Amaç: Sağlık alanında öğrenim gören öğrenciler eğitim müfredatı gereği sağlık kuruluşlarında klinik uygulama yapmaktadır. Bu nedenle enfeksiyon riskinin merkezinde yer alan bu grubun, bulaşıcı hastalıklar ile karşılaşma olasılığı oldukça yüksektir. Bu çalışmanın amacı, sağlık alanında öğrenim gören öğrencilerde enfeksiyon bulaş/bulaştırma korkusu ve COVID-19 aşısına yönelik tutumlarını belirlemek ve aralarındaki ilişkiyi incelemektir.
Yöntemler: Çalışmanın verileri “Veri Toplama Formu”, “Bulaş/Bulaştırma Korkusu Ölçeği” ve “COVID-19 Aşısına Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılarak elde edildi. Çalışmaya sağlık alanında öğrenim gören 303 öğrenci (hemşirelik, beslenme ve diyetetik, fizyoterapi ve rehabilitasyon) katıldı.
Bulgular: Öğrencilerin %72,2’sinin ailesi ile birlikte yaşadığı ve %42,6’sının ailesinde kronik hastalığa sahip birey olduğu saptandı. Ayrıca, %91,1’i COVID-19 aşısı yaptırdığını ve %48,2’si ise COVID-19 enfeksiyonu geçirdiğini bildirdi. Katılımcıların enfeksiyon bulaş/bulaştırma korkusu puan ortalaması 89,38±14,58 olarak bulunurken, “sosyal bulaş korkusu” alt boyutu en yüksek puanı aldı. COVID-19 aşısına yönelik tutumları değerlendirildiğinde olumlu tutum puan ortalaması 2,60±0,91 ve olumsuz tutum puan ortalaması 3,11±0,73 olarak belirlendi. Enfeksiyon bulaş/bulaştırma korkusu ile COVID-19 aşısına yönelik olumlu tutum arasında ters yönde zayıf düzeyde anlamlı ilişki olduğu belirlendi.
Sonuç: Çalışmanın sonucunda öğrencilerde enfeksiyon bulaş/bulaştırma korkusunun COVID-19 aşısına karşı olumlu tutum ile ilişkili olduğu belirlendi.
Çalışma için İstanbul Kültür Üniversitesi Etik Kurulu'ndan (tarih ve numarası: 14.10.2022/2022.139) onay aldı.
Bu çalışma TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında 1919B012203884 nolu proje TÜBİTAK tarafından desteklenmiştir.
1919B012203884
Desteklerinden dolayı TÜBİTAK'a teşekkür ederiz.
Objective: As part of their educational program, health sciences students participate in clinical practice in healthcare institutions. Thus, this group, which is at the center of the risk of infection, is highly likely to encounter infectious diseases. This study aims to investigate the fear of infection contagion/transmission and attitudes toward the COVID-19 vaccine in health sciences students and examine the relationship between them.
Methods: Data were collected using the “Data Collection Form”, “Fear of Contagion/Transmission Scale”, and “Attitudes Towards the COVID-19 Vaccine (ATV-COVID-19) Scale”.
Results: A total of 303 health sciences students (nursing, nutrition and dietetics, physical therapy and rehabilitation) participated in the study. It was observed that 72.2% of the students lived with their families, and 42.6% had a family member with a chronic disease. In addition, 91.1% reported COVID-19 vaccination, and 48.2% reported COVID-19 infection. The mean score of participants’ fear of contagion/transmission was 89.38±14.58, and the sub-dimension “fear of social transmission” received the highest score. A weakly significant negative relationship existed between fear of contagion/transmission and positive attitude toward the COVID-19 vaccine.
Conclusion: As a result of the study, it was found that fear of infection contagion/transmission among students was associated with a positive attitude toward the COVID-19 vaccine.
Student fear of contagion/transmission COVID-19 vaccine attitude
1919B012203884
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dahili Hastalıklar Hemşireliği |
Bölüm | Araştıma |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1919B012203884 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 28 Sayı: 1 |
Bu derginin içeriği Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanmıştır.