Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the arguments created by secondary school students regarding the field of sustainable ecology

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 53 - 69, 31.12.2023

Öz

In this study, it was aimed to examine the quality of the arguments created by secondary school students towards the sustainable ecological living space. The research was conducted based on mixed research methods. The study group consisted of 68 secondary school students studying at the seventh grade level. Digital-based sustainable ecology teaching in one half of the working group; In the other half, traditional sustainable ecology teaching was carried out. Argumentation forms were used as data collection tools. Argumentation forms were applied throughout the sustainable ecology teaching process given to students. The obtained data were evaluated through the argumentation evaluation rubric and the levels of the arguments created by the students the scores of the students’ argument levels were at an average value. As a result of the research, it was revealed that the argument level scores of the group supported by digital-based sustainable ecology teaching were higher compared to the group that received traditional sustainable ecology teaching. Suggestions were also presented in line with the results obtained in the study.
were determined. According to the results obtained, it was determined that the scores of the students’ argument levels were at an average value. As a result of the research, it was revealed that the argument level scores of the group supported by digital-based sustainable ecology teaching were higher compared to the group that received traditional sustainable ecology teaching. Suggestions were also presented in line with the results obtained in the study.

Etik Beyan

There are no ethical issues with the publication of this manuscript.

Destekleyen Kurum

The authors declared that this study has received no financial support.

Kaynakça

  • Akbaş, M., & Çetin, P.S. (2018). Üstün yetenekli öğrencilerin sosyobilimsel konulara ilişkin tartışma düzeyleri ve informal muhakemelerinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(1), 339−360.
  • Akgül, U. (2010). Sürdürülebilir kalkınma: Uygulamalı antropolojinin eylem alanı. Antropoloji, (24), 133−164.
  • Akgün, S. (2021). 8.sınıf öğrencilerinin yenilenebilir enerji kaynakları ve sürdürülebilirlik kavramına yönelik algılarının incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akyüz, E. (2019). Çevre sorunları ve insan hakları ilişkisi. The Journal of Academic Social Science, 15(15), 427−436.
  • Arora, N. K., Fatima, T., Mishra, I., Verma, M., Mishra, J., & Mishra, V. (2018). Environmental sustainability: Challenges and viable solutions. Environmental Sustainability, 1, 309−340.
  • Aydın, Ö. (2013). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının eğitiminde argümantasyonun (tartışma teorisinin) etkililiği. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Azrak, Y. (2023). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir yaşama yönelik farkındalıklarının incelenmesi. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 33−42.
  • Ballı, A. (2019). Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir girişimcilik ve Türkiye’de sürdürülebilir girişimcilik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,11(29), 464−483.
  • Belen, B. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin sürdürülebilir çevre hakkındaki bilgi, tutum ve davranışlarının belirlenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Erkan-Akgün, Ö.,Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Scientific research methods. Pegem.
  • Cavagnetto, A. R. (2010). Argument to foster scientific literacy: A review of argument interventions in K-12 science contexts. Review of Educational Research, 80(3), 336−371.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2014). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve uygulanması. (Y. Dede ve SB Demir, Çev. Ed.). Anı Yayıncılık.
  • Crowell, A., & Kuhn, D. (2012). Developing dialogic argumentation skills: A three-year intervention study. Journal of Cognition and Development, 15(2), 363−381.
  • Çetin, P.S.,Kutluca, A.Y., & Kaya, E. (2014). Öğrencilerin argümantasyon kalitelerinin incelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(1), 56−66.
  • Demircioğlu, T., & Uçar, S., 2014, Akkuyu nükleer santrali konusunda üretilen yazılı argümanların incelenmesi, İlköğretim Online, 13(4), 1373−1386.
  • Doruk, M., Duran, M., & Kaplan, A. (2018). Argümantasyon tabanlı olasılık öğretiminin ortaokul öğrencilerinin matematiksel üstbiliş farkındalıklarına ve olasılıksal muhakeme becerilerine etkisinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(1), 83−121.
  • Engin, H. (2010). Coğrafya eğitiminde sürdürülebilir kalkınma, sürdürülebilirlik eğitimi ve çevre eğitimi konularının kazandırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erduran, S., & Jiménez-Aleixandre, M. P. (2007). Argumentation in science education: An overview. In S. Erduran., M. P. Jiménez- Aleixandre (Eds.) In Argumentation in Science Education: Perspectives from Classroom-Based Research (pp. 3−27). Springer.
  • Erkol, M. M., Kışoğlu, M., & Gül, Ş. (2017). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımı rapor formatının öğretmen adaylarının başarılarına ve fen bilgisi laboratuvarına yönelik tutumlarına etkisi. İlköğretim Online, 16(2), 614−627.
  • Ferreira, M. E., Cruz, C., & Pitarma, R. (2016). Teaching Ecology to Children of Preschool Education to Instill Environmentally Friendly Behaviour. International Journal of Environmental and Science Education, 11(12),5619−5632.
  • Gürsel, F. G. (2023). Sosyobilimsel konularda argümantasyona dayalı eğitimin bilimin doğası, epistemolojik inançlar, bilimsel süreç becerileri ve kavram yanılgılarına etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • İnam, A., & Güven, S. (2019). Argümantasyon yönteminin kullanıldığı deneysel çalışmaların analizi: Bir meta-sentez çalışması. Uluslararası Lingual Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 155−173.
  • Karcılı, I. (2022). Argümantasyon temelli sosyobilimsel konu öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, argümantasyon düzeylerine, karar verme becerilerine ve karar verme stillerine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kayaer, M. (2013). Çevre ve Etik Yaklaşımlar. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 63−76.
  • Kuhn, D., & Udell, W. (2003). The development of argument skills. Child Development, 74(5), 1245−1260.
  • McNeill, K. L., Pimentel, D. S., & Strauss, E. G. (2013). The impact of high school science teachers’ beliefs, curricular enactments and experience on student learning during an inquiry-based urban ecology curriculum. International Journal of Science Education, 35(15), 2608−2644.
  • Menteşe, S. (2017). Çevresel sürdürülebilirlik açısından toprak, su ve hava kirliliği: teorik bir inceleme. Journal of International Social Research, 10(53), 381−389.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma, Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (3.baskıdan çeviri), çev. ed. Selahattin Turan. Nobel Yayıncılık.
  • Öğreten, B. (2014). Argümantasyona (bilimsel tartışmaya) dayalı öğretim sürecinin akademik başarı ve tartışma seviyelerine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Amasya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Özdemir, O. (2010). Yeni bir çevre eğitimi perspektifi: “Sürdürülebilir gelişme amaçlı eğitim”. Eğitim ve Bilim, 32(145), 23−38.
  • Ruiz-Mallén, I., & Heras, M. (2020). What sustainability? higher education institutions’ pathways to reach the agenda 2030 goals. Sustainability, 12(4), Article 1290.
  • Schmoker, M., & Graff, G. (2011). More argument, fewer standards. Education Week, 30(28), 31−33.
  • Seydioğulları, H. S. (2013). Sürdürülebilir kalkınma için yenilenebilir enerji. Planlama Dergisi, 23(1), 19−25.
  • Sülün, Y. (2002). Eğitimin çevre kirliliğini önlemedeki rolü. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 1−9.
  • Torun, F., & Şahin, S. (2016). Argümantasyon temelli sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin argüman düzeylerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 41(186), 233−251.
  • Tümay, H., & Köseoğlu, F. (2011). Kimya öğretmen adaylarının argümantasyon odaklı öğretim konusunda anlayışlarının geliştirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(3), 105−119.
  • Uç, F. B., & Benzer, E. (2021). Yazma etkinlikleriyle yürütülen argümantasyon uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazmalarına ve kavram öğrenmelerine etkisi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 79−104.
  • Uluçınar-Sağır, Ş., Soylu, G., & Bolat, A. (2021). 7. Sınıf öğrencilerinin kuvvet ve enerji ünitesindeki argümantasyon seviyelerinin belirlenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 184−203.
  • Untereiner, B. (2013). Teaching and learning the elements of argumentation [Unpublished Master Thesis]. Degree of Master of Arts, University of Victoria, Department of Curriculum and Instruction.
  • Uzun, E. (2023). Eğitimde Argümantasyon. S. Girgin içinde, Eğitimde Güncel Yaklaşımlar. Efe Akademi.
  • Wissinger, D. R. (2012). Using argumentative discussions to enhance the written arguments of middle school students in social studies classrooms. [Unpublished Doctorial Thesis] Doctor of Philosophy, University of Maryland, Faculty of the Graduate School, United States.
  • Yardımcı, E., & Bağcı, G. K. (2010). Çocukların gözünden çevre ve çevre sorunları. İlköğretim Online (Elektronik), 9(3), 1122−1136.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Ortaokul öğrencilerinin sürdürülebilir ekoloji alanına yönelik oluşturdukları argümanların incelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 53 - 69, 31.12.2023

Öz

Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin sürdürülebilir ekoloji yaşam alanına yönelik oluşturdukları argüman kalitelerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, karma araştırma yöntemleri temel alınarak yürütülmüştür. Çalışma grubunu yedinci sınıf düzeyinde öğrenim gören 68 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Çalışma grubunun bir yarısında dijital tabanlı sürdürülebilir ekoloji öğretimi; diğer yarısında geleneksel sürdürülebilir ekoloji öğretimi gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak argümantasyon formlarından yararlanılmıştır. Argümantasyon formları, öğrencilere verilen sürdürülebilir ekoloji öğretimi sürecince uygulanmıştır. Elde edilen veriler, argümantasyon değerlendirme rubriği aracılığıyla değerlendirilmiştir ve öğrencilerin oluşturdukları argümanların seviyeleri belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin argüman seviyelerine ait puanlarının ortalama bir değerde olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, dijital tabanlı sürdürülebilir ekoloji öğretimiyle desteklenmiş grubun geleneksel sürdürülebilir ekoloji öğretimi gerçekleştirilen gruba kıyasla argüman seviyelerine ait puanlarının daha yüksek olduğu ortaya konulmuştur. Çalışmada ulaşılan sonuçlar doğrultusunda öneriler de sunulmuştur.

Etik Beyan

Bu makalenin yayınlanmasıyla ilgili herhangi bir etik sorun bulunmamaktadır.

Destekleyen Kurum

Yazarlar bu çalışma için finansal destek almadığını beyan etmiştir.

Kaynakça

  • Akbaş, M., & Çetin, P.S. (2018). Üstün yetenekli öğrencilerin sosyobilimsel konulara ilişkin tartışma düzeyleri ve informal muhakemelerinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(1), 339−360.
  • Akgül, U. (2010). Sürdürülebilir kalkınma: Uygulamalı antropolojinin eylem alanı. Antropoloji, (24), 133−164.
  • Akgün, S. (2021). 8.sınıf öğrencilerinin yenilenebilir enerji kaynakları ve sürdürülebilirlik kavramına yönelik algılarının incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akyüz, E. (2019). Çevre sorunları ve insan hakları ilişkisi. The Journal of Academic Social Science, 15(15), 427−436.
  • Arora, N. K., Fatima, T., Mishra, I., Verma, M., Mishra, J., & Mishra, V. (2018). Environmental sustainability: Challenges and viable solutions. Environmental Sustainability, 1, 309−340.
  • Aydın, Ö. (2013). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının eğitiminde argümantasyonun (tartışma teorisinin) etkililiği. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Azrak, Y. (2023). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir yaşama yönelik farkındalıklarının incelenmesi. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 33−42.
  • Ballı, A. (2019). Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir girişimcilik ve Türkiye’de sürdürülebilir girişimcilik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,11(29), 464−483.
  • Belen, B. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin sürdürülebilir çevre hakkındaki bilgi, tutum ve davranışlarının belirlenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Erkan-Akgün, Ö.,Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Scientific research methods. Pegem.
  • Cavagnetto, A. R. (2010). Argument to foster scientific literacy: A review of argument interventions in K-12 science contexts. Review of Educational Research, 80(3), 336−371.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2014). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve uygulanması. (Y. Dede ve SB Demir, Çev. Ed.). Anı Yayıncılık.
  • Crowell, A., & Kuhn, D. (2012). Developing dialogic argumentation skills: A three-year intervention study. Journal of Cognition and Development, 15(2), 363−381.
  • Çetin, P.S.,Kutluca, A.Y., & Kaya, E. (2014). Öğrencilerin argümantasyon kalitelerinin incelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(1), 56−66.
  • Demircioğlu, T., & Uçar, S., 2014, Akkuyu nükleer santrali konusunda üretilen yazılı argümanların incelenmesi, İlköğretim Online, 13(4), 1373−1386.
  • Doruk, M., Duran, M., & Kaplan, A. (2018). Argümantasyon tabanlı olasılık öğretiminin ortaokul öğrencilerinin matematiksel üstbiliş farkındalıklarına ve olasılıksal muhakeme becerilerine etkisinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(1), 83−121.
  • Engin, H. (2010). Coğrafya eğitiminde sürdürülebilir kalkınma, sürdürülebilirlik eğitimi ve çevre eğitimi konularının kazandırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erduran, S., & Jiménez-Aleixandre, M. P. (2007). Argumentation in science education: An overview. In S. Erduran., M. P. Jiménez- Aleixandre (Eds.) In Argumentation in Science Education: Perspectives from Classroom-Based Research (pp. 3−27). Springer.
  • Erkol, M. M., Kışoğlu, M., & Gül, Ş. (2017). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımı rapor formatının öğretmen adaylarının başarılarına ve fen bilgisi laboratuvarına yönelik tutumlarına etkisi. İlköğretim Online, 16(2), 614−627.
  • Ferreira, M. E., Cruz, C., & Pitarma, R. (2016). Teaching Ecology to Children of Preschool Education to Instill Environmentally Friendly Behaviour. International Journal of Environmental and Science Education, 11(12),5619−5632.
  • Gürsel, F. G. (2023). Sosyobilimsel konularda argümantasyona dayalı eğitimin bilimin doğası, epistemolojik inançlar, bilimsel süreç becerileri ve kavram yanılgılarına etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • İnam, A., & Güven, S. (2019). Argümantasyon yönteminin kullanıldığı deneysel çalışmaların analizi: Bir meta-sentez çalışması. Uluslararası Lingual Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 155−173.
  • Karcılı, I. (2022). Argümantasyon temelli sosyobilimsel konu öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, argümantasyon düzeylerine, karar verme becerilerine ve karar verme stillerine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kayaer, M. (2013). Çevre ve Etik Yaklaşımlar. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 63−76.
  • Kuhn, D., & Udell, W. (2003). The development of argument skills. Child Development, 74(5), 1245−1260.
  • McNeill, K. L., Pimentel, D. S., & Strauss, E. G. (2013). The impact of high school science teachers’ beliefs, curricular enactments and experience on student learning during an inquiry-based urban ecology curriculum. International Journal of Science Education, 35(15), 2608−2644.
  • Menteşe, S. (2017). Çevresel sürdürülebilirlik açısından toprak, su ve hava kirliliği: teorik bir inceleme. Journal of International Social Research, 10(53), 381−389.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma, Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (3.baskıdan çeviri), çev. ed. Selahattin Turan. Nobel Yayıncılık.
  • Öğreten, B. (2014). Argümantasyona (bilimsel tartışmaya) dayalı öğretim sürecinin akademik başarı ve tartışma seviyelerine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Amasya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Özdemir, O. (2010). Yeni bir çevre eğitimi perspektifi: “Sürdürülebilir gelişme amaçlı eğitim”. Eğitim ve Bilim, 32(145), 23−38.
  • Ruiz-Mallén, I., & Heras, M. (2020). What sustainability? higher education institutions’ pathways to reach the agenda 2030 goals. Sustainability, 12(4), Article 1290.
  • Schmoker, M., & Graff, G. (2011). More argument, fewer standards. Education Week, 30(28), 31−33.
  • Seydioğulları, H. S. (2013). Sürdürülebilir kalkınma için yenilenebilir enerji. Planlama Dergisi, 23(1), 19−25.
  • Sülün, Y. (2002). Eğitimin çevre kirliliğini önlemedeki rolü. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 1−9.
  • Torun, F., & Şahin, S. (2016). Argümantasyon temelli sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin argüman düzeylerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 41(186), 233−251.
  • Tümay, H., & Köseoğlu, F. (2011). Kimya öğretmen adaylarının argümantasyon odaklı öğretim konusunda anlayışlarının geliştirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(3), 105−119.
  • Uç, F. B., & Benzer, E. (2021). Yazma etkinlikleriyle yürütülen argümantasyon uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazmalarına ve kavram öğrenmelerine etkisi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 79−104.
  • Uluçınar-Sağır, Ş., Soylu, G., & Bolat, A. (2021). 7. Sınıf öğrencilerinin kuvvet ve enerji ünitesindeki argümantasyon seviyelerinin belirlenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 184−203.
  • Untereiner, B. (2013). Teaching and learning the elements of argumentation [Unpublished Master Thesis]. Degree of Master of Arts, University of Victoria, Department of Curriculum and Instruction.
  • Uzun, E. (2023). Eğitimde Argümantasyon. S. Girgin içinde, Eğitimde Güncel Yaklaşımlar. Efe Akademi.
  • Wissinger, D. R. (2012). Using argumentative discussions to enhance the written arguments of middle school students in social studies classrooms. [Unpublished Doctorial Thesis] Doctor of Philosophy, University of Maryland, Faculty of the Graduate School, United States.
  • Yardımcı, E., & Bağcı, G. K. (2010). Çocukların gözünden çevre ve çevre sorunları. İlköğretim Online (Elektronik), 9(3), 1122−1136.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kevser Arslan 0000-0003-0658-7175

Asli Görgülü Arı 0000-0002-6034-3684

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 17 Kasım 2023
Kabul Tarihi 6 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arslan, K., & Görgülü Arı, A. (2023). Ortaokul öğrencilerinin sürdürülebilir ekoloji alanına yönelik oluşturdukları argümanların incelenmesi. Yıldız Journal of Educational Research, 8(2), 53-69.