Dijital yayıncılık platformlarının yakın dönemde geleneksel yayıncılığın neredeyse tamamen yerine geçmesi, yeni yayıncı-izleyici profillerini de ortaya çıkarmaktadır. Özellikle YouTube’un standart video platformundan, bir dijital yayıncılık platformuna dönüşümü, yayıncılıktaki dönüşümün hızını oldukça arttırmıştır. YouTube’un bu dönüşümü ile ortaya çıkan yeni dijital yayıncılar olan YouTuberlar, bu bağlamda yeni bir kavram olarak izleyicide de yeni bir profilin oluşumunda etkili olmaktadır. YouTuberlar, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de son 15 yıldan beri kitlesel anlamda hızlı bir büyümeye sahiptirler. Özellikle genç kuşak tarafından benimsenmeleri ve sosyal medyanın dinamik yapısı, bu yeni yayıncı profilinin daha da ünlenmesine ve adeta birer kanaat önderine dönüşmesine neden olmaktadır. Artık gençler, makyaj yaparken kullanacakları malzemeden, arkadaş ortamında konuşacakları politik, bilimsel vb. konuları, YouTuberların tavsiyeleri veya bahsettikleri şeyler üzerinden belirlemektedir. Öyle ki, geleneksel yayıncılığın bilinen isimleri bile kendilerini bu yeni yayıncılık anlayışına adapte etmeye mecbur görmektedirler. Bu bağlamda; genç neslin önemli ölçüde geleneksel medya yerine, YouTuber fenomenine hizmet eden bir izleyici kitlesine dönüşmesinde hala belirsiz olan nedenlerin olması, bu araştırmanın gerçekleştirilmesinde temel etken olmaktadır. Bu nedenle araştırma kapsamında, YouTuber-izleyici etkileşimi odak alınarak 6 farklı kategoriye sahip 30 farklı YouTuberı ve yayınının arama terimleri belirlenmiş olup kendi kategorileri içerisinde popülariteleri incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 23 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 9 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.