Tüketiciler, mal ve
hizmet satın alma sürecinde veya sonrasında yaşadıkları olumsuz olaylarla, işletme
veya markalarla ilgili kin tutma eğilimi içinde olabilir. Kimi zaman kin tutma
eğilimi, o işletme ve markanın ürünlerini satın almama, yani pazardan geri
çekilme niyetine dönüşebilir. Diğer taraftan tüketici sinizmi, işletmelerin
kendi çıkarlarını düşündükleri ve tüketici ihtiyaçlarına ilgi göstermedikleri
inanışıdır. Bu nedenle kin tutma eğilimlerinin pazardan geri çekilme niyeti
üzerindeki etkisinin sinizm seviyesi yüksek olan tüketicilerde etkili
olabileceği düşünülebilir. Buradan hareketle araştırmanın amacı, tüketicinin
kin tutma eğiliminin pazardan geri çekilme niyeti üzerindeki etkisinde tüketici
sinizminin aracı ve düzenleyici rolünü ortaya koymaktır. Araştırmada örnekleme
yöntemi olarak, olasılığa dayalı örnekleme yöntemlerinden kümelere göre
örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Örneklemi üniversitede öğrenim gören genç
tüketiciler oluşturmaktadır. Oluşturulan anket, bırak-topla yöntemiyle,
kullanılabilir durumda 502 öğrencinin katılımıyla uygulanmıştır. Araştırmada,
SPSS programına yüklenerek kullanılan PROCESS Makro yazılımı, aracı ve
düzenleyici analizi yapılmasına yardımcı olmuştur. Oluşturulan araştırma
modellerinden elde edilen sonuçlara göre tüketicinin kin tutma eğiliminin pazardan
geri çekilme niyeti üzerindeki etkisinde, tüketici sinizminin kısmi aracı rolü
olduğu belirlenmiştir. Düzenleyici etkisinin ise sinizm seviyesi orta ve düşük
olan tüketicilerde anlamlı rol oynadığı anlaşılmıştır.
Tüketicinin Kin Tutma Eğilimi Tüketici Sinizmi Pazardan Geri Çekilme Niyeti PROCESS Makro Model
Consumers
may be inclined to grudgeholding tendency against businesses or brands with the
negative events they experience during or after the purchase of goods and
services. Sometimes, the tendency of grudgeholding may turn into the intention
of not buying the business and the brand's products, namely the marketplace
withdrawal. On the other hand, consumer cynicism is the belief that businesses
consider their interests and do not pay attention to consumer needs. For this
reason, it can be thought that the effect of consumer grudgeholding tendency on
the marketplace withdrawal intention may be effective in consumers with high
cynicism. From this point of view, the aim of the study is to reveal the
moderating and mediating role of consumer cynicism in the effect of consumer
grudgeholding tendency to marketplace withdrawal intention. As a sampling
method, sampling method according to clusters was used. The sample consists of
young consumers studying at the university. Using self-completion survey
method, the questionnaire was applied with the resulting in 502 usable completed
questionnaires. In the study, PROCESS Macro software, which was used by
installing SPSS program, helped to perform moderating and mediating analysis. According
to the results obtained from the research models, it is revealed that consumer
cynicism has partial moderating role between consumer grudgeholding tendency
and marketplace withdrawal intention. Mediating role has been significant in
medium and low consumer cynicism levels.
Consumer Grudgeholding Tendency Consumer Cynicism Marketplace Withdrawal Intention PROCESS Macro Model
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 1 |