ÖZ
Giriş: Belirli bir sağlık sorununa odaklanan planlı eğitimler, sağlık davranışlarını teşvik edebilir ve hastalık semptomlarını iyileştirebilir.
Amaç: Bu çalışma, adölesan obez kızların menstrüel semptomlarını iyileştirmek amacıyla Sağlığı Geliştirme Modeli'ne (HPM) göre verilen "Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve menstürasyon (HLB-MENS)" eğitiminin etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Metod: Bu randomize kontrollü çalışma 1 eylül 2017 - 21 ocak 2018 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Obez grup duyarlı bireylerden oluştuğu için ilk aşamada olasılık dışı rastgele örnekleme yöntemi kullanılmıştır. ikinci aşamada, gönüllülerden rastgele atama yapılmıştır.
Araştırmaya liselerde okuyan 9., 10. ve 11. sınıf obez kız çocukları (vücut kitle indeksi > 26,7 kg/m2) dahil edilmiştir. Müdahale (n=63) ve kontrol (n=65) olarak iki grupla çalışılmıştır. Etki büyüklüğü = 0,80 (%80,1 ve p = ,05,)dir. Müdahale grubu 16 haftalık planlı eğitim almış, kontrol grubu katılmamıştır. Eğitim üç farklı başlıktan oluşuyordu. Dersler temel eğitim ve pekiştirme eğitimi olmak üzere iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar her bir konuda toplam 7 saat ders aldılar.
Sonuç: Sağlıklı yaşam tarzı davranışlarındaki olumlu gelişmeler, obez kızların ruhsal semptomlarını iyileştirdi. Müdahale grubunda MSQ toplam puanları (p<0,007) ve menstrüel ağrı azaldı (p<0,001). HLBS-II toplam puanları (p<0.001) ve fiziksel aktivite alt ölçek puanları (p<0.026.) arttı. Yürüme oranları, fiziksel aktivite davranışları ve fiziksel aktivite süreleri 4 saatin üzerine çıktı, (p<0,001). Günlük aktivitelerden yürüme güçlüğü (p<0,004) ve fast food tüketimi (p<0,002) azaldı.
Planlı eğitim Obez kızlar Menstürel Semptomlar Sağlıklı Yaşam Tarzı Davranışları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 3 |