow J, Overby, L. (2001). Using mental imagery to enhance children’s motor performance. JOPERD, 72(2), s.19-23
  • Short, E.S., Tenute, A., Feltz, D.L. (2005). Imagery Use in Sport: Mediational Effects for Efficacy. Journal Of Sports Sciences. September.
  • Süleymanoğulları, M., Tozoğlu, E., Dursun, M (2019) Çocukların Sporda Hayal Etme Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi Journal of International Social Research 12(68):957-965
  • Weinberg, R. (2008). Doesimagery work? Effects on performance and mental skills. J. Imagery Res Sport Phys Activ, 3(1), s.1-21.
Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 30 - 42, 27.03.2023

Öz

Kaynakça

  • Ağılönü, Ö. (2013). Farklı Spor Branşlarıyla Uğraşan Sporcuların Hayal Etme Ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Muğla.
  • Aracı, H. (2006). Okullarda beden eğitimi. (6. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balcıoğlu, İ. (2003). Sporun sosyolojisi ve psikolojisi. İstanbul: Bilge yayıncılık.
  • Doğan, B. (2007). Spor Sosyolojisi ve Uygulamalı Spor Sosyolojisine Giriş.1.Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, p.78-102
  • Doğan, O. (2004). Spor Psikolojisi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları.
  • Elçi, G., Agbuga, B., Işık, U., Öztop, E., (2013). İmgeleme Çalmasının 9 – 13 Yaş Yüzme Sporcularında Beceri gelişimine Etkisinin İncelenmesi. Pamukkale Journal of Sport Sciences, Vol.4, No.3, P.01-17.
  • Elmas, L., ve Birol, S.Ş., (2018). Sportif Rekreasyon Etkinliklerine Katılan Erken Dönem Ergenlerin Hayal Etme Düzeylerinin Başarı Algısı Üzerine Etkisi, The Journal of International Anatolia Sport Science, Vol. 3(1), s.249-259
  • Erdoğan, P.D. (2009). Bireysel ve Takım Sporlarıyla Uğraşan Sporcuların Hayal Etme ve Kaygı Düzeylerinin Karşılaştırılması. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor A.B.D., Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • George, D. And Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Kafkas, M. E. (2011). Çocuklar İçin Sporda Hayal Etme Ölçeğinin Türkçe ‘ye Uyarlanması: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 101-109.
  • Karademir, T, Türkçapar, Ü, Açak, M, Eroğlu, H . (2018). Bireysel ve Takım Sporu İle Uğraşan Sporcularda Hayal Etme Biçimlerinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20 (3), 92-102. Retrieved from.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (28. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kızıldağ, E. (2007). Farklı Spor Branşlarındaki Sporcuların İmgeleme Biçimleri. Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • MacIntyre, TE., Moran, AP. (2007). A qualitative investigation of meta imagery processes and imagery direction among elite athletes. J Imagery Res Sport Phys Activ, 2(1), s.1-20
  • Munroe-Chandler KJ. And Hall CR. (2007). Psychological Interventions In Sport. In P. Crocker (Ed.), Introduction To Sport Psychology: A Canadian Perspective (pp. 184–213). Toronto, ON: Pearson.
  • Nardemir, E. (2019) Yüzme Sporu Yapan Çocukların Hayal Etme Gücünün Spor Tatmini Üzerindeki Etkileri İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Spor Yönetim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Saçlı, F., Demirhan, G., (2008). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Programında Öğrenim Gören Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Saptanması ve Karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. Of Sport Sciences, 19 (2), s. 92-110.
  • Short SE, Afremow J, Overby, L. (2001). Using mental imagery to enhance children’s motor performance. JOPERD, 72(2), s.19-23
  • Short, E.S., Tenute, A., Feltz, D.L. (2005). Imagery Use in Sport: Mediational Effects for Efficacy. Journal Of Sports Sciences. September.
  • Süleymanoğulları, M., Tozoğlu, E., Dursun, M (2019) Çocukların Sporda Hayal Etme Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi Journal of International Social Research 12(68):957-965
  • Weinberg, R. (2008). Doesimagery work? Effects on performance and mental skills. J. Imagery Res Sport Phys Activ, 3(1), s.1-21.
Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 30 - 42, 27.03.2023

Öz

Kaynakça

  • Ağılönü, Ö. (2013). Farklı Spor Branşlarıyla Uğraşan Sporcuların Hayal Etme Ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Muğla.
  • Aracı, H. (2006). Okullarda beden eğitimi. (6. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balcıoğlu, İ. (2003). Sporun sosyolojisi ve psikolojisi. İstanbul: Bilge yayıncılık.
  • Doğan, B. (2007). Spor Sosyolojisi ve Uygulamalı Spor Sosyolojisine Giriş.1.Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, p.78-102
  • Doğan, O. (2004). Spor Psikolojisi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları.
  • Elçi, G., Agbuga, B., Işık, U., Öztop, E., (2013). İmgeleme Çalmasının 9 – 13 Yaş Yüzme Sporcularında Beceri gelişimine Etkisinin İncelenmesi. Pamukkale Journal of Sport Sciences, Vol.4, No.3, P.01-17.
  • Elmas, L., ve Birol, S.Ş., (2018). Sportif Rekreasyon Etkinliklerine Katılan Erken Dönem Ergenlerin Hayal Etme Düzeylerinin Başarı Algısı Üzerine Etkisi, The Journal of International Anatolia Sport Science, Vol. 3(1), s.249-259
  • Erdoğan, P.D. (2009). Bireysel ve Takım Sporlarıyla Uğraşan Sporcuların Hayal Etme ve Kaygı Düzeylerinin Karşılaştırılması. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor A.B.D., Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • George, D. And Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Kafkas, M. E. (2011). Çocuklar İçin Sporda Hayal Etme Ölçeğinin Türkçe ‘ye Uyarlanması: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 101-109.
  • Karademir, T, Türkçapar, Ü, Açak, M, Eroğlu, H . (2018). Bireysel ve Takım Sporu İle Uğraşan Sporcularda Hayal Etme Biçimlerinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20 (3), 92-102. Retrieved from.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (28. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kızıldağ, E. (2007). Farklı Spor Branşlarındaki Sporcuların İmgeleme Biçimleri. Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • MacIntyre, TE., Moran, AP. (2007). A qualitative investigation of meta imagery processes and imagery direction among elite athletes. J Imagery Res Sport Phys Activ, 2(1), s.1-20
  • Munroe-Chandler KJ. And Hall CR. (2007). Psychological Interventions In Sport. In P. Crocker (Ed.), Introduction To Sport Psychology: A Canadian Perspective (pp. 184–213). Toronto, ON: Pearson.
  • Nardemir, E. (2019) Yüzme Sporu Yapan Çocukların Hayal Etme Gücünün Spor Tatmini Üzerindeki Etkileri İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Spor Yönetim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Saçlı, F., Demirhan, G., (2008). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Programında Öğrenim Gören Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Saptanması ve Karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. Of Sport Sciences, 19 (2), s. 92-110.
  • Short SE, Afremow J, Overby, L. (2001). Using mental imagery to enhance children’s motor performance. JOPERD, 72(2), s.19-23
  • Short, E.S., Tenute, A., Feltz, D.L. (2005). Imagery Use in Sport: Mediational Effects for Efficacy. Journal Of Sports Sciences. September.
  • Süleymanoğulları, M., Tozoğlu, E., Dursun, M (2019) Çocukların Sporda Hayal Etme Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi Journal of International Social Research 12(68):957-965
  • Weinberg, R. (2008). Doesimagery work? Effects on performance and mental skills. J. Imagery Res Sport Phys Activ, 3(1), s.1-21.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erhan Buyrukoğlu 0000-0002-8459-9270

Erken Görünüm Tarihi 27 Mart 2023
Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Buyrukoğlu, E. (2023). Farklı Spor Branşlarında ve Farklı İllerde Spor Yapan Çocukların Spor Etkinliğini Hayal Etmeleri Üzerine Bir Araştırma. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 30-42.