Bu çalışmada dijital okuryazarlığın geniş tanımından yola çıkılarak dijital okuryazarlık kavramının merkezindeki dijital becerilere odaklanılmış ve üniversite öğrencilerinin hem eğitim ve öğretim süreçlerinde hem de gelecekte girecekleri mesleki pratiklerde rolü artan dijital becerileri ne kadar haiz olduğu araştırılmıştır. Araştırma, üniversite öğrencilerinin dijital becerilerini sosyal, kültürel ve ekonomik olmak üzere üç deneyim alanının bütünlüğü içinde ele almakta ve dijital becerilerin bu boyutlarla ilişkilerini ortaya koymaktadır. Araştırmada üniversite öğrencilerinin dijital davranışlarının merkezindeki pratikleri, dijital teknolojileri kullanımlarının kapsamı ve biçimleri serimlenmektedir. Araştırmada ayrıca, öğrencilerin kendi dijital becerilerine ilişkin algıları ve bu becerileri geliştirmek için yüksek öğrenim ve eğitim süreçlerinden beklentileri analiz edilerek öğretim ve eğitim sürecini güncel koşullara uygun hale getirmek amaçlı çalışmalar için veri sağlanmaktadır. Çalışmada Ankara Üniversitesinin her fakültesinden 4 bin 527 lisans öğrencisine anket uygulanmış, öğrencilerin dijital becerilerinin sosyo-ekonomik koşullarıyla doğrudan ilgili olduğu, dijital teknolojilere teknik erişimin onları dijital okuryazarlar haline getirmediği, dijital becerileri hangi düzeyde sahip olduğuna bakılmaksızın öğrencilerin bu becerileri geliştirmek için eğitim süreçlerinde kurumsal düzeyde daha fazla olanak ve destek talep ettiği bulgulanmıştır.
Yeni okuryazarlıklar Dijital okuryazarlık Dijital beceriler Dijital yetkinlik Üniversite öğrencileri
Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Bilişim ve Yeni Medya Merkezi (BİYEM)
1
Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Bilişim ve Yeni Medya Merkezi BİYEM'e, BİYEM sorumlusu Prof. Dr. Gamze Yücesan-Özdemir ve Dr. Çağrı Kaderoğlu Bulut'a araştırmaya katkılarından dolayı teşekkür ederim.
In this study, starting from the broad definition of digital literacy, it was focused on digital skills at the center of the concept of digital literacy and it was investigated at what level university students have digital skills, which have an increasing role both in their education and training processes and in their future professional practices. The research interprets the digital skills of university students in the integrity of three areas of experience: social, cultural and economic, and reveals the relationships of digital skills with these dimensions. In the research, the practices of university students at the center of their digital behaviors, the scope and forms of their use of digital technologies are revealed. In the research, students' perceptions of their own digital skills and their expectations from higher education and educational processes to develop these skills are analyzed and data is provided for studies to make the teaching and education process suitable for current conditions. In the study, a questionnaire was applied to 4,527 undergraduate students from each faculty of Ankara University. In the research, it has been found that students' digital skills are directly related to their socio-economic conditions, technical access to digital technologies does not make them digitally literate, and regardless of what level they have digital skills, students demand more opportunities and support at the institutional level in order to develop these skills.
New literacies Digital literacy Digital skills Digital competence University students
1
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1 |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 15 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.