BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİNDE ÖĞRENCİLERE KAZANDIRMIŞ OLDUĞU DEĞERLERE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl 2023,
Cilt: 2 Sayı: 1, 87 - 99, 27.03.2023
Hüsnü Özgür Özde
,
Necati Cerrahoğlu
,
Kemal Kurak
Öz
Toplumsal ve kültürel kuralları barındıran, bireylerin duygularını ve düşüncelerini etkileyerek onların duygu ve düşüncelerini ortaya koymalarında temel dayanak noktası oluşturan kavramlar değer olarak ifade edilmektedir. Bu bağlamda spor, insanlar üzerinde birtakım değerlerin oluşmasına katkı sağlamaktadır.
Beden eğitimi ve spor dersinin öğrencilere kazandırmış olduğu değerlerin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmaya Tekirdağ ili Malkara ilçesine bağlı liselerde görev yapan 12 beden eğitimi ve spor öğretmeni katılım sağlamıştır. Bu kapsamda öğretmenler ile yarı yapılandırılmış görüşler araştırmacı tarafından gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında yer alan öğretmenlere araştırmacı tarafından 5 soru sorulmuştur.
12 adet beden eğitimi öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile gerçekleştirilen bu araştırmada sonuç olarak; öğretmenlerin %50’si beden eğitimi ve spor dersinde öğrencilerinin kendi yeteneğini keşfetmeye yönelik değeri kazandırmaya çalışırken, öğretmenlerin %58’i beden eğitimi ve spor dersinde değerlerin öğrencilere kazandırılabilmesi için takım ve bireysel çalışmalara yer verdiği tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Baloğlu, M. ve Balgalmış, E. (2005). İlköğretim ve Ortaöğretim Yöneticilerinin Öz Değerlerinin Betimlenmesi: Tokat İli Örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 19-31.
- Başoğlu, B. (2017). Kültür ve spor. Social Sciences Studies Journal, 3(6), 1037-1043.
- Berg, B. L. ve Lune, H. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (H. Aydın, Çev.). Konya: Eğitim Yayınevi.
Berkant, H. G. ve Hekimoğlu, E. (2021). Spor lisesi öğrencilerinin eğitimde karşılaştıkları sorunlara ve çözüm önerilerine yönelik görüşleri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(1), 79-96.
- Ceyhan, M. S. ve Zelka, M. (2014). Değerlerdeki Erozyonun Tüketim Harcamalarına Etkisi. Uluslararası İnsani Değerlerin Yeniden İnşası Sempozyumu. 19-21 Haziran 2014, Erzurum, 83-124.
- Çağlar, A, (2005). Okul Öncesi Dönemde Değerler Eğitimi. (M. Sevinç Ed.). İçinde: Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 2. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
- Devecioğlu, S., Çoban, B. ve Karakaya, Y. E. (2011). Türkiye’de spor eğitimi sektörünün görünümü. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 627-654.
- Genç, M. F. (2014). Öğretmenler Gözüyle İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde Değerler Eğitimi. Uluslararası İnsani Değerlerin Yeniden İnşası Sempozyumu. 19-21 Haziran 2014, Erzurum, 521-542.
- Jones, M. I. ve Lavallee, D. (2009). Exploring the life skills needs of British adolescent athletes. Psychology of Sport and Exercise, 10(1), 159-167.
- Kaya, E. (2022). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Değer Algısı ve Beden Eğitimi ve Spor Dersinin Kazandırdığı Değerlere Yönelik Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Keskin, Ö. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Sakarya İli Örneği). Yayımlamamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Kuter, F. Ö. ve Kuter, M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, (6), 75-94.
- Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Öncü, E. (2007). Ana-Babaların Çocuklarının Beden Eğitimi Dersine Katılımına Yönelik Tutumları ve Beklentileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Özmen, Ö. (1999). Çağdaş Sporda Eğitim Üçgeni. Ankara: Bağırgan Yayınevi.
- Öztürk, F. (1998). Toplumsal Boyutlarıyla Spor. Ankara: Bağırgan Yayınevi.
- Patton, M. Q. (2002). Qualitative Evaluation and Research Methods. London: Sage Publications.
- Polat, B., Erdil, C. ve Koçak, İ (2020). Okul takımlarında oynayan lise öğrencilerin özgüven düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 54-61.
- Poyraz, H. (2004). Değerlerin Kuruluşu ve Yapısı. Uluslararası Değerler ve Eğitimi Sempozyumu. 26-28 Kasım 2004, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi, 81-88.
- Tekin, M., Yıldız, M., Lök, S. ve Taşğın, Ö. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Çeşitli Değişkenlere Göre Demokratik Tutumlarının İncelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 204-212.
- Turkay, H. ve Çeviker, A. (2016). Sportif rekreasyon kavramına sosyolojik bir bakış. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(4), 99-108.
- Türk Dil Kurumu (TDK). (2022). https://sozluk.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
- Yaldız, A. S. (2013). İlköğretim Okullarında Beden Eğitimi Dersine Yönelik Öğrenci ve AnaBaba Tutumları. Yayımlamamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Yapıcı, A. ve Zengin, S. (2003). İlâhiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Tercih Sıralamaları Üzerine Psikolojik Bir Araştırma: Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 173-206.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, M. ve Güven, Ö. (2019). Sporcuların değer yönelimleri. Ankara: Gazi Kitabevi.