Köy idareleri, Türk kamu yönetiminde önemli bir yeri olan, ulusal mevzuatta bulunan ilk ve köklü yönetsel birimlerdir. Mevzuatta pek çok görev ve sorumluluğu olmasına karşın köylerden beklenen işlevlerin önemli bir bölümü merkezi idare tarafından üstlenilerek karşılanmaktadır. Tüzel kişilikleri, bütçeleri ve personeli yasalarla güvence altına alınan köyler, pek çok ihtiyacı karşılamakta yetersiz kalmaktadır. Köylere yönelik mevzuatın güncel olmayışı, mali kaynak sıkıntısı ve personel eksikliği merkezi idare desteğini gerektiren nedenler arasındadır. Köylerde karşılanamayan ihtiyaçlar ve çözülemeyen sorunlar kente göçü hızlandırmış ve köylerde ikamet eden nüfusu azaltmıştır. Kentlerde nüfusun yoğunlaşması pek çok kentsel sorun yanında, köy ve kentler arasında önemli gelişmişlik farklarına da neden olmuştur. Bu çalışma kapsamında köyün tanımı, hukuki vasfı, hukuk dünyasındaki mevcut yeri, bütçe işleyişi ve denetimi irdelenmiş, köy idarelerinin daha işlevsel hale gelmesinde yapılabileceklere dair öneriler sunulmuştur. Çalışma kapsamında literatür taraması tercih edilmiş ve özellikle yürürlükteki Türk ulusal mevzuatına başvurulmuştur. Alandaki yazın dünyasına katkı yaparak köylerde yaşayan insanların ihtiyaçlarının daha verimli, hızlı ve kolay karşılandığı köy idarelerinin oluşması yönünde yapılabileceklere dair çalışmaları artırmak çalışmanın nihai hedefini oluşturmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Köy, Yerel Yönetim, Kamu Yönetimi, Denetim, Türkiye
JEL Sınıflandırması: H70
Countryside administrations are the first and long established administrative unit found in national legislation with an important place in Turkish public administration. In spite of having numerous duties and responsibilities in the legislation, a considerable part of the functions expected from the countryside is undertaken and met by the central administration. The countryside whose juristic personalities, budgets and employees are guaranteed in the constitution are insufficient in meeting many needs. The regulations aimed at the countryside being outdated, the financial source difficulties and being understaffed are among the reasons requiring the support of central administration. The needs that are not met and the problems that are not solved accelerated the migration to the towns and the population in the countryside decreased. The intensity of the population in the towns caused important development differences between the countryside and the towns besides many urban problems. Within the scope of this study, the definition of the countryside, legal entity, its existing place in the legal world, budget process and the inspection are scrutinised and suggestions are made regarding the things that can be done for the countryside administrations to become more functional. In this study, literature review is preferred and prevailing Turkish national legislation is betaken particularly. Providing contribution to the literature in the field work ( yazın dünyası değil yazın kullandım, daha dogru geldi, atlanmaması gerekliyse literature world diyebilirsiniz) and increasing the studies aiming at constituting countryside administrations where the needs of people living there are met efficiently, quickly and easily is the ultimate objective of the study.
Key Words: Countryside, Local Administration, Public Administration, Inspection, Turkey
JEL Classification: H70
Countryside Local Administration Public Administration Inspection Turkey
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |