Stress is an event that individuals are exposed to in daily
life. Being new to the university and encountering in the education process can
cause stress on students. The aim of the study is to determine the level of
stress perceived by university students and to examine the relationship between
perceived stress and stress coping styles. The sample of the study is 239
business department students studying at the Ankara University Faculty
of Political Science.
Data collection was conducted by questionnaire. In the analysis of obtained
data, pearson product-moment correlation coefficient, t test, one-way analysis
of variance (ANOVA) techniques were used. According to results, majority of the
students had medium level stress; There was a negative and weak relationship
between perceived stress and ‘a self-confident and optimistic approach’ to
subdimentions of the scale of coping styles. , and also it was found that there
is a positive and weak relationship between the "helpless approach and
submissive approach subdimensions" and the perceived stress level. In
addition, the level of perceived stress varies according to the gender
variable; and that the perceived stress level and style of coping with stress
did not differ according to grade, age, communication with friends and
satisfaction level.
Stress Perceived Stress Level Styles of Coping with Stress University Student
Stres, günlük
yaşantıda bireylerin maruz kaldığı bir olgudur. Üniversiteye yeni başlamanın
getirdiği değişiklikler ve eğitim boyunca karşılaşılan durumlar öğrenciler
üzerinde strese neden olabilmektedir. Çalışmanın amacı, üniversite
öğrencilerinin algıladıkları stres düzeyinin belirlenmesi ve algılanan stres
ile stresle başa çıkma tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Araştırmanın örneklemini Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesinde
öğrenim gören 239 işletme bölümü öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin
toplanması anket yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin
analizinde, pearson momentler çarpım korelasyon katsayısı, t testi, tek yönlü
varyans analizi (ANOVA) tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda,
öğrencilerin büyük çoğunluğunun orta düzeyde strese sahip olduğu; algılanan
stres ile stresle başa çıkma tarzları ölçeğinin kendine güvenli yaklaşım ve
iyimser yaklaşım alt boyutları arasında negatif ve zayıf düzeyde, çaresiz
yaklaşım ve boyun eğici yaklaşım alt boyutları arasında pozitif ve zayıf
düzeyde bir ilişki olduğu; algılanan stres düzeyinin cinsiyet değişkenine göre
farklılaştığı; algılanan stres düzeyi ve stresle başa çıkma tarzlarının sınıf,
yaş, arkadaşlarla iletişim, memnuniyet derecesine göre farklılaşmadığı tespit
edilmiştir.
Stres Algılanan Stres Düzeyi Stresle Başa Çıkma Tarzları Üniversite Öğrencisi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 15 Sayı: 1 |