BibTex RIS Kaynak Göster

Yerel Yönetimlerde Katılımcı Bütçeleme(Participatory Budgeting in Local Governments)

Yıl 2015, , 311 - 329, 12.01.2016
https://doi.org/10.18657/yecbu.69504

Öz

Katılımcı bütçeleme, yerel yönetimlerin harcama önceliklerini halkın doğrudan katılımı ve tercihleri doğrultusunda şekillendirdiği bir bütçeleme sürecidir. Bu anlamda, katılımcı bütçeleme temsili demokrasiden katılımcı demokrasiye geçişin en önemli demokratik adımlarından biri olarak kabul edilmektedir. İlk defa 1989’da Brezilya’nın Porto Alegre kentinde uygulanan katılımcı bütçeleme modeli, daha sonraki yıllarda Latin Amerika ülkelerinden başlayarak dünyanın birçok ülkesindeki binlerce kentte uygulanmıştır. Katılımcı bütçeleme ile yerel kamu hizmetlerinin sunumunda hizmetten faydalanan vatandaşlarla yerel yönetimler arasında doğrudan bir ilişki kurulmaktadır. Bu yapısal ilişki, hem yerel yönetimlerin halka hesap verme sorumluluğunu yerine getirmesi, hem de yerel yönetimler üzerindeki kamuoyu denetiminin sağlanması için elverişli bir ortam oluşmaktadır. Bu nedenle, hem dünyada hem de ülkemizde katılımcı bütçelemenin yaygınlaşması, demokratik gelişim ve kaynak kullanımında etkinliğin sağlanması açısından son derece önemlidir.

 

Participatory budgeting is shaped by local administratons that is a budgeting process in accordance with public priorities and preferences. İn this sense, participatory budgeting is considered to one of the most important step in transtion from representative democracy to participatory democracy. In 1989 for first time applied in Brazillian city of Porto Alegre participatory budgeting model is that applied in thousands of cities and very successful results have been obtained. A structural relationship is established with citizens who benefit from the local services and local administrations in the provision of local services in participatory budgeting. This structual relationship is creates a favorable environment both to provide public accountability and ensuring public control in local governments. Therefore, the spread of participatory budgeting is extremely important in point of democratic development and ensuring efficiency of resoruce use.

Kaynakça

  • Bayramoğlu, S., (2015). Toplumcu Belediye. Ankara: Nota Bene
  • Cabannes, Y., (2004). Participatory Budgeting: A Significant Contribution To Participatory Democracy. Environment&Urbanization, 16(1), 27-46.
  • Ebdon, C., Franklin, A., (2004). Searching for a Role for Citizens in the Bugdet Process. Public Budgeting and Finance, 24(1), 32-49.
  • Doi:10.111/j.0275-1100.2004.02401002.x
  • Ergen, Z., (2012). Yönetimden Yönetişime: Katılımcı Bütçeleme Modeli. Maliye Dergisi, sayı 163, Temmuz-Aralık, 316-334.
  • http://dergiler.sgb.gov.tr/calismalar/maliye_dergisi/yayinlar/md/163/163-17.pdf
  • Fung, A., Wright, O., (2003). Deepining Democracy: Innovations in Empowered Participatory Governance. Politics and Society, 29(1), 5-41. Doi: 10.1177/0032329201029001002
  • Goldfrank, B., (2012). The World Bank and the Globalization of Participatory Budgeting, Journal of Public Deliberation, Vol. 8 [2012], Iss. 2, Art. 7 http://www.publicdeliberation.net/jpd/vol8/iss2/art7
  • Goldfrank, B., (2006). Lessons from Latin American Experience in Participatory Budgeting. http://www.internationalbudget.org/themes/PB/LatinAmerica.pdf erişim tarihi: 27.07.2015
  • Gret, M., Sintomer, Y., (2004). Porto Alegre,İthaki Yayınları, İstanbul.
  • Kösekahya, G.,(2003). Katılımcılık ve İyi Yönetişim. http://www.deu.edu.tr/userweb/hilmi.coban/odevler/katılımcılık.pdf erişim tarihi:01.08.2015
  • Krenjova, J., Randla, R., (2013). Participatory Budgeting at the Local Level: Challenges and Opportunities for New Democracies. Administrative Culture, 14(1), 18-46.
  • http://halduskultuur.eu/journal/index.php/HKAC/article/view/78
  • Mc Nulty, S., (2011). Voice and Vote: Decentralization and Participation in Post Fujimori Peru, Stanford University Press. www.amazon.com.uk erişim tarihi: 29.07.2015.
  • Meriç, M., (2013). Bütçe Sistemlerinde Dönüşüm ve Değişim. Ed.F.Altuğ, A.Kesik, M.Şeker, Kamu Bütçesinde Yeni Yaklaşımlar , Ankara: Seçkin.
  • Milewska, A., Jozwik, M., (2014). Organization and Changes of Local Government Finance System In View Of Implementation of Participatory Budgeting. ACTA Economia, 13(4), 125-134.
  • Moynihan, D., (2007). Citizen Participation in Budgeting: Prospect for Developing Countries. Participatory Budgeting,ed. Anvar Shah, Worlbank Public Sector Governance and Accountability Series 39498.
  • Özdemir, A.T., (2011). Mahalli İdarelerde Halk Katılımı Bağlamında Kent Konseyleri. Sayıştay Dergisi, Sayı:83, 31-56.
  • http://dergi.sayistay.gov.tr/icerik/der83m2.pdf
  • Özen, A., Yontar, İ.G., (2009). Katılımcı Demokrasi Anlayışında Bütçeleme: Katılımcı Bütçeleme. Maliye Dergisi, sayı:156,Ocak-Haziran, 280-293.
  • -
  • http://dergiler.sgb.gov.tr/calismalar/maliye_dergisi/yayinlar/md/156/17.Ahmet.oZEN_ibrahim.Guray.YONTAR.pdf
  • Sakınç, S., Bursalıoğlu, S., (2014). Bütçelemede Demokratik Bir Değişim: Katılımcı Bütçeleme. Electronic Journal of Vocational Colleges, Mayıs, 1-9. http://www.ejovoc.org/makaleler/may_2014/pdf/01.pdf
  • Sintomer, Y., Herzberg C., Röcke, A., Allegretti G., (2012). Transnational Models of Citizen Participation: the Case of Participatory Budgeting. Journal of Public Deliberation, 8(2), article 9.
  • http://www.publicdeliberation.net/jpd/vol8/iss2/art9.
  • Şahin, D., (2013). Bütçeleme Sürecinde Çoğulculuk. Ed.F.Altuğ, A.Kesik, M.Şeker, Kamu Bütçesinde Yeni Yaklaşımlar, Ankara: Seçkin.
  • Tekeli, İ., (2004). Tek ve Çok Katmanlı Demokrasi Kuramlarının Ontolojik Kabulleri Üzerine. Doğu-Batı Düşünce Dergisi, sayı 28, 127-139.
  • TEPAV, (2007). İyi Yönetişim için Örnek Bir Model: Katılımcı Bütçeleme. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırmaları Vakfı Yönetişim Etüdleri Programı, http://www.tepav.org.tr/upload/files/1271229711r9770.Iyi_Yonetisim_Icin_Ornek_Bir_Model_Katilimci_Butceleme.pdf Erişim Tarihi: 21.05.2015
  • Uysal, A. B., (2013). Katılımcı Senaryo Tekniği Yardımıyla Tarihi Kentsel Alan İçin İyileştirme Stratejisinin Belirlenmesi. ODTÜ Journal of Faculty Architecture, 30(2), 137-162. Doi: 10.4305/METO.JFA.2013.2.1
  • Wampler, B., (2000). A Guide to Participatory Budgeting. www.commdev.org/userfiles/files/1613_file_GPB.pdf.
  • Wampler, B., (2007). The Difusion of Brazil’s Participatory Budgeting: Sholud Best Practises Be Promoted ?. http://www.internationalbudget.org/themes/PB/AdoptingParticipatoryDemocracy.pdf.
  • Wampler, B., (2009). Participatory Budgeting in Brazil, Pennsylvania: Penn State Universty.
  • Worldbank, (2001). Case Study 3: Gujarat India. Participatory Approaches in Budgeting and Public Expenditure Managment.
  • Participation Group Social Development Depertmant. http://sitesources.worldbank.org/INTPCENG/1433721116506093229/20511035/sdn72.pdf.
  • World Bank, (2008), ” Brazil : Toward a More Inclusive and Effective Participatory Budget in Porto Alegre”, Volume 1. Main Report. Washington.
  • Yıldırım, S., (1993). Yerel Yönetim ve Demokrasi. Ankara: Başbakanlık Toplu Konut İdaresi.
  • http://projects.sklinternational.se/tuselog/tr/tusenet/tusenet-belediye-ortaklik-aglari
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arman Yalçın

Yayımlanma Tarihi 12 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Yalçın, A. (2016). Yerel Yönetimlerde Katılımcı Bütçeleme(Participatory Budgeting in Local Governments). Journal of Management and Economics, 22(2), 311-329. https://doi.org/10.18657/yecbu.69504