Introduction: The COVID-19 pandemic has initiated a new process in Turkey and worldwide. University students need information and training about the coronavirus to make effective decisions about their health and the health of others.
Objective: This study was conducted to determine the relationship between students' quality of life and level of health literacy during the COVID-19 pandemic.
Materials and Methods: The correlational study was carried out with 451 students studying at a a foundation university between February and April 2021. Data were collected using the "Descriptive Characteristics Form, COVID-19 Knowledge and Awareness Questionnaire, Turkey Health Literacy Scale (THLS-32) and the World Health Organization Quality of Life Scale-Short Form Turkish Version (WHOQOL-BREF-TR)."
Results: The study revealed that most students had adequate and excellent health literacy levels. The students' overall score on the WHOQOL-BREF-TR was 85.00±14.60 points, and their quality of life was high. There was a significant correlation between the “THLS-32 and WHOQOL-BREF-TR” (r=0.39; p=0.00). The THLS-32 scores of students, whose income was higher than their expenses, whose mother was a university graduate, and who stated that wearing a mask and the COVID-19 vaccine were effective against COVID-19, were statistically significantly higher compared to the other students (p<0.05). The WHOQOL-BREF-TR scores of students, whose income was higher than their expenses and whose mother was a university graduate, were found to be statistically significantly level higher (p<0.05).
Conclusion: A positive and significant correlation was found between the students' health literacy and quality of life. As the health literacy level of students increases, heir quality of life also increases.
Giriş: COVID-19 pandemisi Türkiye’de ve dünyada yeni bir süreci başlattı. Üniversite öğrencilerinin kendi sağlığı ve başkalarının sağlığı ile ilgili etkin kararlar alabilmesi için koronavirüs hakkında bilgi ve eğitim ihtiyacı bulunmaktadır.
Amaç: Bu araştırma, COVID-19 pandemisi sürecinde sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı düzeyi ile yaşam kalitesi arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu tanımlayıcı-ilişki arayıcı çalışma bir vakıf üniversitesinde öğrenim gören 451 öğrenci ile Şubat-Nisan 2021 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Veriler "Tanımlayıcı Özellikler Formu, COVID-19 Bilgi ve Farkındalık Anketi, Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği (TSOY-32) ve Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği-Kısa Form Türkçe Versiyonu (WHOQOL-BREF-TR)" kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Araştırma öğrencilerin çoğunluğunun yeterli ve mükemmel sağlık okuryazarlığı düzeylerine sahip olduğunu ortaya koymuştur. Öğrencilerin WHOQOL-BREF-TR toplam puanı 85,00±14,60 puan ve yaşam kaliteleri yüksekti. “THLS-32 ile WHOQOL-BREF-TR” arasında anlamlı düzeyde korelasyon vardı (r=0.39; p=0.00). Geliri giderlerinden yüksek olan, annesi üniversite mezunu olan, maske takmanın ve COVID-19 aşısının COVID-19'a karşı etkili olduğunu belirten öğrencilerin TSOY-32 puanları diğer öğrencilere oranla istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksekti (p<0.05). Geliri giderlerinden yüksek olan ve annesi üniversite mezunu olan öğrencilerin WHOQOL-BREF-TR puanları istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek bulundu (p<0.05).
Sonuç: Öğrencilerin sağlık okuryazarlığı ile yaşam kalitesi arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlendi. Öğrencilerin sağlık okuryazarlığı düzeyi yükseldikçe yaşam kalitesi düzeyi de yükselmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1 |