ABSTRACT
Paul Chambers holds a significant place in the jazz world today as one of the most influential and innovative double bassists in jazz history. His groundbreaking approach profoundly transformed the harmonic and melodic dimensions of jazz double bass, redefining its role within the genre. This study aims to identify the harmonic structures employed by Paul Chambers in his walking bass lines, focusing on diatonic and chromatic approaches, tension and resolution relationships, leading and tension notes, modal and blues scales, diminished scales, and chord-scale relationships. The research is a descriptive study employing a general survey model to examine the musical language used by Paul Chambers in his accompaniments within the framework of harmonic structures. The population of the study comprises the walking bass lines in works accompanied by jazz double bassist Paul Chambers, while the sample focuses on the walking bass lines performed by Chambers in Jerome Kern’s composition Yesterdays. Within this scope, the musical elements used in Paul Chambers’s walking bass lines were analyzed and interpreted using visual analysis techniques. These elements include chord tones, diatonic, chromatic, and double chromatic approaches to these chords, natural and altered tension notes, and leading tones. Additionally, scales, chord progressions, tritone substitutions, melodic movements involving whole and half steps, and changes in chord types and functions were analyzed. During the analysis process, the chords played by Paul Chambers in his walking bass lines were notated above the staff, while the original chords of the composition, which were not utilized in the walking bass, were indicated below the staff. Paul Chambers’s walking bass lines represent a unique approach in jazz music, blending melodic, rhythmic, and harmonic richness. These features demonstrate that walking bass is not merely a harmonic support element but also a powerful medium for melodic expression.
Walking bass double bass bass guitar harmonic approach jazz music.
-
ÖZ
Paul Chambers, caz tarihinin en etkili ve yenilikçi kontrbasçılarından biri olarak günümüzde de caz dünyasında önemli bir yere sahiptir. Chambers’ın yenilikçi yaklaşımı, caz kontrbasının armonik ve melodik boyutlarını ileriye taşıyarak bu enstrümanın cazdaki rolünü köklü bir şekilde dönüştürmüştür. Çalışmanın amacı, Paul Chambers’ın bas yürüyüşlerinde kullandığı armonik yapıyı; diyatonik-kromatik yaklaşımlar, gerilim ve çözülme ilişkileri, öncü ve gerilimli sesler, modal ve blues dizileri, diminished diziler ve akor-dizi ilişkisi unsurları doğrultusunda tespit etmektir. Araştırma, Paul Chambers’ın eşliklerinde kullandığı müzikal dili armonik yapı çerçevesinde tespit etmeye yönelik genel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın evrenini caz müziği kontrbas sanatçılarından Paul Chambers’ın eşlik ettiği eserlerdeki bas yürüyüşleri, örneklemini ise, Jeroma Kern’in Yesterdays eserindeki Paul Chambers’ın bas yürüyüşleri oluşturmaktadır. Bu kapsamda, Paul Chambers’ın bas yürüyüşlerinde kullandığı müzikal unsurlar görsel analiz tekniği ile çözümlenerek yorumlanmıştır. Müzikal unsurlar; akor sesleri, bu akorlara yapılan diyatonik, kromatik ve çift kromatik yaklaşımlar, doğal ve altere gerilimli sesler ile öncü sesleri içermektedir. Ayrıca, diziler, akor ilerleyişleri, triton değişikliği, tam ve yarım sesten oluşan melodik yürüyüşler, akor tür ve fonksiyon değişiklikleri de analiz kapsamında ele alınmıştır. Analiz sürecinde, Paul Chambers’ın bas yürüyüşlerinde kullandığı akorlar dizeğin üstünde, yürüyüş sırasında kullanılmayan eserin orijinal akorları ise dizeğin altında gösterilmiştir. Paul Chambers’ın bas yürüyüşleri, melodik, ritmik ve armonik zenginliği bir arada barındıran, caz müziğinde kendine özgü bir yaklaşımı temsil etmektedir. Bu özellikler, özellikle yürüyen basın sadece bir armonik destek unsuru olmadığını, aynı zamanda melodik bir anlatım aracı olabileceğini göstermektedir.
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik Teorileri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |