1921
yılında Almanya’nın Krefeld şehrinde doğan Joseph Beuys, önce Tıp okumaya karar vermiş daha sonra okulu bırakarak,
Alman Hava Kuvvetleri’ne katılmıştır. Kırım’da pilot olarak görevliyken uçağı
düşürülmüş, sanatçıyı kurtarmak için vücudunu yağ ve keçe ile sarmışlardır. Bu
olay sanatçının yaşamını, yapıtlarını ve düşüncelerini etkilemiştir.
Fluxus sanatçıları arasında yer alan Beuys yapıtlarında
renkle, nesnelerle ya da biçimlerle psikolojik ve sembolik etkiler yaratmak
istemiş, bu etkilerle çeşitli mesajlar vermeye çalışmıştır. Sanatçı farklı
düzeneklerle oluşturduğu yapıtlarını gerçek mekânlar içerisinde kurgulamıştır. Sanatçı
sanatıyla, bir eylemci, bir kuramcı, bir oyuncu ve bir şaman olduğunu ortaya
koymuştur.
Bu
araştırmada, Joseph Beuys’un yapıtlarını mekân kurgusuna ilişkin bir örnek
olarak incelemek ve mekân kurgusu bağlamında önemini göstermek araştırmanın
temel amacını oluşturmaktadır. Betimsel tarama modeli ile gerçekleştirilen
araştırmada, sanatçı Beuys’un sanatı ve yapıtları ile ilgili literatür taraması
yapılmıştır. Beuys’un yapıtlarının incelenebilmesi için öncelikle, sanatçının
yaşamı ve sanatı hakkında kısaca bilgi verilmiştir. Daha sonra yapıtları
arasından konuya uygun olan örnekler seçilerek incelenmiştir. Bu araştırma
Beuys’un yapıtları ile sınırlandırılmıştır. Araştırmanın sonucunda, sanatçının mekân
kurgusu bağlamında yapıtları değerlendirilmiştir. Sanatçının mekânlarını
kurgulayarak yapıta mekânı dâhil etmesiyle, yapıtlarını oluşturmak için
kullandığı malzemeler ve düzenlemeler sanatın yeniden tanımlanmasına katkı
sağlamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 21 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.