Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNTERNETİN ERGENLERİN EBEVEYNLERİYLE İLİŞKİLERİNE ETKİLERİ

Yıl 2012, Sayı: 2, 1 - 16, 22.12.2012

Öz

Makalenin amacı, toplumsallaşma sürecinde ergenlerin İnterneti uzun süreli ve sık kullanımlarının ebeveynleriyle ilişkilerine etkilerinin belirlenmesidir. Araştırmanın evrenini çocukları İzmir’in Bornova ve Karşıyaka ilçelerindeki devlet ve özel ilköğretim okullarında 2009-2010 öğretim yılında II. kademeye devam etmekte olan veliler oluşturmaktadır. Esas uygulamada 860 veli ile çalışılmış, 26 veli ile de derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada nicel veri toplama aracı olarak veli anketi; nitel veri toplama aracı olarak ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veri toplama araçları araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Veriler değerlendirilirken, frekans, yüzde gibi tanımlayıcı istatistiksel metodların yanı sıra ki-kare bağımsızlık testi kullanılmıştır. Araştırmanın nitel kısmını oluşturan derinlemesine görüşmelerden elde edilen metinlerin analiz edilmesinde ise, A.J.Greimas’ın “Eyleyenler modeli”nden (Actantial model) yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda İnternetin uzun süreli ve sık kullanımının ergenlerin ebeveynleriyle olan ilişkilerinde olumsuz etkisinin olduğu ve bu durumun çocuğu devlet okullarında öğrenim görmekte olan veliler tarafından daha fazla dile getirildiği ortaya çıkmıştır.

Destekleyen Kurum

Ege Üniversitesi

Proje Numarası

10-EĞF-001

Teşekkür

Bu çalışma yazarın Prof. Dr. Önal Sayın’ın danışmanlığında tamamladığı doktora tezinin alt problemlerinden birisini içermekte olup Ege Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri kapsamında desteklenmiştir.

Kaynakça

  • Armstrong, A., and Casement, C., (2000). The Child and the Machine: How Computers Put Our Children’s Education at Risk, MD: Robins Lane Press, Beltsville.
  • Bilton, T., Bonnett, K., Jones, P., Lawson, T., Skinner, D., Stanworth, M., and Webster, A., (2002). Introductory Sociology, 4 th ed., Palgrave Macmillian, Basingstoke.
  • Bugental, D.B., and Goodnow, J.J., (1998) Socialization processes. Handbook of Child Psychology: Vol 3. Social, Emotional, and Personality Development, Damon W (Series Ed) ve Eisenberg N. içinde (Vol. Ed.) (5th ed). Wiley, New York.
  • Cordes, C., and Miller, E., (2000). Fool’s Gold: A Critical look at Computers in Childhood,(www.allianceforchildhood.net) Erişim Tarihi: 09/01/2008
  • Collins, W. A., Gleason, T., and Sesma, A., (1997). Internalization, autonomy, and relationships: Development during adolescence. In. J. E. Grusec and L. Kuczynski (Eds.), Parenting ve children’s internalization of values: A handbook of contemporary theory. Wiley, New York.
  • Dasen, P. R., (2000). Rapid social change and the turmoil of adolescence: A cross-cultural perspective, World Psychology, 7, 114–122.
  • Eggen, P., and Kauchak, D., (2010). Educational Psychology, Windows on classrooms, eight edition, Pearson International Edition, Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Feldman, R. S., (2009). Physical Development in Adolescence, Part 5, Child Development, fifth edition, Prentice Hall, 409–502, U.S.A. Upper Saddle River, Prentice Hall, New Jersey.
  • Feldman, S. S., and Rosenthal, D. A., (1990). “The acculturation of autonomy expectations in Chinese high schoolers residing in two Western nations.”, International Journal of Psychology, 25, 259–281.
  • Giddens, A., (2008). Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, İstanbul.
  • Kellough, R. D., and Carjuzaa, J. D., (2009). Teaching in the middle and secondary schools (9 th ed.). Allyn & Bacon, Boston.
  • Kraut, R., Mukhopadhyay, T., Szezypula, J., Kiesler, S., and Scherlis, W., (1998). Communication ve Information: Alternative Uses of the Internet in Households in Proceedings of the Conference on Computer-Human Interaction CHI–1998, New York, ACM.
  • Kuzu, A., (2008). İnternet Kullanımı ve Aile, T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayınları, No: 133, Ankara.
  • Macionis, J. J., and Plummer, K., (2006). Sociology: A Global Introduction, 3 rd edition, Pearson Education Limited, London.
  • Nie, N.H. & Erbring, L. (2000). Internet ve Society: A Preliminary Report in IT & Society 1 (1):275–283. htpp://www.stanford.edu/group/siqss/itvesociety/V01;01/V01;01a18.pdf,Erişim tarihi: 13/07/2007.
  • Nie, N.H. & Hillygus, D. Sunshine (2002). The Impact of Internet Use on Sociability: Time-Diary Findings, IT& Society,1 (1): 1–20.
  • Nie, N.H., Hillygus, D. Sunshine & Erbring, L. (2003). Internet Use, Interpersonal Relations and Sociability: A Time Diary Study. In Wellman & Haythornthwaite (Eds.) The Internet in Everyday Life, Blackwell Publishers: Oxford. (htpp:// www.people.fas.harvard.edu/~hillygus/wellmanchapter.pdf, erişim tarihi: 13 Temmuz 2007.)
  • Orleans, M., and Laney, M.C., (1998). Early Adolescent Social Networks and Computer Use, Families, Technology & Education Conference, 351-356.
  • Roberts, D.F., Foehr, U.G., Rideout, V.J., and Brodie, M., (1999). Kids and Media @ the New Millennium. Menlo Park, CA: Henry J. Karser Family Foundation.
  • Steinberg, L., (2001.) We know some things: Parent-adolescent relationships in retrospect and prospect. Journal of Adolescence Research, 11: 1-19.
  • Subrahmanyam, K., Kraut, R., Greenfield, P., and Gross, E., (2001). New Forms of Electronic Media: The Impact of Interactive Games ve the Internet on Cognition, Socialization ve Behavior, In D.G. Singer & J.L. Singer (Eds.), Handbook of Children and the Media, Thousand Oaks: Sage Publications, California.
  • Wyatt, J.M., Carlo, G., (2002) What will my parents think? Relations among adolescents' expected parental reactions, prosocial moral reasoning, and prosocial and antisocial behaviors. Journal of Adolescence Research, 17: 646-666.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilim ve Teknoloji Sosyolojisi ve Sosyal Bilimler
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Belgin Arslan Cansever

Proje Numarası 10-EĞF-001
Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arslan Cansever, B. (2012). İNTERNETİN ERGENLERİN EBEVEYNLERİYLE İLİŞKİLERİNE ETKİLERİ. Yönetim Ve Eğitim Bilimleri Dergisi(2), 1-16.