In view of its geographical location and the ethnic, religious and cultural heterogeneity of its population, modern Turkey is of special interest both to orientalists and to a wide range of people interested in global political and social affairs. In this context, the subject of Turkish Alevism and Turkish Alevis has acquired particular relevance in recent years. However, Turkey’s Alevis are often confused with the ‘Alawites (Nusayrîs) of Syria, leading to a gross distortion of the concept of Turkish Alevism. The ‘Alawites (Nusayrîs) are concentrated mainly in Syria, where they constitute around 12% of the country’s population, though there is a small community of approximately 350,000 people in Turkey. They live predominantly in the southern provinces of Hatay, Adana and Mersin, and are ethnic Arabs. This paper is based on the findings of field studies carried out in the town of Hacıbektaş and in Hatay province and aims to highlight the regional aspects of the Alevi and ‘Alawite (Nusayrî) communities in Turkey (the ‘Alawites of Syria are not reviewed here). The focus is on the characteristics of the two faiths, their forms of worship and the traditions of social organization within the two communities. The similarities between the two faiths are summarized and their distinctive features are highlighted.
Coğrafi konumu; etnik, dini ve kültürel heterojenliği göz önüne alındığında modern Türkiye hem oryantalistlerin hem de küresel anlamda siyasi ve toplumsal meselelerle ilgilenen geniş bir kitlenin özel olarak ilgisini çekmektedir. Bu bağlamda, Türk Aleviliği ve Türk Alevileri konusu son yıllarda hususi bir ilgi görmektedir. Ancak Türkiye Alevilerinin sıklıkla Suriye Nusayrîleri ile karıştırılmaları, Türk Aleviliği kavramının ciddi anlamda tahrifata uğramasına neden olmaktadır. Ağırlıklı olarak ülke nüfusunun %12’sini teşkil ettikleri Suriye’de varlık gösteren Nusayrîler, buna karşın Türkiye’de yaklaşık 350.000 kişilik bir cemaattir. Çoğunlukla Hatay, Adana ve Mersin’in güney bölgelerinde yaşarlar ve etnik bakımdan Arap’tırlar. Bu makale, Hatay bölgesi ve Hacıbektaş kasabasında yürütülen saha çalışmalarındaki bulgulara dayanmakta ve Türkiye’deki Alevi ve Nusayrî cemaatlerinin bölgesel görünümlerine dikkat çekmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada her iki inancın karakteristik özellikleri, iki toplumdaki toplumsal örgütlenme gelenekleri ve ibadet biçimleri üzerinde durulmuştur. İki inanç arasındaki benzerlikler özetlenmiş ve ayırt edici özellikler vurgulanmıştır.
Sn. Darya Zhıgulskaya'ya makalesinin çevrilmesi sürecindeki izni ve desteği için teşekkür ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alevilik Bektaşilik Araştırmaları |
Bölüm | Çeviriler |
Yazarlar | |
Çevirmenler | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1 |