Total quality management is basically an understanding
of continuous improvement of all kinds of activities to ensure satisfaction of
both internal and external customers. For this reason, a right total quality
management applications will affect the performance of internal and external
customers positively. In this study, the evaluation
of the effect of total quality management on the performance of patients and
physicians, which are internal and external customers, was investigated. Factors such as "physical environment, information, cost, quality,
trust, transaction, transportation and speed" were determined by using
various scales to measure performance for patient and physician performance
measurement. These factors constitute the purpose of studying how they affect
the performance of the physician and how they relate to each other.
Reliability, "KMO and Bartlett's test, factor analysis and correlation
analysis" methods were used statistically to reveal the effects of patient
and physician performance evaluation. As a result of the analysis identified
that the 8 factors have a strong and positive relationship with each other
within themselves.
Total Quality Management Patient-doctor Performance Evaluation Total Quality Management in Healthcare Service
Toplam kalite
yönetimi temel olarak iç ve dış müşteri memnuniyetini sağlamak için her türlü
faaliyetin sürekli olarak iyileştirilmesine yönelik bir anlayıştır. Bu nedenle
doğru ve yerinde uygulanan bir toplam kalite yönetimi iç ve dış müşteri
performansını olumlu yönde etkileyecektir. Bu çalışmada, toplam kalite
yönetiminin iç ve dış müşterilere olan hasta ve hekim performansı üzerindeki
etkisinin değerlendirilmesi araştırılmıştır. Hasta hekim performans etkisinin
ölçümü için performansı ölçmek üzere çeşitli ölçeklerden de yararlanılarak
“fiziki ortam, bilgilendirme, maliyet, kalite, güven, işlem, ulaşım ve hız”
faktörleri tespit edilmiştir. Bu faktörlerin hasta hekim performansına nasıl
etki ettikleri ve aralarında nasıl bir ilişki bulunduğu çalışmanın amacını
oluşturmaktadır. Hasta hekim performans değerlendirmesinin etkilerini ortaya
koyabilmek için istatistiksel olarak, güvenilirlik, “KMO ve Bartlett’s testi, faktör
analizi ve korelasyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Yapılan analizler
sonucu belirlenen 8 faktörün kendi içlerinde birbirleriyle güçlü ve pozitif
yönlü bir ilişkiye sahip oldukları görülmüştür.
Toplam Kalite Yönetimi Hasta Hekim Performans Değerlendirmesi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 15 Sayı: 1 |