Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Research for Accounting Professionals on Financial Information Manipulation and Creative Accounting

Yıl 2021, , 103 - 123, 23.03.2021
https://doi.org/10.18657/yonveek.868281

Öz

As a result of constantly changing and self-renewing economic developments, businesses can carry out various activities to achieve their goals. These activities are carried out by taking advantage of deficiencies and flexibility arising from the legal legislation. Making changes to accounting and financial data or not showing data at all is an example of creative accounting practices which is a method of accounting manipulation. Such practices cause financial information users to access manipulated information. At the same time, it enables the perceptions about the company to be directed as desired.
The control point of such manipulative actions is the accounting units of the enterprises. Due to their duties, professional accountants act as bridges between taxpayers and public institutions. For this reason, they are obliged to keep records of all taxable activities and perform the duties defined in the legislation. It is envisaged that members of the profession may intervene in manipulative practices while performing their duties.
In this study, a survey-based research was conducted to determine the opinions of professional accountants about creative accounting. Obtained data were tested by means of t-test (Independent-Samples T Test). In the conclusion part, the results of the participants' thoughts were revealed.
Key Words: Financial Information, Manipulation, Creative Accounting
JEL Classification: M41

Kaynakça

  • Archer, S. (1996). The Ethics of Creative Accounting. Science and Engineering Ethics, 1(2), 55-70.
  • Bayındır, S. (2010). Türk Sermaye Piyasası Hukukunda Manipülasyon Suçu Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hukuk Anabilim Dalı Kamu Hukuku Bilim Dalı.
  • Bayırlı, R. (2006). Yaratıcı Muhasebe, Etik, Firma Değeri ve Örnek Bir Uygulama Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Muhasebe Finansman Bilim Dalı.
  • Bekçi, İ., ve Avşarlıgil, N. (2011). Finansal Bilgi Manipülasyonu Yöntemlerinden Yaratıcı Muhasebe ve Bir Uygulama. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 13(2), 131-162. Canbulut, G. (2008). Finansal Bilgi Manipülasyonu ve Örnek Bir Uygulama Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, ĠĢletme Anabilim Dalı Finasman Bilim Dalı.
  • Coenen, T. (2008). Essentials of Corporate Fraud. New Jersey: John Wiley and Sons.
  • Çelik, T. (2010). Muhasebede Hata ve Hileler İle İlgili Muhasebe Meslek Mensupları Üzerinde Bir Araştırma. Niğde: T.C Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Aanabilim Dalı Muhasebe Finansman Bilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Çıtak, N. (2009). Hileli Mali Raporlamada Yaratıcı Muhasebe ve Bir Uygulama Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Muhasebe Finansman Bilim Dalı.
  • Dalğar, H., ve Pekin, S. (2011). Kurumsal Yönetim İle Finansal Tablo Manipülasyonu Arasındaki İlişki: İMKB Kurumsal Yönetim Endeksi’nde Yer Alan Şirketlerde Bir Araştırma. Mali Çözüm Dergisi 107., 19-43.
  • Daştan, A. (2010). Kurumsal Yönetim İlkeleri ve Kurumsal Muhasebe Etkileşimi. Türkiye Bankalar Birliği Bankacılar Dergisi(72).
  • Demir, V., ve Bahadır, O. (2007). Muhasebe Manipülasyonu Yöntem ve Teknikler. Mali Çözüm Dergisi 84, 103-119.
  • Dhaoui, A. (2010). What Does Matter In RveD Decentralization: Financial Performance Worry Or Intensive Earnings Management? 1-15.
  • Diana , B., ve Madalina, P. C. (2008). Is Creative Accounting A form of manipulation? University of Oradeor, Faculty of Economics, Department of Finance Accounting, Journal accredited(3), 935-940.
  • Genç, M., ve Köse, Y. (2018). Yaratıcı Muhasebe Uygulamaları ve Türkiye'de Bağımsız Denetçinin Sorumluluğu (Cilt Sonçağ Matbaacılık). Ankara: Akademisyen Kitabevi A.Ş.
  • Griffiths, I. (1986). Creative Accounting How to Make Your Profits What You Want Them to Be. Unwin Paperbacks. Great Britain.
  • Hsieh, L. F., ve Tsai, Y. T. (2006). Information Asymmetry. Creative Accounting And Moral Choice, An Apocalypse Of Procomp Informatic Ltd., Journal of American Academy Of Business, 2(6).
  • Jones, M. (2011). Introduction – Setting The Scene”. M. J. Jones (Ed.). Creative Accounting, Fraud and International Accounting Scandals. England: John Wiley ve Sons Ltd.
  • Jones, M. j. (2011). Creative Accounting, Fraud and International Accounting Scandals. Chichester, England.: John WileyveSons Inc. .
  • Kirschenheiter, M., ve Melumad, N. D. (2002). ”Can Big Bath and Ear-nings Smoothing Co-Exist As Equilibri-um Financial Reporting Strategies?”. Journal of Accounting Research 40 (3), 761-796.
  • Küçüksözen, C. (2005). Finansal Bilgi Manipülasyonu : Nedenleri, Yönetemleri, Amaçları, Teknikleri, Sonuçları Ve İMKB ŞİRKETLERİ Üzerine Amprik Bir Çalışma. Ankara: T.C. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Bölümü Anabilim Dalı.
  • McBarnet, D., ve Whelan, C. (1999). Creative Accounting and the Cross - Eyed Javelin Throver. England: Wiley Pr.
  • Mulford, C. W., ve Comiskey, E. E. (2002). The Financial Numbers Game, Detecting Creative Accounting Practice. U.S.A: John Wiley ve Sons.
  • Ocak, M., ve Güçlü, F. C. (2014). Muhasebe Manipülasyonu: Hile, Yaratıcı Muhasebe, Kar ve İzlenim Yönetimine İlişkin Kavramsal Çerçeve. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi(6), 123-135.
  • Ömürgönülşen, M., ve Ömürgönülşen, U. (2009). Critical Thinking about Creative Accounting in the Face of a Recent Scnadal in the Turkish Banking Sector. Critical Perspectives on Accounting(20), 651-673.
  • Rezaee, Z. (2002). Financial Statement Fraud - Prevention and Detection. New York: John Wiley ve Sons, Inc.
  • Saltoğlu, M. (2003, 09 10). Yaratıcı Muhasebede Özel Amaçlı Şirketlerin Rolü ve Enron Örneği. Muhasebe ve Denetime Bakış, 107-116.
  • Smith, T., ve Hannah, R. (1991). Accounting for Growth. UK: UBS Phillips and Drew.
  • Srivastava, S., ve Tandon, A. (2014). Creative Accounting and Fraud : An Overview”. Shrinkhala, 3(2), 24-28.
  • Stolowy, H., ve Breton, G. (2000). A Review of Research on Accounts Manipulation. Paper for the Annual Congress of European Accounting Association, (s. 1-65). Munich, Germany.
  • Trussel, J. (2003). Assessing Potential Accounting Manipulation: the Financial Characteristics of Charitable Organizations with Higher than Expected Program-Spending Ratios. Sage Journals, 616-633.
  • Varıcı, İ., ve Er, B. (2013). Muhasebe Manipülasyonu ve Firma Performansı İlişkisi: İMKB Uygulaması. Ege Akademik Bakış Dergisi, 13(1), 43-52.
  • Yayla, H. E. (2006). Güç Ve Yetki İlişkilerinin Muhasebe Bilgisi Kararları Üzerindeki Etkisi: Türkiye’deki Özel Hastaneler Üzerine Yapısal Bir Model Önerisi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Yörük, N., ve Doğan, E. (2009). Finansal Bilgi Manipülasyonu ve Finansal Bilgi Manipülasyonunun Belirlenmesine Yönelik İMKB’de Bir Uygulama. Ankara: Detay Yayıncılık.

Finansal Bilgi Manipülasyonu ve Yaratıcı Muhasebeye İlişkin Meslek Mensupları Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2021, , 103 - 123, 23.03.2021
https://doi.org/10.18657/yonveek.868281

Öz

Sürekli değişen ve kendini yenileyen ekonomik gelişmeler neticesinde işletmeler hedeflerine ulaşmak için çeşitli faaliyetlerde bulunabilmektedirler. Bu faaliyetleri yasal mevzuattan kaynaklanan eksiklikler ve esnekliklerden yararlanarak muhasebe ve finansal veriler üzerinde değişiklik yaparak veya verileri hiç göstermeyerek, muhasebe manipülasyonun bir yöntemi olan yaratıcı muhasebe uygulamaları ile gerçekleştirmektedirler.
Bu tür uygulamalar ile finansal bilgi kullanıcılarının manipüle edilmiş bilgilere erişimi sağlanmakta ve işletme hakkında oluşan algılarının istenildiği şekilde yönlendirilmesine neden olmaktadır.
Bu şekilde oluşan manipülatif eylemlerin kontrolü ve uygulamaya geçiş noktası işletmelerin finansman ve muhasebe birimleridir. Muhasebe meslek mensupları görevleri gereği mükellefler ile kamu kurumları arasında köprü görevi görmektedirler. Bu nedenden dolayı gerçekleşen vergiye tabi her türlü faaliyette kayıt tutmak suretiyle mevzuatta gerekli olan görevleri yerine getirmek zorundadırlar. Bu görevler yerine getirilirken manipülatif uygulamalar, hata ve hile gibi unsurlarda meslek mensupları tarafından suiistimal edilerek yapılabileceği öngörülmektedir.
Bu çalışmada muhasebe meslek mensuplarının yaratıcı muhasebe hakkında düşüncelerini tespit etmek amacıyla ankete dayalı bir araştırma yapılmıştır. Elde edilen veriler t-testi (Independent-Samples T Test) aracılığıyla test edilmiş katılımcıların düşünceleri ile sonuçlar ortaya çıkarılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Finansal Bilgi, Finansal Bilgi Manipülasyonu, Yaratıcı Muhasebe
JEL Sınıflandırması: M41

Kaynakça

  • Archer, S. (1996). The Ethics of Creative Accounting. Science and Engineering Ethics, 1(2), 55-70.
  • Bayındır, S. (2010). Türk Sermaye Piyasası Hukukunda Manipülasyon Suçu Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hukuk Anabilim Dalı Kamu Hukuku Bilim Dalı.
  • Bayırlı, R. (2006). Yaratıcı Muhasebe, Etik, Firma Değeri ve Örnek Bir Uygulama Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Muhasebe Finansman Bilim Dalı.
  • Bekçi, İ., ve Avşarlıgil, N. (2011). Finansal Bilgi Manipülasyonu Yöntemlerinden Yaratıcı Muhasebe ve Bir Uygulama. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 13(2), 131-162. Canbulut, G. (2008). Finansal Bilgi Manipülasyonu ve Örnek Bir Uygulama Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, ĠĢletme Anabilim Dalı Finasman Bilim Dalı.
  • Coenen, T. (2008). Essentials of Corporate Fraud. New Jersey: John Wiley and Sons.
  • Çelik, T. (2010). Muhasebede Hata ve Hileler İle İlgili Muhasebe Meslek Mensupları Üzerinde Bir Araştırma. Niğde: T.C Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Aanabilim Dalı Muhasebe Finansman Bilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Çıtak, N. (2009). Hileli Mali Raporlamada Yaratıcı Muhasebe ve Bir Uygulama Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Muhasebe Finansman Bilim Dalı.
  • Dalğar, H., ve Pekin, S. (2011). Kurumsal Yönetim İle Finansal Tablo Manipülasyonu Arasındaki İlişki: İMKB Kurumsal Yönetim Endeksi’nde Yer Alan Şirketlerde Bir Araştırma. Mali Çözüm Dergisi 107., 19-43.
  • Daştan, A. (2010). Kurumsal Yönetim İlkeleri ve Kurumsal Muhasebe Etkileşimi. Türkiye Bankalar Birliği Bankacılar Dergisi(72).
  • Demir, V., ve Bahadır, O. (2007). Muhasebe Manipülasyonu Yöntem ve Teknikler. Mali Çözüm Dergisi 84, 103-119.
  • Dhaoui, A. (2010). What Does Matter In RveD Decentralization: Financial Performance Worry Or Intensive Earnings Management? 1-15.
  • Diana , B., ve Madalina, P. C. (2008). Is Creative Accounting A form of manipulation? University of Oradeor, Faculty of Economics, Department of Finance Accounting, Journal accredited(3), 935-940.
  • Genç, M., ve Köse, Y. (2018). Yaratıcı Muhasebe Uygulamaları ve Türkiye'de Bağımsız Denetçinin Sorumluluğu (Cilt Sonçağ Matbaacılık). Ankara: Akademisyen Kitabevi A.Ş.
  • Griffiths, I. (1986). Creative Accounting How to Make Your Profits What You Want Them to Be. Unwin Paperbacks. Great Britain.
  • Hsieh, L. F., ve Tsai, Y. T. (2006). Information Asymmetry. Creative Accounting And Moral Choice, An Apocalypse Of Procomp Informatic Ltd., Journal of American Academy Of Business, 2(6).
  • Jones, M. (2011). Introduction – Setting The Scene”. M. J. Jones (Ed.). Creative Accounting, Fraud and International Accounting Scandals. England: John Wiley ve Sons Ltd.
  • Jones, M. j. (2011). Creative Accounting, Fraud and International Accounting Scandals. Chichester, England.: John WileyveSons Inc. .
  • Kirschenheiter, M., ve Melumad, N. D. (2002). ”Can Big Bath and Ear-nings Smoothing Co-Exist As Equilibri-um Financial Reporting Strategies?”. Journal of Accounting Research 40 (3), 761-796.
  • Küçüksözen, C. (2005). Finansal Bilgi Manipülasyonu : Nedenleri, Yönetemleri, Amaçları, Teknikleri, Sonuçları Ve İMKB ŞİRKETLERİ Üzerine Amprik Bir Çalışma. Ankara: T.C. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Bölümü Anabilim Dalı.
  • McBarnet, D., ve Whelan, C. (1999). Creative Accounting and the Cross - Eyed Javelin Throver. England: Wiley Pr.
  • Mulford, C. W., ve Comiskey, E. E. (2002). The Financial Numbers Game, Detecting Creative Accounting Practice. U.S.A: John Wiley ve Sons.
  • Ocak, M., ve Güçlü, F. C. (2014). Muhasebe Manipülasyonu: Hile, Yaratıcı Muhasebe, Kar ve İzlenim Yönetimine İlişkin Kavramsal Çerçeve. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi(6), 123-135.
  • Ömürgönülşen, M., ve Ömürgönülşen, U. (2009). Critical Thinking about Creative Accounting in the Face of a Recent Scnadal in the Turkish Banking Sector. Critical Perspectives on Accounting(20), 651-673.
  • Rezaee, Z. (2002). Financial Statement Fraud - Prevention and Detection. New York: John Wiley ve Sons, Inc.
  • Saltoğlu, M. (2003, 09 10). Yaratıcı Muhasebede Özel Amaçlı Şirketlerin Rolü ve Enron Örneği. Muhasebe ve Denetime Bakış, 107-116.
  • Smith, T., ve Hannah, R. (1991). Accounting for Growth. UK: UBS Phillips and Drew.
  • Srivastava, S., ve Tandon, A. (2014). Creative Accounting and Fraud : An Overview”. Shrinkhala, 3(2), 24-28.
  • Stolowy, H., ve Breton, G. (2000). A Review of Research on Accounts Manipulation. Paper for the Annual Congress of European Accounting Association, (s. 1-65). Munich, Germany.
  • Trussel, J. (2003). Assessing Potential Accounting Manipulation: the Financial Characteristics of Charitable Organizations with Higher than Expected Program-Spending Ratios. Sage Journals, 616-633.
  • Varıcı, İ., ve Er, B. (2013). Muhasebe Manipülasyonu ve Firma Performansı İlişkisi: İMKB Uygulaması. Ege Akademik Bakış Dergisi, 13(1), 43-52.
  • Yayla, H. E. (2006). Güç Ve Yetki İlişkilerinin Muhasebe Bilgisi Kararları Üzerindeki Etkisi: Türkiye’deki Özel Hastaneler Üzerine Yapısal Bir Model Önerisi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Yörük, N., ve Doğan, E. (2009). Finansal Bilgi Manipülasyonu ve Finansal Bilgi Manipülasyonunun Belirlenmesine Yönelik İMKB’de Bir Uygulama. Ankara: Detay Yayıncılık.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakkı Akman 0000-0001-9393-2736

Ferhat Bitlisli 0000-0003-1638-8786

Yayımlanma Tarihi 23 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Akman, H., & Bitlisli, F. (2021). Finansal Bilgi Manipülasyonu ve Yaratıcı Muhasebeye İlişkin Meslek Mensupları Üzerine Bir Araştırma. Journal of Management and Economics, 28(1), 103-123. https://doi.org/10.18657/yonveek.868281