The aim of
this study is to examine the relation between individuals’ perception of
organizational culture and their locus of control. With this purpose, data were
collected from 326 white color graduate (MBA) students working in different
sectors in Istanbul. In this study, it is found that there is a relation
between individuals’ perception of organizational culture and their locus of
control. According to the analyses, negative relations between participants’
perception of adhocracy culture, market
culture and external locus of control were identified. In addition, it is
determined that all organizational culture dimensions (clan, adhocracy, market
and hierarchy) are related to eachother.
Moreover, it is concluded that women are more market culture oriented than men
and that managers' internal locus of control are stronger than that of workers.
Organizational Culture (Clan Culture Adhocracy Culture Market Culture Hierarchy Culture
Bu çalışmada çalışanların örgüt
kültürü algıları ve kontrol odağı inançları arasındaki ilişkisinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Bu amaçla, İstanbul’da bir Üniversite de yüksek lisans eğitimi
alan ve farklı sektörlerde faaliyet gösteren işletmelerde çalışan 326 beyaz
yakalı çalışandan toplanan veri analiz edilmiştir. Bu araştırmada, çalışanların
örgüt kültürü algıları ile kontrol odağı inançları arasında ilişki olduğu
tespit edilmiştir. Bu ilişki örgüt kültürünün alt boyutları (klan, adhokrasi,
pazar, hiyerarşi) bağlamında incelendiğinde ise tüm örgüt kültürü alt
boyutlarının da birbiriyle ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, araştırmada
kadınların erkeklere oranla daha fazla pazar kültür odaklı oldukları ve
yöneticilerin ise çalışanlara oranla daha fazla dış kontrol inançlı olduğu
sonucuna varılmıştır.
Örgüt Kültürü (klan kültürü adhokrasi kültürü pazar kültürü hiyerarşi kültürü)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 1 |