İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Different Graphic Approaches for Jazz Music: İzmir European Jazz Festival Posters

Yıl 2022, İzmir Özel Sayısı, 147 - 156, 30.09.2022
https://doi.org/10.17484/yedi.1143908

Öz

In this study, the connections between the designs awarded in the Izmir European Jazz Festival poster competition organized by the Izmir Culture, Art and Education Foundation inspired by jazz music are investigated. This research, in which the paths of jazz music, poster design, and a long-term national design event intersect, examines how concepts such as improvisation, experimentation, expression, interpretation, and style find their place in these posters. The study aims to reveal the cumulative information formed through the competition spanning many years, beyond making the individual evaluations of the posters that received awards. For this purpose, after the introductory part, which points to the roots of jazz music fed by improvisation and experimentation, a brief history of the Izmir Culture, Art and Education Foundation, and the European Jazz Festival is mentioned. The examples included in the study of this event, which has more than 600 jazz posters in its nearly twenty-year history, consist of the posters that ranked in the top three in the last four years since the number of images in the article is limited to twelve. It is possible to say that, by combining the liberating nature of jazz music with poster design, this event series creates a space based on improvisation, experimentation, and expression for young generation designers that contribute not only to the identity of Izmir but also to the contemporary Turkish graphic design repertoire. As a result, such platforms are a good example for observing the potential created between different branches of art. Increase in number of such platforms, survival of them regularly for many years, keeping them up-to-date while becoming traditional, archiving them systematically, examining them in academic studies, supporting them through various collaborations and participations play an important role in the construction of national cultural history.

Kaynakça

  • Aulich, J. & Sylvestrová, M. (2000). 1945-95: Signs of the times. Manchester University Press.
  • Bergerot, F. (2004). Tarih boyunca caz. Dost Kitabevi.
  • Bektaş, D. (1998). David Carson ve grafik ekspresyonizm. Sanat Dünyamız, 67, 177-182.
  • Davran, Saadettin. (1998). Jazz koleksiyonu. Boyut Yayın Grubu.
  • Doordan, D. P. (2000). Design history: An anthology. The MIT Press.
  • İKSEV. (t.y.). Anasayfa [Facebook sayfası]. Erişim adresi (Mayıs 12, 2022) https://www.facebook.com/IKSEV.
  • İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı. (t.y.a). Amaç ve Görevler. http://www.iksev.org/tr/hakkimizda/3/amaclar ve-gorevler
  • İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı. (t.y.b). MÜZİKSEV. http:// www.iksev.org/tr/muziksev
  • İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı. (t.y.c). Beste yarışması. http://www.iksev.org/tr/beste
  • İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı. (t.y.d). Caz festivali. http://www.iksev.org/tr/caz-festivali
  • İzmirMag. (t.y.). 29. İzmir Avrupa caz festivali. https://izmirmag.net/etkinlik/29-izmir-avrupacaz festivali-3-mart-2nisan -2022/
  • Say, A. (1992). Müzik ansiklopedisi. Başkent Yayınevi.
  • Tasarım Yarışmaları. (Mart 10, 2021). 28. İzmir Avrupa Caz Festivali 19. Caz Afişi Yarışması. http://www.tasarim yarismalari.com/28-izmir-avrupa-caz-festivali-19-caz-afisi-yarismasi/
  • Usmanbaş, İ. (1998). Doğaçlama üstüne doğaçlama. Sanat Dünyamız, 67, 95-98.
  • Wharton, C. (2013). Advertising as culture. The University Of Chicago Press.

Caz Müziğinin Farklı Grafik Yorumları: İzmir Avrupa Caz Festivali Afişleri

Yıl 2022, İzmir Özel Sayısı, 147 - 156, 30.09.2022
https://doi.org/10.17484/yedi.1143908

Öz

Bu çalışmada İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı’nın düzenlediği İzmir Avrupa Caz Festivali afiş yarışmasında derece alan tasarımların caz müziğinin doğası ile bağlantıları araştırılmaktadır. İçeriği itibariyle caz müziğinin, afiş tasarımının ve uzun soluklu ulusal bir tasarım etkinliğinin yollarının kesiştiği bu araştırmada caz müziğinde öne çıkan doğaçlama, deneysellik, ifade, yorum, üslup gibi kavramların afişlerde kendine nasıl yer bulduğu incelenmektedir. Çalışmanın amacı, derece alan afişlerin tekil değerlendirmelerini yapmanın ötesinde, uzun yıllara yayılan yarışma aracılığıyla oluşan kümülatif bilgiyi ortaya koymaktır. Bu amaçla; caz müziğinin doğaçlama ve deneysellikten beslenen köklerine işaret eden giriş bölümünün ardından, etkinliğe dair bir fikir sunması adına İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı ve Avrupa Caz Festivali’nin kısa tarihçesine değinilmektedir. Yirmi yıla yaklaşan tarihinde 600’den fazla caz afişi barındıran bu etkinliğe dair çalışmaya dâhil edilen örnekler, makalede görsel sayısının on iki ile sınırlı olması nedeniyle son dört yılda ilk üçe giren afişten oluşmaktadır. Bu etkinlik serisinin caz müziğinin özgürleştirici doğası ile afiş tasarımını buluşturarak genç kuşak tasarımcılara doğaçlama, deneysellik ve ifadeye dayanan bir üretim alanı yarattığını; sadece İzmir’in kimliğine değil aynı zamanda çağdaş Türk grafik tasarım dağarcığına da katkı sunmaktadır. Sonuç olarak, farklı sanat dalları arasındaki geçişliliğin doğurduğu potansiyellerin gözlemlenmesi adına güzel bir örnek oluşturan bu gibi platformların sayısının artması, uzun yıllar boyunca düzenli periyodlarla sürdürülmesi, gelenekselleşirken güncelliğini koruması, sistemli şekilde arşivlenmesi, akademik incelemelere konu edilmesi, çeşitli iş birlikleri ve katılımlar yoluyla desteklenmesi ulusal kültür tarihinin inşasında önemli bir rol üstlenmektedir.

Kaynakça

  • Aulich, J. & Sylvestrová, M. (2000). 1945-95: Signs of the times. Manchester University Press.
  • Bergerot, F. (2004). Tarih boyunca caz. Dost Kitabevi.
  • Bektaş, D. (1998). David Carson ve grafik ekspresyonizm. Sanat Dünyamız, 67, 177-182.
  • Davran, Saadettin. (1998). Jazz koleksiyonu. Boyut Yayın Grubu.
  • Doordan, D. P. (2000). Design history: An anthology. The MIT Press.
  • İKSEV. (t.y.). Anasayfa [Facebook sayfası]. Erişim adresi (Mayıs 12, 2022) https://www.facebook.com/IKSEV.
  • İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı. (t.y.a). Amaç ve Görevler. http://www.iksev.org/tr/hakkimizda/3/amaclar ve-gorevler
  • İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı. (t.y.b). MÜZİKSEV. http:// www.iksev.org/tr/muziksev
  • İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı. (t.y.c). Beste yarışması. http://www.iksev.org/tr/beste
  • İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı. (t.y.d). Caz festivali. http://www.iksev.org/tr/caz-festivali
  • İzmirMag. (t.y.). 29. İzmir Avrupa caz festivali. https://izmirmag.net/etkinlik/29-izmir-avrupacaz festivali-3-mart-2nisan -2022/
  • Say, A. (1992). Müzik ansiklopedisi. Başkent Yayınevi.
  • Tasarım Yarışmaları. (Mart 10, 2021). 28. İzmir Avrupa Caz Festivali 19. Caz Afişi Yarışması. http://www.tasarim yarismalari.com/28-izmir-avrupa-caz-festivali-19-caz-afisi-yarismasi/
  • Usmanbaş, İ. (1998). Doğaçlama üstüne doğaçlama. Sanat Dünyamız, 67, 95-98.
  • Wharton, C. (2013). Advertising as culture. The University Of Chicago Press.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Değerlendirme Makaleleri
Yazarlar

Sevgi Arı 0000-0001-6153-3714

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 14 Temmuz 2022
Kabul Tarihi 14 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 İzmir Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Arı, S. (2022). Caz Müziğinin Farklı Grafik Yorumları: İzmir Avrupa Caz Festivali Afişleri. Yedi147-156. https://doi.org/10.17484/yedi.1143908

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.