Bu çalışma, Türkiye’deki akademisyenler arasında bilgi paylaşımının önündeki çeşitli engel türlerini belirlemeyi ve engeller ile etki dereceleri arasındaki ilişkileri incelemeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, nitel ve nicel yaklaşımlar iki aşamada kullanılmaktadır. İlk aşamada, literatür taraması ile bilgi paylaşım engelleri belirlenmiş ve Türk akademisyenlerin önündeki mevcut engelleri saptamak üzere uzman görüşleri ile belirlenen engeller organizasyonel, bireysel ve teknolojik boyutlar altında kategorilendirilmiştir. İkinci aşamada ise, tanımlanan engeller ve etkileşimleri, Yorumlayıcı Yapısal Modelleme (ISM) ve Karar Verme Deneme ve Değerlendirme Laboratuvarı (DEMATEL) yöntemleriyle ayrıntılı olarak incelenmiştir. Araştırmanın bulguları, örgütsel ve bireysel bilgi paylaşım engellerinin teknolojik engellerden daha etkili olduğunu ortaya koymaktadır. ISM ve DEMATEL bulgularına göre, “kurumsal yapı”, “güç ilişkileri” ve “destekleyici kurum kültürü” Türkiye’deki akademisyenler arasında bilgi paylaşımının itici güçleridir. Bu çalışma, hem akademik bilgi paylaşımını teşvik etmek için gerekli eylemleri gerçekleştirmeyi hem de üniversitelerin performanslarını geliştirmeyi sağlayabilecek hiyerarşik ve nedensel bir ilişki modeli sağlamaktadır. Bulgular, akademisyenlerin bilgi paylaşım engellerinin aşılabilmesi için temel engellerin neler olduğu ve birbiriyle nasıl ilişkili oldukları konusunda yararlı bilgiler sunmaktadır. Dolayısıyla, sunulan bulgular hem akademik camiaya hem de düzenleyici eylemleri gerçekleştirmekten sorumlu politika yapıcılara katkıda bulunma konusunda önemli potansiyeller barındırmaktadır.
Akademisyenler bilgi paylaşım engelleri bilgi paylaşımı bilgi yönetimi
This study aims to identify different types of barriers to knowledge sharing among academics in Turkey and to investigate the relationships between the barriers and their degree of impact. Accordingly, it implements qualitative and quantitative approaches in two phases. In the first phase, the knowledge sharing barriers are identified through the literature review and categorized under organizational, individual, and technological dimensions via expert opinions so as to determine current barriers for the Turkish academics. In the second phase, the identified barriers and their interactions are more deeply investigated by using the Interpretive Structural Modeling (ISM) and Decision Making Trial and Evaluation Laboratory Method (DEMATEL) methods. The findings of the study reveal that organizational and individual knowledge sharing barriers have a stronger effect than technological barriers. According to ISM and DEMATEL findings, “corporate structure”, “power relations"”, and “supportive corporate culture” are the driving forces for the knowledge sharing among the academics in Turkey. This study provides a hierarchical and causal relation model that may enable both performing the actions needed to promote academic knowledge sharing and advancing university performances. The findings offer useful insights on what the key barriers are and how these interrelate, so that they can be overcome. Thus, the findings hold significant potential to contribute both to the academic field and to the policymakers who are in charge of taking regulatory actions.
Academics knowledge management knowledge sharing knowledge sharing barriers
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 3 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.