Öz
Amaç: Varfarin, dünyada en yaygın kullanılan antikoagülandır. Varfarin tedavisinin kontrol ve takibinde INR (international normalized ratio) kullanılır. Beyin, kalp-damar tıkanıklığı olan hastalarda he- deflenen INR değeri 2-3 arasında olmalıdır. Bu değerlere ulaşılmasında hasta eğitimi anahtar rol oynar. Çalışma nörolojik hastalıklar nedeniyle varfarin kullanmaya başlayan hastalara ilaçla ilgili verilen eğiti- min etkinliğini değerlendirmek amacıyla Şubat-Kasım 2014 tarihleri arasında yapıldı. Gereç ve Yöntem- ler: Çalışmanın evrenini nöroloji kliniğinde inme sebebi ile yatan 56 hasta örneklemini ise bu hastalardan her ay düzenli INR kontrolüne gelen toplam 32 hasta oluşturdu. Hastalara literatüre dayalı hazırlanan ve sekiz başlıktan oluşan eğitim programı, birebir eğitim tekniği ile verildi. Eğitim sonrası birinci, ikinci ve üçüncü aylardaki INR değerleri kontrol edildi. Çalışmadan elde edilen veriler IBM SPSS Statistics 22 programı ile değerlendirildi. Tanımlayıcı istatistiksel metotların yanı sıra, niceliksel verilerin karşılaştırılma- sında Mann Whitney U testi, Friedman ve Wilcoxon işaret testi kullanıldı. Anlamlılık p<0,05 düzeyinde değerlendirildi. Bulgular: Olguların yaş ortalaması 66,5±15,21 idi. Hastaların %71,9'unda hipertansiyon,%37,9'unda diyabetes mellitus ve %28,2'sinde sol orta serebral arter enfarktına ek dizartrinin olduğu belirlendi. Olguların %9,4’ünün eğitim öncesi INR değeri beklenen değer aralığında iken, eğitim sonrası bu oran birinci ayda %35,2 (p=0,057), ikinci ayda %40,6 (p=0,021) ve üçüncü ayda %46,9 (p=0,004) olmuş- tur. Eğitim öncesi ve eğitim sonrası INR değeri karşılaştırmasında pek çok parametrede eğitim sonrası ikinci ve üçüncü aydaki INR değerinin birinci aya göre istatistiksel
olarak anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu görüldü (p<0,05). Sonuç: Çalışmada hastaların varfarine ilişkin bilgi düzeylerinin artmasında ve etkin INR değerine ulaşabilmelerine bireysel olarak verilen eğitimin oldukça etkili olduğu görüldü.