Reklamlarda Kullanılan Marka Kişilik Arketiplerinin Göstergebilimsel Analizi
Yıl 2014,
Cilt: 21 Sayı: 1, 345 - 355, 13.09.2014
Volkan Yakın
Canan Ay
Mehmet Yakın
Öz
This study adopting a semiotic analysis aims to identify how personality archetypes have been used in commercials to create brand personalities. With this aim, the study first conceptualizes what these personality archetypes are and then analyses ten most successful global airline companies' commercials to show how each of them integrated these archetypes into their marketing strategies. The article analyses the commercial of one of these companies in detail through a semiotic analysis and then summarizes findings related to the other companies. The article finds out that all the successful aviation company commercials in question have mostly used caregiver and jester archetypes. In addition to this finding the article also provides the reader with data on the usage of all other archetypes in these examples.
Kaynakça
- AAKER A.D., (2009), Güçlü Markalar Yaratmak, 2.Baskı,Medicat
- AAKER J., (1997), Dimensions of Brand Personality, Journal of Marketing Research, Vol. XXXiV , s.347-356
- BATEY M., (2008), Brand meaning , Routledge, New York
- BURGER,M.J.,(2006),Kişilik (Psikoloji Biliminin İnsan Doğasına Dair Söyledikleri), Kaknüs yayınları, İstanbul
- EGEMEN T.,(2009), Ülke Tanıtımında Kullanılan Turizm Reklamlarında Simgeleştirme ve Türkiye, Yüksek Lisans Tezi, (İstanbul –Marmara Üniversitesi)
- ELDEN M.,(2009), Reklam ve Reklamcılık, Say Yayınları, 1. Baskı,İstanbul
- IACCİNO, F.J.,(1998),Jungian Reflections within the Cinema, Wetsport, Connecticut, London: Praeger Publishers
- MARK, M., & PEARSON, C., (2001), The Hero and the Outlaw: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes, New York: McGraw-Hill
- MORRİS L., SCHMOLZE R. (2006), Consumer Archetypes: A New Approach to Developing Consumer Understanding Frameworks, Journal of Advertising Research, September, s. 289-300
- OURWERSLOOT H., TUDORİCA A., (2001) Brand Personality Creation through Advertising, Working Paper Series, Şubat. http://arno.unimaas.nl/show.cgi?fid=478
- PEARSON C. ,Archetypes 101, http://www.bsu.edu/classes/magrath/205resources/pearson/pearson.html SMİTH, G., IAN G., ADAMANTİOS D.,(2005), The impact of brand extensions on brand personality: experimental evidence, European Journal of Marketing, Vol. 39, No: ½, s. 129-149
- TARNAS R., (2009), Archetypal Principles, Archai: The Journal of Archetypal Cosmology, Volume 1, Number 1 (Summer), s. 23-36
- THOMPSON,C. J.,(2004), Marketplace Mythology and Discourses of Power,Journal of Consumer Research, Vol. 31 June s. 162-180
- YEYGEL S. ve YAKIN. M., (2007), “Kurumsal Reklamlarda Göstergeler Aracılığıyla Marka Kimliğinin İletilmesi”, Selçuk İletişim Dergisi, Cilt.5, Sayı.1, Temmuz, s.102-117
- WORLD Airlines Awards, http://www.worldairlineawards.com/Awards_2011/Airline2011.htm
Reklamlarda Kullanılan Marka Kişilik Arketiplerinin Göstergebilimsel Analizi
Yıl 2014,
Cilt: 21 Sayı: 1, 345 - 355, 13.09.2014
Volkan Yakın
Canan Ay
Mehmet Yakın
Öz
Çalışmamızda, markaların reklamlar aracılığıyla marka kişiliği geliştirebilmelerinde önemli bir rol oynayan kişilik arketiplerinin göstergebilimsel analizle belirlenmesi hedeflenmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak çalışmada kavramsal bilgiler sunulduktan sonra dünya havacılık sektörünün en başarılı on firmasına ait reklam filmleri analiz edilmiştir. Bu çalışmada örnek olarak bir firmaya ait reklam filminin göstergebilimsel analiziyle birlikte diğer firmaların analiz sonuçları değerlendirilmiştir. Sonuç olarak araştırma konusu firmaların reklam filmlerinde kişilik arketiplerinden faydalandıkları ve ağırlıklı olarak yardımsever ve soytarı kişilik arketiplerini kullandıkları belirlenerek araştırmada tespit edilen diğer tüm arketiplere ilişkin göstergelere ait veriler sunulmuştur.
Kaynakça
- AAKER A.D., (2009), Güçlü Markalar Yaratmak, 2.Baskı,Medicat
- AAKER J., (1997), Dimensions of Brand Personality, Journal of Marketing Research, Vol. XXXiV , s.347-356
- BATEY M., (2008), Brand meaning , Routledge, New York
- BURGER,M.J.,(2006),Kişilik (Psikoloji Biliminin İnsan Doğasına Dair Söyledikleri), Kaknüs yayınları, İstanbul
- EGEMEN T.,(2009), Ülke Tanıtımında Kullanılan Turizm Reklamlarında Simgeleştirme ve Türkiye, Yüksek Lisans Tezi, (İstanbul –Marmara Üniversitesi)
- ELDEN M.,(2009), Reklam ve Reklamcılık, Say Yayınları, 1. Baskı,İstanbul
- IACCİNO, F.J.,(1998),Jungian Reflections within the Cinema, Wetsport, Connecticut, London: Praeger Publishers
- MARK, M., & PEARSON, C., (2001), The Hero and the Outlaw: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes, New York: McGraw-Hill
- MORRİS L., SCHMOLZE R. (2006), Consumer Archetypes: A New Approach to Developing Consumer Understanding Frameworks, Journal of Advertising Research, September, s. 289-300
- OURWERSLOOT H., TUDORİCA A., (2001) Brand Personality Creation through Advertising, Working Paper Series, Şubat. http://arno.unimaas.nl/show.cgi?fid=478
- PEARSON C. ,Archetypes 101, http://www.bsu.edu/classes/magrath/205resources/pearson/pearson.html SMİTH, G., IAN G., ADAMANTİOS D.,(2005), The impact of brand extensions on brand personality: experimental evidence, European Journal of Marketing, Vol. 39, No: ½, s. 129-149
- TARNAS R., (2009), Archetypal Principles, Archai: The Journal of Archetypal Cosmology, Volume 1, Number 1 (Summer), s. 23-36
- THOMPSON,C. J.,(2004), Marketplace Mythology and Discourses of Power,Journal of Consumer Research, Vol. 31 June s. 162-180
- YEYGEL S. ve YAKIN. M., (2007), “Kurumsal Reklamlarda Göstergeler Aracılığıyla Marka Kimliğinin İletilmesi”, Selçuk İletişim Dergisi, Cilt.5, Sayı.1, Temmuz, s.102-117
- WORLD Airlines Awards, http://www.worldairlineawards.com/Awards_2011/Airline2011.htm