Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Kültür Alanı Olan Dijital Yayıncılık Reklamlarında Kadın İmgesinin Cinsel Obje ve Cinsiyet Eşitlikçi Kullanımının Karşılaştırmalı Analizi

Yıl 2022, Sayı: 12, 182 - 204, 30.06.2022
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1097661

Öz

Yeni medyanın önemli bileşenlerinden dijital yayıncılık, artan popülaritesiyle yeni teknoloji alanında etkili bir biçimde öne çıkmaktadır. Dijital yayıncılık, bilgiye erişimi hızlandırırken, verdikleri reklamlar sayesinde görsel yapılanmayı daha canlı hale getirmektedir. Günümüzde dijital yayıncılıkta, kadın imgesine özellikle kadın bedenine yer vermeyen reklamlar hemen hemen hiç yok gibidir. Çalışmanın amacı, görsel kültür alanı olan dijital yayıncılıkta kadının, cinsel obje olarak kullanıldığı reklamlar ile değişen toplum dinamikleri içerisinde görsel, sözel bildirimler ile kadın bedenini kullanmadan ele alan reklamların anlatı yapısını inceleyerek karşılaştırmalı analizini yapmaktır. Böylelikle çalışmada kadın imgesinin “cinsiyetçilik” söyleminden kurtulup kurtulamayacağı sorgulanmıştır. Yöntem olarak çalışmada, amaçlı örnekleme tekniği ile dijital yayıncılığın popüler kültür odağı haline gelen dijital dergilerden 6 tanesi seçilmiştir. Hedef kitlenin gözünde kadın imgesinin nasıl konumlandırıldığına dair seçilen dijital dergilerin her birinden birer olmak üzere, son 15 yılda yayınlanan ürün reklamlarına yer verilmiştir. Reklamlar, çalışmada göstergebilim yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışma, dijital yayıncılık kanalıyla kadın imgesinin indirgendiği estetik, erotik, pornografik söylemlerden arındırılarak yapılan reklamların, ürün satış grafiklerinin ve marka bilinirliklerinin pozitif yönde etkilendiğini göstermiştir.

Destekleyen Kurum

Herhangi bir kurum/kuruluştan destek alınmamıştır.

Kaynakça

  • Barthes, R. (2009). Göstergebilimsel serüven. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Batra, R., Scott, L.M. (2003). Persuasive ımagery: A consumer response perspective. Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum Associates.
  • Baudrillard, J. (2001). Baştan Çıkarma Üzerine (Çev A. Sönmezay,). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Becer, E. (2009). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost Yayınevi.
  • Bernard, M. (2002). Sanat tasarım ve görsel kültür (G. Korkmaz, Çev). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Bilginer Erdoğan, Ş. (2021). Görsel kültürün küresel kültüre dönüşmesinde kitle iletişim araçlarının rolü. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (3), 109-126.
  • Birol, M. (2021). Müzı̇kte bedenı̇n kullanımı: Pop şarkıcıların klı̇plerı̇ üzerı̇nden bı̇r görsel okuma. Moment Dergi- Hacettepe Ünı̇versı̇tesı̇ İletı̇şı̇m Fakültesı̇ Kültürel Çalışmalar Dergı̇sı̇, 8(1), 168-187.
  • Buckingham, D., Green, J. S. (1994). Cultural Studies Goes To School (Reading and Teaching Popular Media. London: Taylor and Francis Ltd.
  • Duncum, P. (2002). Visual culture art education: Why, what and how? The International Journal of Art & Design Education. 21(1), 14-23.
  • Chatfield, T., (2013). Dijital Çağa Nasıl Uyum Sağlarız (Çev:Levent Konca). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Chen, G. M., Zhang, K. (2010). “New media and Cultural identity in the global society. R. Taiwo (Ed.), Handbook of Research on
  • Discourse Behavior and Digital Communication: Language Structures and Social Interaction”. Hershey,PA: Idea Group Inc.
  • Dyer, G. (1982). Advertising as communication. London & New York: Routledge.
  • Elden, M., Özdem, Ö. (2015). Reklamda görsel tasarım. Ankara: Say Yayınları.
  • Erbuğ, E. (2021). Özel alanda erkekliğin yeniden inşasını anlamak: Home-offıce çalışan erkekler. Moment Dergi- Hacettepe Ünı̇versı̇tesı̇ İletı̇şı̇m Fakültesı̇ Kültürel Çalışmalar Dergı̇sı̇, 8(1), 25-46.
  • Erdoğan, Z. (2021). Reklam ı̇çerı̇k boyutlarının kadınlar üzerı̇nde femı̇nı̇st reklam değerı̇ne yönelı̇k etkı̇sı̇. [Yayınlanmış Lisansüstü Tezi], Marmara Üniversitesi.
  • Ersoy Çak, Ş. (2010). Toplumsal cinsiyet ve feminizm teorileri bağlamında Türkiye'deki reklam filmleri ve popüler müzik videoları. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 4(1), 101-110.
  • Furnham, A. ve Paltzer, S. (2010). The portrayal of men and women in television advertisements: An updated review of 30 studies published since 2000. Scandinavian Journal of Psychology, 51(1), 216-236.
  • Gürdal, O. (2000). Yaşamboyu öğrenme etkinliği “enformasyon okuryazarlığı”. Türk Kütüphaneciliği, 14(2), 176-187.
  • Sağocak, M., D. (2005). Ergonomik tasarımda renk. Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 6(1), 77-83.
  • Karaca, Y. (2018). Reklamlarda kadın imgesi ve tüketim kültürü oluşturmadaki rolü: Ulusal televizyon reklamlarına ilişkin bir değerlendirme. [Yayınlanmış Doktora Tezi], Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Kavak, B. (2013). Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Tasarım ve Analiz. İstanbul: Detay Yayıncılık.
  • Kırca, S. (2007). Popüler feminizm. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Manovich, L. (2000). “What is Digital Cinema” Digital Dialectic: New Essay on New Media. Cambridge: Mit Press.
  • Mitchell, W. J. T. (1986). Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago and London: The University of Chicago Press.
  • Papatya, N., Karaca, Y. (20.11). Kadın imgesi kullanılan reklamlara yönelik tüketicilerin tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. H. Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 29(1), 69-100.
  • Parsa, S., Parsa, A.F. (2004). Göstergebilim çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Reichert, T. (2004). Reklamcılığın erotik tarihi. İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • Sullivan, A. (1988). The new raunchiness of American advertising: Flogging Underwear. New Republic.
  • Şimşek, S. (2006). Reklam ve geleneksel imgeler. İstanbul: Nüve Kültür Merkezi Yayınları.
  • Yıldırım A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Williamson, J. (2011). Reklamların dili (A. Fethi, Çev). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Ad discovery. (February 25/2018). Believe in More | How a Nike Campaign Crossed Three Borders. Erişim: 03.01.2022, https://medium.com/ad-discovery-and-creativity-lab/believe-in-more-how-a-nike-campaign-crossed-three-borders-cbf6381104ed
  • Ads of the World. (April 19/2008). Dream Factory. Erişim: 11.01.2022, https://www.adsoftheworld.com/media/print/mercedes_dream_factory_1
  • Digitalage. (2 Haziran 2017). Basılı Yayınlar Önemini Yitirmiyor Çünkü. Erişim: 21.12.2021, https://digitalage.com.tr/basili-yayinlar-onemini-yitirmiyor-cunku
  • Ebay shop. 2012 Magazine Advertisement Page Calvin Klein Euphoria Fragrances Perfume Ad. Erişim: 05.01.2022, https://www.ebay.com/itm/362282705906
  • Europapress. (October 27/2017). La Muñeca Que Eligió Conducir: Campaña de Navidad de Audi, Gran Premio a la Eficacia 2017. Erişim: 05.01.2022, https://www.europapress.es/sociedad/noticia-muneca-eligio-conducir-campana-navidad-audi-gran-premio-eficacia-2017-20171027123838.html
  • Dupre, E. (Aprıl 27/2017). Do Brands Promoting Femvertising Actually Practice What They Preach? Erişim: 11.12.2021, http://www.dmnews.com/marketing-strategy/fem-orfoe-do-brands-promoting-femvertising-actually-practice-what-they-preach/article/653123/
  • Production Paradise. (Jun 2009). Brazil Issue 161. Erişim: 13.01.2022, https://www.productionparadise.com/member/sao_paulo/20-20-studios.html
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emel Birol 0000-0001-8491-7585

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 2 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Birol, E. (2022). Görsel Kültür Alanı Olan Dijital Yayıncılık Reklamlarında Kadın İmgesinin Cinsel Obje ve Cinsiyet Eşitlikçi Kullanımının Karşılaştırmalı Analizi. Yeni Medya, 2022(12), 182-204. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1097661