BibTex RIS Kaynak Göster

UZAKTAN EĞİTİM HİZMET KALİTE ÖLÇEĞİ (UE-SERVQUAL) GELİŞTİRME: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 41 - 60, 19.10.2016

Öz

Üniversiteler toplumun eğitiminde öncü role sahiptir, eğitim ve araştırma görevleriyle topluma hizmet vermektedirler. Kurumlar, işletmeler ve özellikle üniversiteler bireylerin ve toplumun ihtiyaçları için uzaktan eğitim (UE) programları açarlar ve yeni programlar geliştirirler. Ülkemizde 60’ın üzerinde üniversitede 200’e yakın uzaktan eğitim programı bulunmaktadır. Uzaktan eğitim program çeşitliliğinin niteliksel artışı, niceliksel artışı kadar önemlidir. Bu çalışmada, üniversitelerimizde sunulan uzaktan eğitim programlarının kalitesini araştırmak amacıyla uzaktan eğitim hizmetlerinin özellikleri ile uyumlu Uzaktan Eğitim Hizmet Kalitesi (UE-SERVQUAL) ölçeği geliştirilmiştir. Pilot çalışma verileriyle açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. UE-SERVQUAL ölçeği 4 faktörlü bir yapıya sahiptir ve ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı 0,97’dir. Her boyutun Cronbach alfa katsayısı e-öğrenme ortamı için 0,929; güvenilirlik için 0,849; erişilirlik ve heveslilik için 0,807 ve 0,957 olarak belirlenmiştir.  Doğrulayıcı faktör analizi ile ölçeğin yapı geçerliliği test edilmiştir. Ölçeğe ait uyum iyiliği indeksleri χ2/df=3,67, GFI=0,88, IFI=0,92, CFI=0,92 ve RMSEA=0,07 olup, önerilen model kabul edilebilir uyuma sahiptir. Ölçeğin daha etkili bir uzaktan eğitim hizmeti için üniversitelerin karar verme birimlerine katkı sağlaması beklenmektedir.

Anahtar Kelimeler: Uzaktan eğitim, hizmet kalitesi, UE-SERVQUAL

Kaynakça

  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatiksel Yöntemler, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Alpar, R. (2014). Spor Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Aman, R. R. (2009). Improving student satisfaction and retention with online instruction through systemtic faculty peer review of course. Doctoral Dissertation, Oregon State University, Education, Oregon.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş.(2014). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişenli İstatistik ve SPSS ve LISREL Uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi.
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme-1, Ankara: Pegem Akademi.
  • Eroğlu, E., Yüksek eğitimde Hizmet Kalitesi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Foster, S. T., (2010). Managing Quality: Integrating The Supply Chain (4th ed.), New Jersey: Pearson Education.
  • Gümüşoğlu, Ş., Pınar, İ., Akan, P., Akbaba, A., (2007). Hizmet Kalitesi Kavramlar, Yaklaşımlar ve Uygulamalar, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Gürbüz, E., Ergülen, A. (2008). Yükseköğretim Kurumlarında Hizmet Kalitesi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Jager, J., Gbadamosi, G. (2013). Predicting students’ satisfaction through service quality in higher education, The International Journal of Management Education, 11:107-118.
  • Lewis E., (2009). An examination of perceptions, attitudes, and levels of job satisfaction of faculty teaching in a distance education environment. Doctoral Dissertation. Auburn University, Education, Alabama.
  • Meydan, C. H., Şeşen, H., (2011). Yapısal Eşitlik Modellemesi – AMOS Uygulamaları, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Nadiri, H., Kandampully, J., Hussain, K. (2009). Students’ perceptions of service quality in higher education, Total qualty management &business excellence, 20(5), 523-535.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V., Berry, L., (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring customer perceptions of service quality, Journal of Retailing, 64(1): 12-40.
  • Saad, N., (2013). Students’ perceptions of higher education qualty at Notre Dame University-Louaize in Lebanon. Doctoral Dissertation. Saint Louis University, Educational Leadership, Lebanon.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik Test Geliştirme ve Uyarlama Süreci SPSS ve LISREL Uygulamaları, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sevim, O. (2014). Akademik etik değerler ölçeğinin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışması, Turkish Studies-International Periodical for Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(6): 943-957.
  • Simpson, J. M., (2012). Students’ perceptions of quality and satisfaction in online education. Doctoral Dissertation, The University of Alabama, Educational Leadership Policy and Technology Studies, Alabama.
  • Sürmeli, H., (2002). Kurumsal bankacılık sektöründe hizmet kalitesinin ölçülmesi ve rekabet stratejisi ilişkisi, Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Şahin, K., (2013). Cinsiyete göre bankacılık sektöründe hizmet kalitesi üzerine bir çalışma”, EUL Journal of Social Sciences, 4(1): 34-48.
  • Tabachnick B. G., Fidel, L. S. (2015). Using Multivariate Statistics. (Sixth Edition), (Baloğlu, M., Çev. Ed.), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 41 - 60, 19.10.2016

Öz

Kaynakça

  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatiksel Yöntemler, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Alpar, R. (2014). Spor Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Aman, R. R. (2009). Improving student satisfaction and retention with online instruction through systemtic faculty peer review of course. Doctoral Dissertation, Oregon State University, Education, Oregon.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş.(2014). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişenli İstatistik ve SPSS ve LISREL Uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi.
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme-1, Ankara: Pegem Akademi.
  • Eroğlu, E., Yüksek eğitimde Hizmet Kalitesi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Foster, S. T., (2010). Managing Quality: Integrating The Supply Chain (4th ed.), New Jersey: Pearson Education.
  • Gümüşoğlu, Ş., Pınar, İ., Akan, P., Akbaba, A., (2007). Hizmet Kalitesi Kavramlar, Yaklaşımlar ve Uygulamalar, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Gürbüz, E., Ergülen, A. (2008). Yükseköğretim Kurumlarında Hizmet Kalitesi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Jager, J., Gbadamosi, G. (2013). Predicting students’ satisfaction through service quality in higher education, The International Journal of Management Education, 11:107-118.
  • Lewis E., (2009). An examination of perceptions, attitudes, and levels of job satisfaction of faculty teaching in a distance education environment. Doctoral Dissertation. Auburn University, Education, Alabama.
  • Meydan, C. H., Şeşen, H., (2011). Yapısal Eşitlik Modellemesi – AMOS Uygulamaları, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Nadiri, H., Kandampully, J., Hussain, K. (2009). Students’ perceptions of service quality in higher education, Total qualty management &business excellence, 20(5), 523-535.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V., Berry, L., (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring customer perceptions of service quality, Journal of Retailing, 64(1): 12-40.
  • Saad, N., (2013). Students’ perceptions of higher education qualty at Notre Dame University-Louaize in Lebanon. Doctoral Dissertation. Saint Louis University, Educational Leadership, Lebanon.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik Test Geliştirme ve Uyarlama Süreci SPSS ve LISREL Uygulamaları, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sevim, O. (2014). Akademik etik değerler ölçeğinin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışması, Turkish Studies-International Periodical for Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(6): 943-957.
  • Simpson, J. M., (2012). Students’ perceptions of quality and satisfaction in online education. Doctoral Dissertation, The University of Alabama, Educational Leadership Policy and Technology Studies, Alabama.
  • Sürmeli, H., (2002). Kurumsal bankacılık sektöründe hizmet kalitesinin ölçülmesi ve rekabet stratejisi ilişkisi, Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Şahin, K., (2013). Cinsiyete göre bankacılık sektöründe hizmet kalitesi üzerine bir çalışma”, EUL Journal of Social Sciences, 4(1): 34-48.
  • Tabachnick B. G., Fidel, L. S. (2015). Using Multivariate Statistics. (Sixth Edition), (Baloğlu, M., Çev. Ed.), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Başak Gök

Hadi Gökçen

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gök, B., & Gökçen, H. (2016). UZAKTAN EĞİTİM HİZMET KALİTE ÖLÇEĞİ (UE-SERVQUAL) GELİŞTİRME: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 2(2), 41-60.