Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effects of Different Sexual Orientations Presented in Digital Platform Content on Young People: The Example of Netflix

Yıl 2023, Sayı: 14, 142 - 154, 30.06.2023
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1273368

Öz

The digital technology of our age has also led to significant transformations in media, and the internet media has become the locomotive of this transformation, making communication international. The digitalization of the media has given birth to social media platforms, enabling the masses to access all kinds of information, news, and content instantly across the world. Series and movies occupy a significant place in digital media content. Netflix has recently become a leading digital TV series and movie-watching platform and can now instantly reach large audiences worldwide thanks to its content. Digital media platforms have enormous impacts on the audience. In this sense, much of Netflix's content includes LGBTI+ characters and their relationships, which may imply that Netflix aims to remove gender-based division and implement a desexualization policy. Given that Netflix is mostly followed by the young, we focused on the subject through the young; thus, the present study aimed to reveal the impacts of Netflix content on the young and how they perceive its desexualization policy that Netflix attempts to spread across the world. In the study, we utilized reception analysis, one of the most adopted methods in media and impact research, and an in-depth interview technique. The findings revealed that the participants are well aware that homosexuality is targeted to be legitimated worldwide and that they usually negotiate on the decoding for Netflix content.

Kaynakça

  • Akıner, N., & Küngerü, A. (2015). Küresel hegemonik ideolojinin popüler tektipleştirme pratiklerine bir örnek: selfie. Akdeniz İletişim Dergisi, (24), 132-147. https://doi.org/10.31123/akil.437434.
  • Atheique, A. (2013). Digital media and society: an introduction. UK: Polity Press.
  • Aytekin, İ. (2013). Küreselleşme ve ekonomik küreselleşme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (2), 123-134.
  • Bayar, F. (2008). Küreselleşme kavramı ve küreselleşme sürecinde Türkiye. Uluslararası Ekonomik Sorunlar Dergisi, (32), 25-34.
  • Çelik, T. N., & Çelik, Y. (2022). Uludağ sözlük üzerinden yeni normalin toplumsal inşasını yaratmada Netflix’te LGBT hikayeleri kategorisi. Sosyologca, (23), 159-168.
  • Dewdney, A., & Ride, P. (2014). The digital media handbook. Routledge.
  • Erdoğan, İ. (2000). Kapitalizm kalkınma postmodernizm ve iletişim. Erk Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2007). Pozitivist metodoloji bilimsel araştırma tasarımı istatistiksel yöntemler analiz ve yorum. Erk Yayınları.
  • Erdoğan, İ., & Alemdar, K. (2005). Öteki kuram. Erk Yayınları.
  • Foucault, M. (2010). Cinselliğin tarihi. (H. Uğur Tanrıöver, çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Giddens, A. (2007). Europe in the global age. Polity Press.
  • Hall, S. (2003). Kodlama ve kodaçım. İçinde Z.
  • Özarslan ve B. Çoban (haz.), Söylem ve ideoloji mitoloji, din, ideoloji. Su Yayınları.
  • Kadıoğlu, Z. (2014). Uluslararası medya sermayesinin yayılmacılığı ve Türk medyası. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-GIFDER), 2 (3), 16-33.
  • Kellner, D. (2001). Popüler kültür ve postmodern kimliklerin inşası. Doğu-Batı Düşüncesi Dergisi, 4 (15), 187-219.
  • Küçük, M. (2011). Modernite versus postmodernite. Say Yayınları.
  • Maden, A. (2020). Postmodern bağlamda Netflix’te LGBTQ+ söylemleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul İbn Haldun Üniversitesi.
  • Mutlu, E. (2008). İletişim sözlüğü. Ayraç Yayınları.
  • Netflix. (2023, 24 Mart). Wikipedia. https://tr.wikipedia.org/wiki/Netflix
  • Ölçekçi, H. (2020). Dijital iletişim ve küresel kültürel etkileşimin homojenleşme, kutuplaşma ve melezleşme süreçleri. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (50), 146-163.
  • Öztürk, A. (2012). Eril bedenselleşme: hegemonik erkek bedeninin inşası, Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (13), 39-53.
  • Özyurt, C. (2012). Küreselleşme sürecinde kimlik ve farklılaşma. Pınar Yayınları.
  • Rantanen, T. (2005). The media and globalization. SAGE Publications.
  • Snider, Z. (2016). The cognitive psychological effects of binge-watching. In K. McDonald and D. S. Rawsey (Ed), The Netflix effect. technology and entertainment in the 21st century. Bloomsbury Academic.
  • Söğüt, F. (2020). Blu TV Netflix’e karşı: içeriklere yönelik bir karşılaştırma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communiciation (TOJDAC), 10 (4), 408-422. https://doi. org/10.7456/11004100/006.
  • Turner, G. (2016). İngiliz kültürel çalışmaları. (D. Özçetin & B. Özçetin, çev.). Heretik Yayınları. Ulukan, G. (2018, 7 Mayıs). 1997’den bugüne Netflix’in tarihsel gelişimindeki önemli noktalar. https://webrazzi.com/2018/05/07/ 1997denbugune-netf lixin-tarihsel- gelisimindekionemli- noktalar/
  • Varol, S. F. (2017). Medyanın küreselleşmesi: neden-sonuç ekseninde bir değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-GİFDER), 5 (1), 399-424.

Dijital Platform İçeriklerinde Sunulan Farklı Cinsel Yönelimlerin Gençler Üzerindeki Etkisi: Netflix Örneği

Yıl 2023, Sayı: 14, 142 - 154, 30.06.2023
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1273368

Öz

21. yüzyılın dijital teknolojisi medya alanında da önemli değişimlerin yaşanmasına neden olmuştur. Bu değişimin öncüsü internet medyasıdır. İnternet medyası sayesinde günümüzde iletişim uluslararası bir boyut kazanmıştır. Medyanın dijitalleşmesi ile birlikte internet ortamında çeşitli sosyal medya platformları oluşturulmuş ve böylece kitleler dünya üzerinde her türlü bilgi, haber ve içeriğe anında erişim sağlayabilmiş ve sağlamaya da devam etmektedir. Dijital medyanın sağladığı bu içerikler arasında dizi ve filmler önemli bir yer tutmaktadır. Son dönemlerin en popüler dijital dizi ve film izleme platformlarından biri Netflix’tir. Netflix sunduğu içeriklerle tüm dünyada geniş kitlelere anında ulaşabilmektedir. Dijital medya platformlarının izler kitle üzerindeki etkisi göz önüne alındığında, bu etkinin çok büyük boyutlarda olduğu gözlenmektedir. Son dönemlerde Netflix’in içeriklerinin birçoğunda eşcinsel karakterlere ve onların ilişkilerine yer verildiği görülmektedir. Bu bağlamda, Netflix’in tüm dünya üzerinde cinsiyet ayrımlarını kaldırmayı amaçladığı ve cinsiyetsizleştirme politikası uyguladığı anlaşılmaktadır. Netflix’i daha çok genç kitlelerin takip ettiği düşünülerek bu çalışmada, gençler üzerinden bir araştırma yapılmıştır. Bu çalışmanın amacı, Netflix içeriklerinin gençler üzerindeki etkilerini ve küresel ideolojiye hizmet eden Netflix’in sunduğu içeriklerle tüm dünyada yaymaya çalıştığı cinsiyetsizleştirme politikalarını gençlerin nasıl yorumladıklarını ortaya koymaktır. Çalışmada, medya ve etki araştırmalarında en çok tercih edilen yöntemler arasında yer alan alımlama analizi kullanılmıştır. Derinlemesine mülakat tekniğinin kullanıldığı bu çalışmada, gençlerin eşcinselliğin tüm dünya üzerinde meşrulaştırılmaya çalışıldığının bilincinde oldukları ve bu içeriklere yönelik kodaçımını daha çok müzakareli bir biçimde gerçekleştirdikleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akıner, N., & Küngerü, A. (2015). Küresel hegemonik ideolojinin popüler tektipleştirme pratiklerine bir örnek: selfie. Akdeniz İletişim Dergisi, (24), 132-147. https://doi.org/10.31123/akil.437434.
  • Atheique, A. (2013). Digital media and society: an introduction. UK: Polity Press.
  • Aytekin, İ. (2013). Küreselleşme ve ekonomik küreselleşme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (2), 123-134.
  • Bayar, F. (2008). Küreselleşme kavramı ve küreselleşme sürecinde Türkiye. Uluslararası Ekonomik Sorunlar Dergisi, (32), 25-34.
  • Çelik, T. N., & Çelik, Y. (2022). Uludağ sözlük üzerinden yeni normalin toplumsal inşasını yaratmada Netflix’te LGBT hikayeleri kategorisi. Sosyologca, (23), 159-168.
  • Dewdney, A., & Ride, P. (2014). The digital media handbook. Routledge.
  • Erdoğan, İ. (2000). Kapitalizm kalkınma postmodernizm ve iletişim. Erk Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2007). Pozitivist metodoloji bilimsel araştırma tasarımı istatistiksel yöntemler analiz ve yorum. Erk Yayınları.
  • Erdoğan, İ., & Alemdar, K. (2005). Öteki kuram. Erk Yayınları.
  • Foucault, M. (2010). Cinselliğin tarihi. (H. Uğur Tanrıöver, çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Giddens, A. (2007). Europe in the global age. Polity Press.
  • Hall, S. (2003). Kodlama ve kodaçım. İçinde Z.
  • Özarslan ve B. Çoban (haz.), Söylem ve ideoloji mitoloji, din, ideoloji. Su Yayınları.
  • Kadıoğlu, Z. (2014). Uluslararası medya sermayesinin yayılmacılığı ve Türk medyası. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-GIFDER), 2 (3), 16-33.
  • Kellner, D. (2001). Popüler kültür ve postmodern kimliklerin inşası. Doğu-Batı Düşüncesi Dergisi, 4 (15), 187-219.
  • Küçük, M. (2011). Modernite versus postmodernite. Say Yayınları.
  • Maden, A. (2020). Postmodern bağlamda Netflix’te LGBTQ+ söylemleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul İbn Haldun Üniversitesi.
  • Mutlu, E. (2008). İletişim sözlüğü. Ayraç Yayınları.
  • Netflix. (2023, 24 Mart). Wikipedia. https://tr.wikipedia.org/wiki/Netflix
  • Ölçekçi, H. (2020). Dijital iletişim ve küresel kültürel etkileşimin homojenleşme, kutuplaşma ve melezleşme süreçleri. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (50), 146-163.
  • Öztürk, A. (2012). Eril bedenselleşme: hegemonik erkek bedeninin inşası, Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (13), 39-53.
  • Özyurt, C. (2012). Küreselleşme sürecinde kimlik ve farklılaşma. Pınar Yayınları.
  • Rantanen, T. (2005). The media and globalization. SAGE Publications.
  • Snider, Z. (2016). The cognitive psychological effects of binge-watching. In K. McDonald and D. S. Rawsey (Ed), The Netflix effect. technology and entertainment in the 21st century. Bloomsbury Academic.
  • Söğüt, F. (2020). Blu TV Netflix’e karşı: içeriklere yönelik bir karşılaştırma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communiciation (TOJDAC), 10 (4), 408-422. https://doi. org/10.7456/11004100/006.
  • Turner, G. (2016). İngiliz kültürel çalışmaları. (D. Özçetin & B. Özçetin, çev.). Heretik Yayınları. Ulukan, G. (2018, 7 Mayıs). 1997’den bugüne Netflix’in tarihsel gelişimindeki önemli noktalar. https://webrazzi.com/2018/05/07/ 1997denbugune-netf lixin-tarihsel- gelisimindekionemli- noktalar/
  • Varol, S. F. (2017). Medyanın küreselleşmesi: neden-sonuç ekseninde bir değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-GİFDER), 5 (1), 399-424.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Halkla İlişkiler
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Dilek Ulusal 0000-0002-6921-9719

Nargis Özgen 0000-0003-4502-659X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Ulusal, D., & Özgen, N. (2023). Dijital Platform İçeriklerinde Sunulan Farklı Cinsel Yönelimlerin Gençler Üzerindeki Etkisi: Netflix Örneği. Yeni Medya(14), 142-154. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1273368