Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Bölümü Öğrencileri İle Mühendislik Bölümü Öğrencilerinin Yaşlılığa İlişkin Görüşleri ve Yaşlılara Karşı Tutumları

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 1, 10 - 18, 01.07.2020
https://doi.org/10.46414/yasad.551113

Öz

Amaç: Bu çalışma, Hemşirelik bölümü
öğrencileri ile Mühendislik bölümü öğrencilerinin yaşlılığa
yönelik
bilgi, tutum ve düşüncelerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Farklı bölümlerde okuyan öğrencilerle yaşlıya ilişkin
tutumlarına yönelik çalışmalar olmasına rağmen mühendislik
bölümü
öğrencilerinin yaşlıya ilişkin tutumlarının belirlenmesi ile ilgili
araştırmalara rastlanmamıştır.  Sağlık
eğitimi almayan ve yaşlı bireyler ile hemşirelik öğrencilerine göre daha az
ilişki kuran bir bölüm olmaları nedeniyle mühendislik okuyan öğrenciler çalışma
kapsamına alınmıştır. 
Materyal
metod:
2017-2018 öğretim yılı güz dönemi bir üniversitenin Sağlık Bilimleri
Fakültesi Hemşirelik Bölümü ile Teknoloji Fakültesi Mühendislik bölümünde
okuyan 688 öğrenci ile yapıldı. Veri toplama aracı olarak literatür taranarak
oluşturulan 19 soruluk Kişisel Bilgi Formu ve 34 maddeden oluşan Duyan ve
Gelbal tarafından Türkçeye uyarlanan Yaşlılara Yönelik Tutum Ölçeği kullanıldı.

Veriler SPSS 16.0 programı ile analiz edildi. 
Bulgular: Çalışmaya
katılan öğrencilerin %58’3’ü Hemşirelik, %41,7’si Mühendislik fakültesi öğrencisidir.
%79,7’si çekirdek aileye sahip, %21,8’i evlerinde yaşlı ile birlikte yaşamakta,
%70,3’ü yaşlılara bakım vereceğini düşünmekte, %43,8’inin yaşlıya hiç bakım
vermediği, %51,6’sı geriatri kavramını bilmekte, %80,5’i ailesi yaşlandığında
birlikte yaşamak istemekte, %92,7’sinin yaşlılık hakkında bilgilendirme
yapıldığında yaşlıları daha iyi anlayacakları görülmektedir. Hemşirelik ve mühendislik
bölümü öğrencilerinin Yaşlılara Yönelik Tutum ölçeği toplam puanlarında
istatistiksel olarak fark bulunmamıştır (z=-,195; p=0,846). 
Sonuç: Sağlık
eğitimi alan hemşirelik bölümü öğrencileri ile sağlık eğitimi almayan mühendislik
bölümü öğrencilerinin yaşlılara yönelik tutumları arasında fark bulunmamıştır. Öğrencinin cinsiyet, bölüm, sınıf, aile yapısı, mezun
olduğu okul, anne-babanın mezun olduğu okul, yaşadığı yer açısından, gruplar
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır
(p>0.05).

Kaynakça

  • KaynaklarAdıbelli, D., Türkoğlu, N.&Kılıç, D.(2013). Öğrenci hemşirelerin yaşlılığa ilişkin görüşleri ve yaşlılara karşı tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi HemşirelikYüksekokulu e-Dergisi, 6 (1):2-8.Altay, B.& Aydın, T.(2015). Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi ,12 (1): 11-18.
  • Ateş, S., Ardıç, E., Yılmaz, İ., Selle, K., Erdoğan, Ç.& Kuldal, C.V.( 2018).Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin yaşlı bireylere yönelik tutumları ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Uluslararası Hakemli Psikiyatri Ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi, (12):50-69.
  • Ayaz Alkaya, S.& Birimoğlu Okuyan, C. (2017).Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı bireylere yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 4(1), 43-52.
  • Bayraktar, D., Yılmaz, H. & Khorshtd, L. (2015).Hemşirelik ve beden eğitimi öğrencilerinin yaşlılara yönelik tutumlarının incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi,31(3):68-80.
  • Bulduk, E.Ö.(2014). Yaşlılık ve toplumsal değişim. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 182(182):53-60.Danış, M.Z., Kara, H.Z., Çolak, F., Kırpık, S.& Ayyıldız, A. (2015). Sosyal hizmet ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin yaşlılara yönelik tutumları.Tarih Okulu Dergisi (TOD), Sayı:(XXIV): 539-559.
  • Dinçer, Y., Usta, E.& Bulduk, S.(2016). Üniversite öğrencileri gözüyle yaşlılık nasıl algılanıyor?. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, (9):26-38.
  • Duru Aşiret, G., Türten Kaymaz, T., Canbolat, Ö.& Kapucu, S. (2015).Hemşirelerin yaşlıya ilişkin tutumları. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi,17(1): 10-20.
  • Duyan, V.& Gelbal, S (2013).Yaşlılara yönelik tutum ölçeğinin bir grup üniversite öğrencisi üzerinde Türkçeye uyarlama çalışması. Turkish Journal of Geriatrics, 16 (2): 202-209.Eraslan Çapan, B. (2016).Yaşlı ile birlikte yaşamak: stres ve başa çıkma. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi,9(2):33-47.
  • İncirkuş, K.& Nahcivan, N.Ö. (2015). Kronik hastalık yönetimi için bir rehber: kronik bakım modeli. F.N. Hem. Derg, 23(1): 66-75.
  • Kalınkara,V.& Kalaycı, I. (2017). Yaşlıya evde bakım hizmeti veren bireylerde yaşam doyumu, bakım yükü ve tükenmişlik. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi,10(2):19-39.
  • Köse, G., Ayhan, H., Taştan, S, İyigün, E., Hatipoğlu, S.& Açıkel, C. H. (2015). Sağlık alanında farklı bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 57: 145-151.
  • Mancılık, A.(2015).Sosyal hizmet öğrencilerinin müracaatçı olarak yaşlılarla çalışma ve yaşlılara yönelik tutumlarının belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi. Yüksek Lisans Tezi.
  • Özdemir,Ö.&Bilgili, N.(2014).Sağlık hizmetlerinde yaşlı ayrımcılığı. Gülhane Tıp Dergisi,(56): 128-131.
  • Salman, M., Gülçek, E., Aylaz, R.& Polat, F. (2018).Hemşirelik öğrencilerinin yaşlılara karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi,11(2):1-7.
  • Şahin, H.& Erdem, Y.(2017).Hemşirelik öğrencilerinin yaşlılara yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi,(1):219-231.
  • Türkiye İstatistik Kurumu Nüfus Projeksiyonları (2018-2080). http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=30567.
  • Ucun, Y., Mersin, S.& Öksüz, E. (2015).Gençlerin yaşlı bireylere karşı tutumu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (37): 1143-1149.
  • Ünsar, S., Erol, Ö., Kurt, S., Türüng, F., Dinlegör- Sekmen, I., Sak, C.& Türksen, S. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının incelenmesi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 4(2):61-67.
  • Yılmaz, E.& Özkan, S.(2010). Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 3(2):35-53.
  • Zehirlioğlu, L., Yönt, G.H., Bayat, E.& Günay, B.(2015) Hemşirelerin yaşlılara yönelik tutumları ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, 3(1):10-18.
  • Altay, B.& Aydın, T.(2015). Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi ,12 (1): 11-18.
  • Danış, M.Z., Kara, H.Z., Çolak, F., Kırpık, S.& Ayyıldız, A. (2015). Sosyal hizmet ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin yaşlılara yönelik tutumları.Tarih Okulu Dergisi (TOD), Sayı:(XXIV): 539-559.
  • Eraslan Çapan, B. (2016).Yaşlı ile birlikte yaşamak: stres ve başa çıkma. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi,9(2):33-47.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Geriatri ve Gerontoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İşık Atasoy 0000-0003-2310-6820

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Atasoy, İ. (2020). Hemşirelik Bölümü Öğrencileri İle Mühendislik Bölümü Öğrencilerinin Yaşlılığa İlişkin Görüşleri ve Yaşlılara Karşı Tutumları. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 13(1), 10-18. https://doi.org/10.46414/yasad.551113