Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Koleje Giriş Sınavına Hazırlanan Çocuklarda Başarı, Benlik Saygısı, Depresyon ve Kaygının Değerlendirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 94 - 102, 01.12.2017
https://doi.org/10.31461/ybpd.320044

Öz

Bu
çalışmada kolej sınavına hazırlanan çocukların akademik başarı, depresyon,
benlik saygısı ve sürekli-durumluk kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Kuzey Kıbrıs’ta kolej sınavına hazırlanan 285
öğrenci örnekleme alınmıştır. Veriler Sosyodemografik Veri Formu, Çocuklar için
Rosenberg Benlik Saygısı, Çocuklar için Depresyon Ölçeği ve Durumluk-Sürekli
Kaygı Envanteri kullanılarak 15-23 Ekim 2016 tarihleri arasında toplanmıştır.
Erkek öğrencilerin kız öğrencilerden anlamlı düzeyde daha yüksek benlik saygısı
ve akademik başarı puanı aldıkları bulunmuştur. Öğrencilerin benlik saygısı ile
depresyon düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu
görülmüştür. Benlik saygısı ile depresyon düzeylerinin, öğrencilerin akademik
başarısının birer yordayıcısı olduğu bulunmuştur.  Çocuk eğitimi alanında sınavlara ilişkin daha
kapsamlı çalışmalar yapılmalı ve ulusal sınavların öğrencilerin psikolojik
problemlerini hangi yollarla etkilediğinin üzerinde durulmalıdır. Elde edilen
sonuçlar literatür ışığında tartışılmıştır.  

Kaynakça

  • Yavuzer, H. (2004). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Abrams, L. M., Pedulla, J. J., & Madaus, G. F. (2003). Views from the classroom: Teachers' opinions of statewide testing programs. Theory into practice, 42(1), 18-29.
  • Aslan, N. & Cansever, B.A. (2009). Eğitimde yaratıcılığın kullanımına ilişkin öğretmen tutumları. TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3), 333-340.
  • Baltaş, A. (2012). Öğrenme ve sınavlarda üstün başarı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Casbarro, J. (2004). Reducing anxiety in the era of high-stakes testing. Principal-Arington, 83(5), 36-38.
  • Çelik, D. A., Çetin, F., & Tutkun, E. (2015). The role of proximal and distal resilience factors and locus of control in understanding hope, self-esteem and academic achievement among Turkish pre-adolescents. Current Psychology, 34(2), 321-345.
  • Hamilton, L. S., McCaffrey, D. F., Stecher, B. M., Klein, S. P., Robyn, A., & Bugliari, D. (2003). Studying large-scale reforms of instructional practice: An example from mathematics and science. Educational evaluation and policy analysis, 25(1), 1-29.
  • Harter, S. (2015). The construction of the self: Developmental and sociocultural foundations. USA: Guilford Publications.
  • Jenaabadi, H. (2014). Studying the Relation Between Emotional Intelligence and Self Esteem with Academic Achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 114, 203-206.
  • Kaya, F., & Oğurlu, Ü. (2015). The relationship among self-esteem, intelligence, and academic achievement Benlik saygısı, zekâ ve akademik başarı ilişkisi. Journal of Human Sciences, 12(1), 951-965.
  • Kline, P. (2013). Fact and Fantasy in Freudian Theory (RLE: Freud). USA: Routledge.
  • Kumandaş, H., & Kutlu, Ö. (2014). Yükseköğretime öğrenci seçmede ve yerleştirmede kullanılan sınavların oluşturduğu risk faktörlerinin okul başarısı üzerindeki etkileri. Türk Psikoloji Dergisi, 29(74), 15-31.
  • Kumandaş, H., & Kutlu, Ö. (2010). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin performans görevlerine ilişkin tutumlarını etkileyen faktörler. İlköğretim online, 9(2), 714-722.
  • Lewis, A.C. (2003). Beyong testing. The education digest, 69, 70.
  • Looney, J. W. (2009). Assessment and innovation in education. OECD Education Working Paper. 21 Mayıs 2017, www.oecd.org/edu/workingpapers
  • Orth, U., & Robins, R. W. (2013). Understanding the link between low self-esteem and depression. Current Directions in Psychological Science, 22(6), 455-460.
  • Orth, U., Robins, R. W., Meier, L. L., & Conger, R. D. (2016). Refining the vulnerability model of low self-esteem and depression: Disentangling the effects of genuine self-esteem and narcissism. Journal of Personality and Social Psychology, 110(1), 133.
  • Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image (Vol. 11, p. 326). Princeton, New Jersey: Princeton university press.
  • Saito, Y. (2006). Consequences of high-stakes testing on the family and schoold in Japan. KEDI Journal of Educational Policy, 3(1), 101-102.
  • Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2016). Theories of personality. USA: Cengage Learning.
  • Sowislo, J. F., & Orth, U. (2013). Does low self-esteem predict depression and anxiety? A meta-analysis of longitudinal studies. Psychological Bulletin, 139(1), 213-240.
  • Steiger, A. E., Allemand, M., Robins, R. W., & Fend, H. A. (2014). Low and decreasing self-esteem during adolescence predict adult depression two decades later. Journal of Personality and Social Psychology, 106(2), 325-338.
  • Thomas, M.R. (2005). High-stakes testing: coping with collateral damage. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Thompson, R.A., Winer, A.C. & Goodwin, R. (2011). The individual child: Temparement, emotion, self and personality. İçinde M. Bornstein ve M.E. Lamb (Ed.). Developmental science: An advanced textbook. New York: Psychology Press/Taylor & Francis.
  • Tokuç, B., & Ekuklu, G. (2009). Edirne ve Hayrabolu Mesleki Eğitim Merkezi Öğrencilerinde Umutsuzluk ve Sürekli Kaygı Düzeyleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(2), 155-160.

Evaluation of Achievement, Self-Esteem, Depression and Anxiety Levels in Children who Preparing for College Examination

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 94 - 102, 01.12.2017
https://doi.org/10.31461/ybpd.320044

Öz

The aim of this study was to investigate the
relationship between academic achievement, self-esteem, depression and  state-trial anxiety of children who were
preparing for college examination. 285 students who were preparing for college
examination were recruited in Northern Cyprus. All data were obtained by using
Sociodemographical Questionnaire, Rosenberg Self-Esteem Inventory for Children,
Childhood Depression Inventory, State and Trait Anxiety Inventory, during 15-23
October 2016. It has been found that male students have a higher academic
achievement and self-esteem levels than female students’. There was a
significant negative correlation between students’ self-esteem and depression
levels. Results showed that self-esteem and depression predicted academic
achievement. Also on the area of child education, extensive studies should be
carried out on examination, how the national examinations affect psychological
problems. Obtained results were discussed in the light of literature

Kaynakça

  • Yavuzer, H. (2004). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Abrams, L. M., Pedulla, J. J., & Madaus, G. F. (2003). Views from the classroom: Teachers' opinions of statewide testing programs. Theory into practice, 42(1), 18-29.
  • Aslan, N. & Cansever, B.A. (2009). Eğitimde yaratıcılığın kullanımına ilişkin öğretmen tutumları. TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3), 333-340.
  • Baltaş, A. (2012). Öğrenme ve sınavlarda üstün başarı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Casbarro, J. (2004). Reducing anxiety in the era of high-stakes testing. Principal-Arington, 83(5), 36-38.
  • Çelik, D. A., Çetin, F., & Tutkun, E. (2015). The role of proximal and distal resilience factors and locus of control in understanding hope, self-esteem and academic achievement among Turkish pre-adolescents. Current Psychology, 34(2), 321-345.
  • Hamilton, L. S., McCaffrey, D. F., Stecher, B. M., Klein, S. P., Robyn, A., & Bugliari, D. (2003). Studying large-scale reforms of instructional practice: An example from mathematics and science. Educational evaluation and policy analysis, 25(1), 1-29.
  • Harter, S. (2015). The construction of the self: Developmental and sociocultural foundations. USA: Guilford Publications.
  • Jenaabadi, H. (2014). Studying the Relation Between Emotional Intelligence and Self Esteem with Academic Achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 114, 203-206.
  • Kaya, F., & Oğurlu, Ü. (2015). The relationship among self-esteem, intelligence, and academic achievement Benlik saygısı, zekâ ve akademik başarı ilişkisi. Journal of Human Sciences, 12(1), 951-965.
  • Kline, P. (2013). Fact and Fantasy in Freudian Theory (RLE: Freud). USA: Routledge.
  • Kumandaş, H., & Kutlu, Ö. (2014). Yükseköğretime öğrenci seçmede ve yerleştirmede kullanılan sınavların oluşturduğu risk faktörlerinin okul başarısı üzerindeki etkileri. Türk Psikoloji Dergisi, 29(74), 15-31.
  • Kumandaş, H., & Kutlu, Ö. (2010). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin performans görevlerine ilişkin tutumlarını etkileyen faktörler. İlköğretim online, 9(2), 714-722.
  • Lewis, A.C. (2003). Beyong testing. The education digest, 69, 70.
  • Looney, J. W. (2009). Assessment and innovation in education. OECD Education Working Paper. 21 Mayıs 2017, www.oecd.org/edu/workingpapers
  • Orth, U., & Robins, R. W. (2013). Understanding the link between low self-esteem and depression. Current Directions in Psychological Science, 22(6), 455-460.
  • Orth, U., Robins, R. W., Meier, L. L., & Conger, R. D. (2016). Refining the vulnerability model of low self-esteem and depression: Disentangling the effects of genuine self-esteem and narcissism. Journal of Personality and Social Psychology, 110(1), 133.
  • Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image (Vol. 11, p. 326). Princeton, New Jersey: Princeton university press.
  • Saito, Y. (2006). Consequences of high-stakes testing on the family and schoold in Japan. KEDI Journal of Educational Policy, 3(1), 101-102.
  • Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2016). Theories of personality. USA: Cengage Learning.
  • Sowislo, J. F., & Orth, U. (2013). Does low self-esteem predict depression and anxiety? A meta-analysis of longitudinal studies. Psychological Bulletin, 139(1), 213-240.
  • Steiger, A. E., Allemand, M., Robins, R. W., & Fend, H. A. (2014). Low and decreasing self-esteem during adolescence predict adult depression two decades later. Journal of Personality and Social Psychology, 106(2), 325-338.
  • Thomas, M.R. (2005). High-stakes testing: coping with collateral damage. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Thompson, R.A., Winer, A.C. & Goodwin, R. (2011). The individual child: Temparement, emotion, self and personality. İçinde M. Bornstein ve M.E. Lamb (Ed.). Developmental science: An advanced textbook. New York: Psychology Press/Taylor & Francis.
  • Tokuç, B., & Ekuklu, G. (2009). Edirne ve Hayrabolu Mesleki Eğitim Merkezi Öğrencilerinde Umutsuzluk ve Sürekli Kaygı Düzeyleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(2), 155-160.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikoloji
Bölüm Cilt:1, Sayı:2 Aralık
Yazarlar

Cemaliye Direktör

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Direktör, C. (2017). Koleje Giriş Sınavına Hazırlanan Çocuklarda Başarı, Benlik Saygısı, Depresyon ve Kaygının Değerlendirilmesi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 1(2), 94-102. https://doi.org/10.31461/ybpd.320044