This research discusses the conflict of authority between the European
Union (EU) and the International Civil Aviation Organization (ICAO) and
the International Maritime Organization (IMO) that arose from the inclusion
of the greenhouse gas emissions from the activities in the civil aviation and
maritime transport sectors, including international voyages, into the scope of
the EU’s emission trading system and the current developments. For this
purpose, the legal documents in the acquis communautaire and the
regulations of the ICAO and the IMO were reviewed from a historical perspective and the relevant decision of the Court of Justice of the European
Union (CJEU) was mentioned.
Within this framework, the research was laid out in two chapters: The first
chapter discusses the inclusion of the flights from/to the aerodromes located
in the EU to the EU ETS by way of amendments made in the Directive 2003/87
through the Directive 2008/101 and the complaint filed by Air Transport
Association of America before the CJEU as a result of these amendments. In
addition, it reviews the provisions of the Regulation 2015/757 which was
adopted for the maritime transport sector and its compatibility with the
provision in Article 2(2) of the Kyoto Protocol which provides that the
contracting Parties work with the ICAO and the IMO to limit or reduce the
emissions of greenhouse gases in the civil aviation and maritime transport
sectors.
The second chapter reviews the efforts made by the EU, by adopting the
Directive 2023/958, the Regulation 2023/957, the Directive 2023/959, the
Regulation 2023/2405 and the Regulation 2023/1805 to ensure compatibility
with the ICAO and IMO regulations related to the reduction of the
greenhouse gas emissions arising from the activities in the civil aviation and
maritime transport sectors. As the final finding of the research, it has been
found out that the EU, considering that the works carried out by the ICAO
related to the reduction of greenhouse gas emissions within the framework of
Article 2(2) of the Kyoto Protocol were insufficient, prompted the ICAO to
make regulations in order to reduce the greenhouse gas emissions in the civil
aviation sector by including the greenhouse gas emissions from the flights
from/to the aerodromes located in the EU into the EU ETS and thereafter
made the required amendments to the acquis communautaire in order to
comply with the program CORSIA of the ICAO.
In addition, it has been determined that the EU follows said strategy in the
maritime transport sector and desires to prompt the IMO to adopt an
international regulation on the reduction of the greenhouse gas emissions
arising from the activities in the maritime transport sector, and thereafter to
bring the EU ETS into compliance with this expected international
regulation. However, in this regard, it is necessary to remind that the EU
reserves the strategy of implementing the EU ETS in the civil aviation and
maritime transport sectors again, in case the measures taken by the ICAO
and the IMO are insufficient.
greenhouse gas emissions EU emissions trading system combating climate change International Civil Aviation Organisation (ICAO) International Maritime Organisation (IMO)
Bu çalışmada, Avrupa Birliği (AB)’nin emisyon ticareti sistemi kapsamına
uluslararası seferleri içerecek şekilde sivil havacılık ve deniz ulaşım
sektörlerindeki faaliyetlerden kaynaklanan sera gazı emisyonlarını da dahil
etmesi sonucu, Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) ve Uluslararası
Denizcilik Örgütü (IMO) ile AB arasında doğan yetki uyuşmazlığı ve güncel
gelişmeler ele alınmıştır. Bu amaçla, AB müktesebatındaki hukuki belgeler ve
ICAO ile IMO’nun düzenlemeleri tarihsel olarak incelenmiş ve Avrupa
Birliği Adalet Divanı (ABAD)’nın ilgili kararına değinilmiştir.
Bu çerçevede araştırma iki bölümde incelenmiştir: Birinci bölümde, AB
emisyon ticareti sistemini düzenleyen 2003/87 sayılı Direktif’te, 2008/101
sayılı Direktif ile değişiklik yapılarak, AB’de yerleşik havaalanlarına veya
AB’de yerleşik havaalanlarından yapılan uçuşların AB emisyon ticareti
sistemi kapsamına alınması ile bu düzenlemelerin sonucunda Air Transport
Association of America’nın ABAD önünde yaptığı şikâyet ele alınmıştır.
Ayrıca deniz ulaşım sektöründe de kabul edilen 2015/757 sayılı Tüzük’teki
hükümler değerlendirilmiş ve Kyoto Protokolü’nün 2(2). maddesinde ifade
edilen, sivil havacılık ve deniz ulaşım sektörlerinde sera gazı salımlarının sınırlandırılması ya da azaltılması için ICAO ve IMO ile çalışılması ifadesi
ile uyumu irdelenmiştir.
İkinci bölümde ise, 2023/958 sayılı Direktif, 2023/957 sayılı Tüzük,
2023/959 sayılı Direktif, 2023/2405 sayılı Tüzük ile 2023/1805 sayılı Tüzüğü
kabul ederek sivil havacılık ve deniz ulaşım sektörlerindeki faaliyetlerden
kaynaklanan sera gazı emisyonlarının azaltılmasında, AB’nin ICAO ve IMO
düzenlemeleri ile uyum sağlama arayışı değerlendirilmiştir.
Araştırmanın nihai bulgusu olarak, AB’nin sivil havacılık sektöründe,
Kyoto Protokolü’nün 2(2). maddesi çerçevesinde ICAO tarafından
gerçekleştirilen çalışmaları yetersiz bulması sonucunda, AB’de yerleşik
havaalanlarına veya AB’de yerleşik havaalanlarından gerçekleştirilen hava
seferlerinden kaynaklanan sera gazı emisyonlarını, AB emisyon ticareti
sistemine dahil ederek, ICAO’yu sivil havacılık sektöründe sera gazı
emisyonlarının azaltılması için düzenleme yapma hususunda harekete
geçirdiği ve sonrasında ICAO’nun CORSIA programına uyum sağlamak için
AB müktesebatında gerekli değişiklikleri yaptığı saptanmıştır. Ayrıca AB’nin
aynı stratejiyi deniz ulaşım sektöründe de izlediği ve IMO’yu deniz ulaşım
sektöründeki faaliyetlerden kaynaklanan sera gazı emisyonlarının azaltılması
hususunda uluslararası düzenleme yapmak üzere harekete geçirmeyi ve
sonrasında bu uluslararası düzenleme ile AB emisyon ticareti sistemini
uyumlaştırmayı istediği tespit edilmiştir. Ancak bu hususta AB’nin, ICAO ve
IMO tarafından alınan tedbirlerin yetersiz kalması durumunda tekrar sivil
havacılık ve deniz ulaşım sektörlerinde AB emisyon ticareti sistemini
uygulama stratejisini düzenlemelerinde saklı tuttuğunu da ifade etmek
gerekecektir.
sera gazı emisyonları AB emisyon ticareti sistemi iklim değişikliği ile mücadele Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 21 Sayı: 1 |