İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye Otomotiv Sektörünün Beş Güç Modeli İle Değerlendirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 14 Sayı: 28, 19 - 27, 28.07.2022

Öz

Günümüz teknoloji cağında birçok yeniliğin farklı alanlarda tecrübe edildiği gibi otomotiv sektörü de bu alanların başında yer almaktadır. Bu tecrübeler sadece otomotiv sektörüyle kalmayıp sektörle bağlantılı diğer tedarikçileri ve anabileşen sağlayıcıları da etkilemektedir (çevreci araçlar, akıllı ulaşım sistemleri, elektro-mobilite, vb.). Bu nedenle, Türk otomotiv sektörünün, küresel pazardaki konumunu koruması ve geliştirmesi için yeni trendleri, yasal düzenlemeleri yakınan takip etmesi ve proaktif tutum sergileyerek rekabet avantajı sağlayıp gelecek planlamalarını geç kalmadan yapması oldukça önemlidir.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki otomotiv sektörünün rekabet yapısını Porter’ın Beş Güç Modeli aracılığı ile analiz ederek genel bir değerlendirme sunmaktır. Yapılan analiz sonucunda ikame ürünlerin tehdidinin düşük olduğu, fakat yeni pazara girişlerin tehdit seviyesinin ve var olan firmalar arası rekabetin yüksek olduğu söylenebilir. Ancak, tedarikçilerin ve alıcıların gücü orta seviyede bulunmuştur.

Kaynakça

  • Çakar, A.E. (2007). 9.Kalkınma Planı Perspektifinde Otomotiv Sanayinde Sürdürebilir Küresel Rekabet, Mühendis ve Makina Dergisi, Cilt 48 (568).
  • Kalkınma Bakanlığı (2007). Devlet Planlama Teşkilatı, 9. Kalkınma Planı 2007-2013, Otomotiv Sanayi Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara 2007.
  • Kalkınma Bakanlığı (2018). On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023), Otomotiv Sanayi Çalışma Grubu Raporu. https://www.sbb.gov.tr/wp content/uploads/2020/04/OtomotivSanayiiCalismaGrubuRaporu.pdf (Erişim: 28.03.2022).
  • OICA (2020b). 2020 Sales/registrations of new vehicles in countries represented in OICA, International Organization of Motor Vehicle Manufacturers.
  • OSD (2004). Otomotiv Sanayicileri Derneği, Otomotiv Sanayiinde Dış Ticaret (1992-2003), 2004.
  • OSD (2008). Otomotiv Sanayicileri Derneği, Otomotiv Sanayi Genel ve İstatistik Bülteni, 2008.
  • OSD (2021a). Otomotiv Sanayi Genel ve İstatistik Bülteni 2021. https://www.osd.org.tr/saved-files/PDF/2022/02/02/YILLIK_2021.pdf (Erişim: 27.03.2022)
  • OSD (2021b). Otomotiv Sanayii 2020 Yılı Küresel Değerlendirme Raporu, Mayıs 2021. https://www.osd.org.tr/savedfiles/PDF/2022/02/02/OSD_Kuresel_Degerlendirme_Raporu_2020.pdf (Erişim: 27.03.2022)
  • Porter, M.E.(1985), Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York, 1985.
  • Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (2021). Otomotiv Sektörü Analiz Raporu ve Kılavuzu, Covid-19 Krizine Yanıt ve Dayanaklık Projesi, TR42 Bölgesi (Kocaeli, Sakarya, Düzce, Bolu, Yalova) https://www.kalkinmakutuphanesi.gov.tr/assets/upload/dosyalar/otomotiv-tr33-.pdf (Erişim: 28.03.2022).
  • STATISTA, (2020). Global automotive industry revenue between 2017 and 2030, Statista GmbH, Hamburg.
  • Tezer, E. (2000). Türkiye’deki Otomotiv Sanayi, Yeni Türkiye Dergisi, Kasım-Aralık 2000, Sayı 36.
  • TÜSIAD (2008). Türkiye Sanayisine Sektörel Bakış, İstanbul TÜSIAD Yayını, 2008.

Evaluation of Turkish automative industry by Five Forces Model

Yıl 2022, Cilt: 14 Sayı: 28, 19 - 27, 28.07.2022

Öz

In the current technology, many innovations are witnessed in various fields and the automotive sector is at the forefront. These experiences do not only affect the automotive industry, but also other suppliers and component providers related to the industry (green vehicles, intelligent transport systems, electromobility, etc.). For this reason, it is very important for the Turkish automotive industry to keep up to date with new trends and legal regulations in order to maintain and improve its position in the global market and adopt a proactive attitude, gain competitive advantage and plan for the future without hesitation close.
The aim of this study is to analyze the competitive structure of the automotive industry in Turkey using Porter's five forces model and to develop a general assessment. As a result of the analysis, it can be stated that the threat from substitute products is low, but the threat from new market entries and competition between existing companies is high. However, the strength of suppliers and buyers was rated as moderate.

Kaynakça

  • Çakar, A.E. (2007). 9.Kalkınma Planı Perspektifinde Otomotiv Sanayinde Sürdürebilir Küresel Rekabet, Mühendis ve Makina Dergisi, Cilt 48 (568).
  • Kalkınma Bakanlığı (2007). Devlet Planlama Teşkilatı, 9. Kalkınma Planı 2007-2013, Otomotiv Sanayi Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara 2007.
  • Kalkınma Bakanlığı (2018). On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023), Otomotiv Sanayi Çalışma Grubu Raporu. https://www.sbb.gov.tr/wp content/uploads/2020/04/OtomotivSanayiiCalismaGrubuRaporu.pdf (Erişim: 28.03.2022).
  • OICA (2020b). 2020 Sales/registrations of new vehicles in countries represented in OICA, International Organization of Motor Vehicle Manufacturers.
  • OSD (2004). Otomotiv Sanayicileri Derneği, Otomotiv Sanayiinde Dış Ticaret (1992-2003), 2004.
  • OSD (2008). Otomotiv Sanayicileri Derneği, Otomotiv Sanayi Genel ve İstatistik Bülteni, 2008.
  • OSD (2021a). Otomotiv Sanayi Genel ve İstatistik Bülteni 2021. https://www.osd.org.tr/saved-files/PDF/2022/02/02/YILLIK_2021.pdf (Erişim: 27.03.2022)
  • OSD (2021b). Otomotiv Sanayii 2020 Yılı Küresel Değerlendirme Raporu, Mayıs 2021. https://www.osd.org.tr/savedfiles/PDF/2022/02/02/OSD_Kuresel_Degerlendirme_Raporu_2020.pdf (Erişim: 27.03.2022)
  • Porter, M.E.(1985), Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York, 1985.
  • Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (2021). Otomotiv Sektörü Analiz Raporu ve Kılavuzu, Covid-19 Krizine Yanıt ve Dayanaklık Projesi, TR42 Bölgesi (Kocaeli, Sakarya, Düzce, Bolu, Yalova) https://www.kalkinmakutuphanesi.gov.tr/assets/upload/dosyalar/otomotiv-tr33-.pdf (Erişim: 28.03.2022).
  • STATISTA, (2020). Global automotive industry revenue between 2017 and 2030, Statista GmbH, Hamburg.
  • Tezer, E. (2000). Türkiye’deki Otomotiv Sanayi, Yeni Türkiye Dergisi, Kasım-Aralık 2000, Sayı 36.
  • TÜSIAD (2008). Türkiye Sanayisine Sektörel Bakış, İstanbul TÜSIAD Yayını, 2008.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm İnceleme Makalesi
Yazarlar

Nazan Özdemir- Öztürk 0000-0002-8156-4451

Erken Görünüm Tarihi 28 Temmuz 2022
Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 25 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 14 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Özdemir- Öztürk, N. (2022). Türkiye Otomotiv Sektörünün Beş Güç Modeli İle Değerlendirilmesi. Yeni Fikir Dergisi, 14(28), 19-27.
AMA Özdemir- Öztürk N. Türkiye Otomotiv Sektörünün Beş Güç Modeli İle Değerlendirilmesi. Yeni Fikir Dergisi (YFD). Temmuz 2022;14(28):19-27.
Chicago Özdemir- Öztürk, Nazan. “Türkiye Otomotiv Sektörünün Beş Güç Modeli İle Değerlendirilmesi”. Yeni Fikir Dergisi 14, sy. 28 (Temmuz 2022): 19-27.
EndNote Özdemir- Öztürk N (01 Temmuz 2022) Türkiye Otomotiv Sektörünün Beş Güç Modeli İle Değerlendirilmesi. Yeni Fikir Dergisi 14 28 19–27.
IEEE N. Özdemir- Öztürk, “Türkiye Otomotiv Sektörünün Beş Güç Modeli İle Değerlendirilmesi”, Yeni Fikir Dergisi (YFD), c. 14, sy. 28, ss. 19–27, 2022.
ISNAD Özdemir- Öztürk, Nazan. “Türkiye Otomotiv Sektörünün Beş Güç Modeli İle Değerlendirilmesi”. Yeni Fikir Dergisi 14/28 (Temmuz 2022), 19-27.
JAMA Özdemir- Öztürk N. Türkiye Otomotiv Sektörünün Beş Güç Modeli İle Değerlendirilmesi. Yeni Fikir Dergisi (YFD). 2022;14:19–27.
MLA Özdemir- Öztürk, Nazan. “Türkiye Otomotiv Sektörünün Beş Güç Modeli İle Değerlendirilmesi”. Yeni Fikir Dergisi, c. 14, sy. 28, 2022, ss. 19-27.
Vancouver Özdemir- Öztürk N. Türkiye Otomotiv Sektörünün Beş Güç Modeli İle Değerlendirilmesi. Yeni Fikir Dergisi (YFD). 2022;14(28):19-27.

YENİ FİKİR ULUSLARARASI AKADEMİK FİKİR ARAŞTIRMA DERGİSİ

Yeni Fikir International Journal of Academic Research and Ideas 

www.yenifikirdergisi.com / yenifikirjournal@gmail.com


ISSN:1308-941
e-ISSN: 2757-7120