Deprem
kuşağında bulunan ülkelerde, can ve mal güvenliği için betonarme yapıların
kalitesi önemlidir. Bu yapıların kalitesini, yapının temel elemanları olan
betonun ve betona gömülü çelik donatıların durumu belirler. Betonarme yapıların
durumu yapıya herhangi bir zarar vermeden belirlenmelidir. Jeofizik yöntemlerle,
betonarme yapıda hiçbir delgi veya karot alma işlemi yapılmaksızın tamamen
hasarsız olarak beton dayanımı, betona gömülü çelik donatıların yerlerinin
tespiti ve korozyon durumu belirlenebilir. Belirlenen bu özellikler karot
örneği gibi sadece yapının küçük bir kısmını değil bütün yapıyı temsil eder. Sismik ultrasonik yöntem ile betonarme yapılar
üzerinde yapılan ölçümlerle, betonun kırık-çatlak yapısı, dayanımı, elastik
parametreleri ve betonun içindeki boşluklar belirlenerek betonun kalitesi
tespit edilebilir. Yer radarı (Ground Penetrating Radar, GPR) yöntemi
kullanılarak, betonun içindeki donatıların yerleri, aralıkları, sayıları ve
beton içerisindeki boşluklar belirlenebilir. Elektrik özdirenç yöntemi ile ise betonun
nemliliği ve donatıların korozyon durumu ortaya konulabilir. Bu çalışmada,
yapılarda deprem dayanımını arttırmak için üretilmiş bir yapı elemanının durumu,
bir kuvvet uygulanmadan önce ve sonra araştırılmıştır. Betonun kalitesi ve
nemliliği yapının donatılarının yerleri, donatıların korozyon durumu ve yüzeyden
görülmeyen çatlakları incelemek amacıyla oluşturulan betonarme yapı üzerinde jeofizik
ölçüler alınmıştır. Bu amaçla sismik ultrasonik yöntem, yer radarı yöntemi ve elektrik
özdirenç yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmada 18 profildeki 176 noktada ultrasonik,
85 profilde iki ve üç boyutlu yer radarı, 25 profilde de özdirenç ölçümleri
alınmış ve değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirmeler sonucunda, kullanılan
yöntemler ile yapının kalitesi, nemliliği, donatıların yerleri ve korozyon
durumu ortaya konulmuştur. Ayrıca, betonarme yapıya uygulanan kuvvet sonrası,
yapıda meydana gelen yapısal değişimler de bu yöntemler ile açıkça
gözlenebilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Şubat 2019 |
Kabul Tarihi | 16 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 40 Sayı: 1 |