Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ZAMANIMIZIN VE BAŞARIMIZIN YÖNETİCİSİ İNTERNET Mİ? HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 23 Sayı: 2, 81 - 86, 31.08.2019

Öz

Amaç: Bu çalışmada,
hemşirelik öğrencilerinin, zaman yönetimleri ve akademik başarıları üzerinde
internet kullanımının etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı, ilişki
arayıcı tipteki araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim döneminde
öğrenim gören 170, örneklemini 115 öğrenci oluşturmuştur. Veriler tanılama
formu, İnternet Bağımlılığı Ölçeği (İBÖ) ve Zaman Yönetimi Envanteri (ZYE) ile
elde edilmiştir. Bulgular:
Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 19.39±1.39, çoğunluğu kadın,
akademik ortalamaları 2.96±0.70’dir. Öğrencilerin İBÖ’den aldığı toplam puan
ortalaması 32.56±17.30 (min=6, max=100) olarak tespit edilmiştir. Öğrencilerin
ZYE’den aldıkları toplam puan ortalaması ise 85.22±12.96 (min=54, max=112)’dır.
Öğrencilerin İBÖ toplam puanları ile ZYE arasında istatistiksel olarak anlamlı
bir ilişki saptanmamıştır (p>0.05). Bununla birlikte İBÖ ile ZYE alt
boyutları arasındaki ilişki incelendiğinde; İBÖ toplam puanı ile Zaman
Harcatıcılar alt boyutu arasında negatif yönde, Zaman Planlaması alt boyutu
arasında ise pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmuştur.
Öğrencilerin akademik ortalamaları ile Zaman Tutumları alt boyutu arasında
istatistiksel olarak pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Sonuç: Sonuç olarak hemşirelik
öğrencilerinin çoğunun internet bağımlısı olmadığı bulunmuştur. Ayrıca
öğrencilerin internet kullanımı arttıkça zamanı daha etkin planlayarak, zaman
harcatıcıları azalttığı belirlenmiştir. 
Bununla birlikte öğrencilerin zaman tutumlarının akademik başarıyı
artırdığı bulunan sonuçlar arasındadır. Elde edilen bulgulara göre bağımlılık
düzeyinde olmayan internet kullanımı, hemşirelik öğrencilerinin zaman yönetimi
ve akademik başarısını pozitif yönde etkilemektedir.

Kaynakça

  • Türk Dil Kurumu (TDK). Genel Türkçe Sözlük, Zaman. http://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 24 Temmuz 2019).
  • Güçlü N. Zaman Yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 2001; 25: 87-106
  • Said NB. Time Management in Nursing Work. International Journal of Caring Sciences 2014; 2: 746-749.
  • Meiring A. Time management: how to improve outcomes through management inputs. Prof Nurs Today 2017; 1: 2-3.
  • Spidal D. Time management. MIAR (Information Matrix for the Analysis of Journals) 2009; 15-17.
  • Kaya H, Kaya N, Pallos AÖ, Kucuk L. Assessing time-management skills in terms of age, gender, and anxiety levels:A study on nursing and midwifery students in Turkey. Nurse Education in Practice 2012; 3: 284-288.
  • Nayak SG. Time Management in Nursing –Hour of need. International Journal of Caring Sciences 2018;11(3): 1997-2000.
  • Ravizza SM, Hambrick DZ, Fenn KM. Non-academic internet use in the classroom is negatively related to classroom learning regardless of intellectual ability. Computers and Education 2014; 78:109-114.
  • Demir Y, Kutlu M. İnternet bağımlılığı, akademik erteleme ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. The Journal of Academic Social Science Studies 2017; 61:91-105.
  • Young KS. Internet addiction. A New Clinical Phenomenon and Its Consequences. Am Behav Sci 2004; 48: 402-441.
  • Bozkurt H, Şahin S, Zoroğlu S. İnternet Bağımlılığı: Güncel Bir Gözden Geçirme. Journal Of Contemporary Medicine 2016; 6(3): 235-247.
  • Young KS. Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology Behav 1998; 1(3): 237–244.
  • Bayraktar F. İnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü. [Yüksek Lisans Tezi]. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2001.
  • Britton BK, Tesser A. Effects of Time Management Practices on College Grades. Journal of Educational Psychology 1991; 83: 405-410.
  • Alay S, Koçak S. Validity and Reliability of Time Management Questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2002; 22: 9-13.
  • Karasu F, Bayır B, Çam HH. Üniversite Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ile Sosyal Destek Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi 2017; 7(14): 372-386.
  • Tatlı Z, Aydın A, Şimşek P, Özdemir M, Gölbaş, S, Karacan S ve ark. Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bilişim Teknolojilerini Kullanma Durumları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi 2018; 1 (1): 18-27.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2018. http://www.tuik. gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028. Erişim Tarihi:26 Temmuz 2018.
  • Kırağ N, Yıldız H, Hayar E, Güdü G, Kandemir E, Çınar H ve ark. Hemşirelik öğrencilerinin internet bağımlılığı ve ilişkili faktörler. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi 2016; 8: 15-36.
  • Özcan N, Buzlu S. Problemli internet kullanımını belirlemede yardımcı bir araç: “İnternette Bilişsel Durum Ölçeği”nin üniversite öğrencilerinde geçerlik ve güvenirliği. Bağımlılık Dergisi 2005; 6(1): 19–26.
  • Köse D, Çınar N, Akduran F. Hemşirelik öğrencilerinde internet bağımlılığının kişilik özellikleri ve zaman yönetimi ile ilişkisi. SAUFBE Dergisi 2012; 16(3): 227-33.
  • Yılmaz D, Çinar HG, Özyazıcıoğlu N. Hemşirelik Öğrencilerinde Akıllı Telefon ve İnternet Bağımlılığı ile Üst Ekstremite Fonksiyonel Aktivite Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi 2017; 8(3): 34-39.
  • Uysal N, Sözeri E, Selen F, Bostanoğlu H. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ve Yaşam Doyumlarının Belirlenmesi. JAREN 2017; 3(1): 30-36.
  • İz F, Özen T. İntörn olmaya aday hemşirelik öğrencilerinde zaman yönetimi ve akademik başarı ilişkisinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2010; 11: 123-35.
  • Öksüz E, Guvenc G, Mumcu S. Relationship Between Problematic Internet Use and Time Management Among Nursing Students. CIN:Computers, Informatics, Nursing, 2018, 36(1): 55-61.
  • Ghiasvand AM, Naderi M, Tafreshi MZ, Ahmadi F, Hosseini M. Relationship between time management skills and anxiety and academic motivation of nursing students in Tehran. Electron Physician 2017; 9(1): 3678–3684.
  • Sarıkaya Aydın K, Koçak S. Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile akademik erteleme düzeylerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi 2016; 2(3): 17- 38.
  • Yaghoobi A, Mohagheghi H, Mottaghian M. The role of gender, academic discipline and time management in predicting students’ verbal creativity at Bu-Ali Sina. Journal of Innovation and Creativity in Human Science. 2013;3(1):39–54.
Yıl 2019, Cilt: 23 Sayı: 2, 81 - 86, 31.08.2019

Öz

Kaynakça

  • Türk Dil Kurumu (TDK). Genel Türkçe Sözlük, Zaman. http://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 24 Temmuz 2019).
  • Güçlü N. Zaman Yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 2001; 25: 87-106
  • Said NB. Time Management in Nursing Work. International Journal of Caring Sciences 2014; 2: 746-749.
  • Meiring A. Time management: how to improve outcomes through management inputs. Prof Nurs Today 2017; 1: 2-3.
  • Spidal D. Time management. MIAR (Information Matrix for the Analysis of Journals) 2009; 15-17.
  • Kaya H, Kaya N, Pallos AÖ, Kucuk L. Assessing time-management skills in terms of age, gender, and anxiety levels:A study on nursing and midwifery students in Turkey. Nurse Education in Practice 2012; 3: 284-288.
  • Nayak SG. Time Management in Nursing –Hour of need. International Journal of Caring Sciences 2018;11(3): 1997-2000.
  • Ravizza SM, Hambrick DZ, Fenn KM. Non-academic internet use in the classroom is negatively related to classroom learning regardless of intellectual ability. Computers and Education 2014; 78:109-114.
  • Demir Y, Kutlu M. İnternet bağımlılığı, akademik erteleme ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. The Journal of Academic Social Science Studies 2017; 61:91-105.
  • Young KS. Internet addiction. A New Clinical Phenomenon and Its Consequences. Am Behav Sci 2004; 48: 402-441.
  • Bozkurt H, Şahin S, Zoroğlu S. İnternet Bağımlılığı: Güncel Bir Gözden Geçirme. Journal Of Contemporary Medicine 2016; 6(3): 235-247.
  • Young KS. Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology Behav 1998; 1(3): 237–244.
  • Bayraktar F. İnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü. [Yüksek Lisans Tezi]. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2001.
  • Britton BK, Tesser A. Effects of Time Management Practices on College Grades. Journal of Educational Psychology 1991; 83: 405-410.
  • Alay S, Koçak S. Validity and Reliability of Time Management Questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2002; 22: 9-13.
  • Karasu F, Bayır B, Çam HH. Üniversite Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ile Sosyal Destek Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi 2017; 7(14): 372-386.
  • Tatlı Z, Aydın A, Şimşek P, Özdemir M, Gölbaş, S, Karacan S ve ark. Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bilişim Teknolojilerini Kullanma Durumları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi 2018; 1 (1): 18-27.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2018. http://www.tuik. gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028. Erişim Tarihi:26 Temmuz 2018.
  • Kırağ N, Yıldız H, Hayar E, Güdü G, Kandemir E, Çınar H ve ark. Hemşirelik öğrencilerinin internet bağımlılığı ve ilişkili faktörler. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi 2016; 8: 15-36.
  • Özcan N, Buzlu S. Problemli internet kullanımını belirlemede yardımcı bir araç: “İnternette Bilişsel Durum Ölçeği”nin üniversite öğrencilerinde geçerlik ve güvenirliği. Bağımlılık Dergisi 2005; 6(1): 19–26.
  • Köse D, Çınar N, Akduran F. Hemşirelik öğrencilerinde internet bağımlılığının kişilik özellikleri ve zaman yönetimi ile ilişkisi. SAUFBE Dergisi 2012; 16(3): 227-33.
  • Yılmaz D, Çinar HG, Özyazıcıoğlu N. Hemşirelik Öğrencilerinde Akıllı Telefon ve İnternet Bağımlılığı ile Üst Ekstremite Fonksiyonel Aktivite Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi 2017; 8(3): 34-39.
  • Uysal N, Sözeri E, Selen F, Bostanoğlu H. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ve Yaşam Doyumlarının Belirlenmesi. JAREN 2017; 3(1): 30-36.
  • İz F, Özen T. İntörn olmaya aday hemşirelik öğrencilerinde zaman yönetimi ve akademik başarı ilişkisinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2010; 11: 123-35.
  • Öksüz E, Guvenc G, Mumcu S. Relationship Between Problematic Internet Use and Time Management Among Nursing Students. CIN:Computers, Informatics, Nursing, 2018, 36(1): 55-61.
  • Ghiasvand AM, Naderi M, Tafreshi MZ, Ahmadi F, Hosseini M. Relationship between time management skills and anxiety and academic motivation of nursing students in Tehran. Electron Physician 2017; 9(1): 3678–3684.
  • Sarıkaya Aydın K, Koçak S. Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile akademik erteleme düzeylerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi 2016; 2(3): 17- 38.
  • Yaghoobi A, Mohagheghi H, Mottaghian M. The role of gender, academic discipline and time management in predicting students’ verbal creativity at Bu-Ali Sina. Journal of Innovation and Creativity in Human Science. 2013;3(1):39–54.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm ARAŞTIRMA
Yazarlar

Merdiye Şendir

Nurdan Yalçın Atar 0000-0002-6318-3882

Semra Açıksöz

Ayşe Kabuk Bu kişi benim

Gamze Sümer Bu kişi benim

Sema Doğan Bu kişi benim

Sena Nur Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

Bu derginin içeriği Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanmıştır.

30490