Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sorry We Missed You Filminde Duygusal ve Duygulanımsal Emek: Hardt ve Negri Perspektifinden Bir Değerlendirme

Yıl 2025, Sayı: 34, 13 - 26
https://doi.org/10.17484/yedi.1624494

Öz

Bu çalışma, Ken Loach’un Sorry We Missed You (2019) filmini, duygusal ve duygulanımsal emek perspektifinden incelemektedir. Loach’un, neoliberal kapitalizmin iş gücü üzerindeki etkilerini işlediği bu filmde, karakterler yalnızca bedensel değil aynı zamanda duygusal ve bilişsel emeğin de metalaştırılması sürecine tabi tutulmaktadır. Hardt ve Negri’nin Empire ve Multitude eserlerinde vurgulanan, kapitalizmin yeni üretim biçimlerinin işçilerin yalnızca fiziksel emeklerini değil, duygusal dünyalarını da nasıl sömürdüğü tartışılmaktadır. Sorry We Missed You filminde, Ricky ve Abby’nin yaşamları üzerinden, neoliberal sistemin işçileri ve aileleri nasıl sömürdüğü, iş güvencesizliği ve düşük ücretli işlerin insan yaşamındaki etkileri derinlemesine ele alınır. Ricky, teslimat şoförü olarak “özgürlük” vaatleri altında, iş yerindeki duygusal ve fiziksel baskıları hissederken, Abby de bakıcılık yaparak, duygulanımsal emek sarf etmek zorunda kalır. Bu duygulanımsal emeğin, iş yerinde ve özel yaşamda yarattığı tükenmişlik, karakterlerin hem bireysel hem de toplumsal kimliklerini şekillendirir. Filmde, duygusal ve duygulanımsal emeğin metalaştırılması ve neoliberal ekonomik düzenin aile içindeki ilişkilerdeki yıkıcı etkisi işlenir. Çalışma filmdeki bu temaları, Hardt, Negri ve Lazzarato’nun, eleştirileriyle duygulanımsal emeğin kapitalist toplumdaki artan önemini ve bireysel ile toplumsal anlamların inşasında nasıl bir rol oynadığını tartışmaktadır.

Kaynakça

  • Akalın, A. (2007). Duygulanım ve duygulanımsal emek üzerine notlar. Birikim Dergisi, 114-121.
  • Ashforth, B. E., & Humphrey, R. H. (1993). Emotional labor in service roles: The influence of identity. The Academy of Management Review, 18(1), 88–115.
  • Atay, S. E. (2022). From decent work to well-being: A film analysis of “Sorry We Missed You. International Journal of Management Economics and Business, 18(2), 525-537.
  • Blake E. Ashforth, R. H. (1993). Emotional labor in service roles: The influence of identity. Academy of Management Review, 18(1), 88-115.
  • Çankaya, K. (2024). Representation of neoliberal individualistic practices in social structure: “Sorry, We Missed You” film example. Kültür ve İletişim, 27(53), 24-49.
  • Deleuze, G. (2008). Spinoza üzerine on bir ders (U. Baker, Çev.). Kabalcı Yayınevi.
  • Deleuze, G. (2009). İki delilik rejimi: Metinler ve söyleşiler (M. E. Keskin, Çev.). Bağlam Yayınları.
  • Federici, S. (2017). Duygulanımsal emek üzerine. M. A. Ergin Bulut, Bilişsel Kapitalizm, Eğitim ve Dijital Emek (s. 115-136) içinde. Notabene Yayınları.
  • Fuchs, C. (2015). Dijital emek ve Karl Marx (T. E. Kalaycı ve S. Oğuz, Çev.). Notabene Yayınları.
  • Giordano, F. ve Tarrit, F. (2021). Sorry, We Missed You – Unveiling the XXIst century proletarian life. M@n@gement, 24(3), 84-87.
  • Göğüş, S. D., Kılınç, H. (2023). Sorry We Missed You filminde yabancılaşma: Karl Marx perspektifinden bir değerlendirme. Sinefilozofi Dergisi, 8(15), 91-114.
  • Gökmen, E. (2020). "Benim adım Daniel Blake, ben bir insanım, bir köpek değilim; bu sıfatla haklarımı talep ediyorum!". S. Öztürk, Ken Loach filmlerinde mücadelenin arkeolojisi (s. 118-154) içinde. Ütopya Yayınevi.
  • Goodall, Z. (2021). Paid, domestic, and emotional work in the precariat: Ken Loach’s Sorry We Missed You. Feminist Media Studies, 22(5), 1195-1210.
  • Grandey, A. A. (2000). Emotion regulation in the eorkplace: A new way to conceptualize emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 5(1), 95-110.
  • Grandey, A. A. (2003). When "the show must go on": surface acting and deep acting as determinants of emotional exhaustion and peer-rated service delivery. The Academy of Management Journal, 46(1), 86-96.
  • Grünkemeier, E. (2023). Britain in a state of emergency: Studying Ken Loach’s films I, Daniel Blake (2016) and Sorry We Missed You (2019). In G. S. Jana Gohrisch, Affective polarisation social inequality in the UK after Austerity, Brexit and COVID-19 (pp. 169-184). Bristol University Press.
  • Hardt, M. (1999). Affective Labor. Boundary 2, 26(2), 89-100.
  • Hardt, M., Negri, A. (2003). İmparatorluk (A. Yılmaz, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Hardt, M., Negri, A. (2004). Çokluk: imparatorluk çağında savaş ve demokrasi (B. Yıldırım, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Hochschild, A. R. (1983). The managed heart: Commercialization of human feeling. University of California Press.
  • J. Andrew Morris, D. C. (1996). The dimensions, antecedents, and consequences of emotional labor. The Academy of Management Review, 986-1010.
  • Lazzarato, M. (1996). Immaterial labour. In M. H. Paolo Virno, Radical Thought in Italy: A Potantial Politics (pp. 133-150). University of Minnesota Press.
  • Lazzarato, M. (2016). Göstergeler ve makineler (F. N. Demirci, Çev). Otonom Yayıncılık.
  • Lukács, G. (2006). Tarih ve sınıf bilinci (Y. Öner, Çev.). Belge Yayınları.
  • Man, F. ve Selek, Ö, C. (2009). Göründüğü gibi olamamak ya da olduğu gibi görünememek: Çağrı merkezlerinde duygusal emek. Çalışma ve Toplum, 20 (1), 75-94.
  • Marx, K. (2011). Kapital: Ekonomi politiğin eleştirisi- 1. Cilt (M, Selik ve N. Satlıgan, Çev.). Yordam Kitap.
  • Öztürk, S. (2020). Ken Loach filmlerinde mücadelenin arkeolojisi. Ütopya Yayınları.
  • Sak, R., Sak, İ. T., Şendil, Ç. Ö. ve Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250.
  • Spinoza, B. (2011). Etika (H. Z. Ülken, Çev.). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Wetherell, M. (2012). Affect and emotion: A new social science understanding. SAGE Publications Ltd.

Emotional and Affective Labor in Sorry We Missed You: An Analysis From the Perspective of Hardt and Negri

Yıl 2025, Sayı: 34, 13 - 26
https://doi.org/10.17484/yedi.1624494

Öz

This study explores Ken Loach's Sorry We Missed You (2019) from the perspective of emotional and affective labour. In this film, in which Loach explores the effects of neoliberal capitalism on the workforce, characters are subjected to the commodification of not only physical but also emotional and cognitive labour. Emphasised in Hardt and Negri's Empire and Multitude, the film discusses how the new modes of production under capitalism exploit not only the physical labour of workers but also their emotional worlds. In Sorry We Missed You, through the lives of Ricky and Abby, the ways in which the neoliberal system exploits workers and families, and the effects of job insecurity and low-paid jobs on human life are discussed in depth. While Ricky, as a delivery driver, experiences the emotional and physical pressures at work under the promises of ‘freedom’, Abby, as a carer, is forced to perform affective labour. The burnout caused by this affective labour at work and in private life shapes both the individual and social identities of the characters. The film deals with the commodification of emotional and affective labour and the destructive impact of the neoliberal economic order on relationships within the family. This study combines these themes in the film with critiques by theorists such as Hardt, Negri and Lazzarato to discuss the growing importance of affective labour in capitalist society and the role it plays in the construction of individual and social meanings.

Kaynakça

  • Akalın, A. (2007). Duygulanım ve duygulanımsal emek üzerine notlar. Birikim Dergisi, 114-121.
  • Ashforth, B. E., & Humphrey, R. H. (1993). Emotional labor in service roles: The influence of identity. The Academy of Management Review, 18(1), 88–115.
  • Atay, S. E. (2022). From decent work to well-being: A film analysis of “Sorry We Missed You. International Journal of Management Economics and Business, 18(2), 525-537.
  • Blake E. Ashforth, R. H. (1993). Emotional labor in service roles: The influence of identity. Academy of Management Review, 18(1), 88-115.
  • Çankaya, K. (2024). Representation of neoliberal individualistic practices in social structure: “Sorry, We Missed You” film example. Kültür ve İletişim, 27(53), 24-49.
  • Deleuze, G. (2008). Spinoza üzerine on bir ders (U. Baker, Çev.). Kabalcı Yayınevi.
  • Deleuze, G. (2009). İki delilik rejimi: Metinler ve söyleşiler (M. E. Keskin, Çev.). Bağlam Yayınları.
  • Federici, S. (2017). Duygulanımsal emek üzerine. M. A. Ergin Bulut, Bilişsel Kapitalizm, Eğitim ve Dijital Emek (s. 115-136) içinde. Notabene Yayınları.
  • Fuchs, C. (2015). Dijital emek ve Karl Marx (T. E. Kalaycı ve S. Oğuz, Çev.). Notabene Yayınları.
  • Giordano, F. ve Tarrit, F. (2021). Sorry, We Missed You – Unveiling the XXIst century proletarian life. M@n@gement, 24(3), 84-87.
  • Göğüş, S. D., Kılınç, H. (2023). Sorry We Missed You filminde yabancılaşma: Karl Marx perspektifinden bir değerlendirme. Sinefilozofi Dergisi, 8(15), 91-114.
  • Gökmen, E. (2020). "Benim adım Daniel Blake, ben bir insanım, bir köpek değilim; bu sıfatla haklarımı talep ediyorum!". S. Öztürk, Ken Loach filmlerinde mücadelenin arkeolojisi (s. 118-154) içinde. Ütopya Yayınevi.
  • Goodall, Z. (2021). Paid, domestic, and emotional work in the precariat: Ken Loach’s Sorry We Missed You. Feminist Media Studies, 22(5), 1195-1210.
  • Grandey, A. A. (2000). Emotion regulation in the eorkplace: A new way to conceptualize emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 5(1), 95-110.
  • Grandey, A. A. (2003). When "the show must go on": surface acting and deep acting as determinants of emotional exhaustion and peer-rated service delivery. The Academy of Management Journal, 46(1), 86-96.
  • Grünkemeier, E. (2023). Britain in a state of emergency: Studying Ken Loach’s films I, Daniel Blake (2016) and Sorry We Missed You (2019). In G. S. Jana Gohrisch, Affective polarisation social inequality in the UK after Austerity, Brexit and COVID-19 (pp. 169-184). Bristol University Press.
  • Hardt, M. (1999). Affective Labor. Boundary 2, 26(2), 89-100.
  • Hardt, M., Negri, A. (2003). İmparatorluk (A. Yılmaz, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Hardt, M., Negri, A. (2004). Çokluk: imparatorluk çağında savaş ve demokrasi (B. Yıldırım, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Hochschild, A. R. (1983). The managed heart: Commercialization of human feeling. University of California Press.
  • J. Andrew Morris, D. C. (1996). The dimensions, antecedents, and consequences of emotional labor. The Academy of Management Review, 986-1010.
  • Lazzarato, M. (1996). Immaterial labour. In M. H. Paolo Virno, Radical Thought in Italy: A Potantial Politics (pp. 133-150). University of Minnesota Press.
  • Lazzarato, M. (2016). Göstergeler ve makineler (F. N. Demirci, Çev). Otonom Yayıncılık.
  • Lukács, G. (2006). Tarih ve sınıf bilinci (Y. Öner, Çev.). Belge Yayınları.
  • Man, F. ve Selek, Ö, C. (2009). Göründüğü gibi olamamak ya da olduğu gibi görünememek: Çağrı merkezlerinde duygusal emek. Çalışma ve Toplum, 20 (1), 75-94.
  • Marx, K. (2011). Kapital: Ekonomi politiğin eleştirisi- 1. Cilt (M, Selik ve N. Satlıgan, Çev.). Yordam Kitap.
  • Öztürk, S. (2020). Ken Loach filmlerinde mücadelenin arkeolojisi. Ütopya Yayınları.
  • Sak, R., Sak, İ. T., Şendil, Ç. Ö. ve Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250.
  • Spinoza, B. (2011). Etika (H. Z. Ülken, Çev.). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Wetherell, M. (2012). Affect and emotion: A new social science understanding. SAGE Publications Ltd.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Murtaza Talha Altınkaya 0000-0003-2872-5532

Erken Görünüm Tarihi 16 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 21 Ocak 2025
Kabul Tarihi 9 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Altınkaya, M. T. (2025). Sorry We Missed You Filminde Duygusal ve Duygulanımsal Emek: Hardt ve Negri Perspektifinden Bir Değerlendirme. Yedi(34), 13-26. https://doi.org/10.17484/yedi.1624494

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.