There is a very rapid change and development in our age. Organizations need to adapt to the change and even affect the change in order to survive and succeed in the changing environmental conditions. More importantly to lead in the process requires development of active approaches to the matter of change and a further step beyond being an object of the process. This situation requires the transformational leaders who develop a shred vision, set in motion the followers whih an emotional motivation in the direction of this vision, show them individual interest, act as a role model for them, create respect and confidence with their charismas, develop creativity with an intellectual stimulation and can realize radical changes with courage by taking personal risks. The transformational leaders are of particular importance for educational organizations that impetus for social development and lead to change. Departing from this point, our study, by means of emphasis on transformational leadership to cope in the process, gives a descriptive analysis of the level of transformational leadership characteristics of unit top managers according to their perceptions of both subordinates and managers' own at the academic units of Manisa Celal Bayar University. In this scope , datas has been obtained via survey method from 538 academician who are working in 26 academic units in Manisa Celal Bayar University. Findings; Shows that unit top managers have moderately transformative leadership caracteristics according to the perception of subordinates
Change Leader Academicians Transformational Leaderhip Perception
Çağımızda çok hızlı bir değişim ve
gelişim yaşanmaktadır. Örgütlerin değişen çevre koşullarında ayakta
kalabilmeleri ve başarılı olabilmeleri için değişime uyum sağlamaları ve hatta değişimi
etkilemeleri gerekmektedir. Günümüzde artık önemli olan öncü olmak ve değişimi
yönetecek aktif yaklaşımlar oluşturmaktır. Bu durum, paylaşılan bir vizyon
oluşturan ve esinsel motivasyonla izleyenlerini bu vizyon doğrultusunda
harekete geçiren, onlara bireysel ilgi gösteren, rol modeli olan, karizmasıyla
çalışanlarda saygı ve güven uyandıran, entelektüel teşvikle yaratıcılığı
geliştiren, kişisel risk üstlenerek cesaretle köklü değişimleri
gerçekleştirebilen dönüştürücü liderleri gerektirmektedir. Dönüştürücü
liderler, toplumsal kalkınmanın itici gücü olan ve değişime yön veren eğitim
örgütleri için ayrı bir önem taşımaktadır. Bu noktadan hareketle çalışmamızda, Manisa
Celal Bayar Üniversitesi’ne bağlı tüm akademik birim yöneticilerinin hem
astların algıları hem de yöneticilerin kendi algılarına göre dönüştürücü
liderlik özelliklerinin düzeyini belirlemek amacıyla ampirik bir araştırma
yapılmıştır. Bu kapsamda Manisa Celal Bayar Üniversitesi'nde 26 akademik
birimde çalışan 538 akademisyenden anket yöntemi ile veriler elde edilmiştir.
Bulgular; astların algısına göre, birim
tepe yöneticilerinin dönüştürücü liderlik özelliklerini orta düzeyde,
yöneticilerin kendi algılarına göre ise yüksek düzeyde taşıdıklarını göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 1 |