Objective: The research was conducted in order to determine the knowledge levels and genital hygiene behaviors of nursing and midwifery students about genital hygiene.
Materials and methods: The research was carried out cross-sectional study between April and May 2021. with the participation of 254 nursing and midwifery students studying at the Faculty of Health Sciences of a university in the east of Turkey. Research data were collected with a "Personal Information Form". Descriptive statistics and Pearson Chi-square test were used in the analysis of the data.
Results: It was determined that 52.4% of the students were midwifery students, 83.1% of them got information about genital hygiene and 52% of them got information from school as a source of information, 70.5% of the students use the Turkish style toilet. 40.6% wash their hands before and after the toilet, 78.3% clean the perineum from front to back, 91.7% prefer cotton underwear. 55.5% drink it once every 2 days. He stated that they changed their clothes, 60.2% of the students stated that they change pads 2-3 times a day. When students' genital hygiene behaviors were compared with departments and classes, it was found to be statistically significant (p<0.05).
Conclucion: In the study, it was observed that the students knew and applied genital hygiene practices and it was noteworthy that their hand washing habits before and after the toilet. and the frequency of changing underwear and pads were low. Hygiene education programs should be further expanded in schools to include genital hygiene practices and target all students.
Amaç: Araştırma. hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin genital hijyen hakkında bilgi düzeyleri ve genital hijyen davranışlarını belirlenmek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve yöntem: Araştırma kesitsel olarak Nisan-Mayıs 2021 tarihleri arasında Türkiye’nin doğusundaki bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 254 hemşirelik ve ebelik öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri “Kişisel Bilgi Formu” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ve Pearson Ki-Kare testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %52.4’ünün ebelik bölümü öğrencisi olduğu, %83.1’inin genital hijyenle ilgili bilgi aldıkları ve bilgi kaynağı olarak da %52’sinin okuldan bilgi aldıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin %70.5’i alaturka tuvalet kullandığını, %40.6’sı tuvaletten önce ve sonra el yıkadığını, %78.3’ü perine temizliğini önden arkaya doğru yaptığını, %91.7’si pamuklu iç çamaşır tercih ettiklerini ve %55.5’i 2 günde 1 kez iç çamaşırlarını değiştirdiklerini belirtmiştir. Öğrencilerin %60.2’si günde 2-3 kez ped değiştirdiğini belirtmiştir. Öğrencilerin genital hijyen davranışları ile bölümler ve sınıflar karşılaştırıldığında istatistiksel açıdan anlamlı olduğu saptanmıştır (p<0.05).
Sonuç: Araştırmada öğrencilerin, genital hijyen uygulamalarını bildikleri ve uyguladıkları görülmüş olup tuvaletten önce ve sonra el yıkama alışkanlıklarının, iç çamaşırı ve ped değiştirme sıklıklarının istendik düzeyde olmaması dikkat çekmiştir. Hijyen eğitim programlarının okullarda daha da genişletilerek genital hijyen uygulamalarını da kapsaması ve tüm öğrencilerin eğitim programına dahil edilmesi sağlanmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ebelik (Diğer), Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği, Hemşirelik Eğitimi, Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 3 |