Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uluslararası Yükseköğrenim Öğrencilerinin Temel Sorun Alanları: Azerbaycan Uyruklu Öğrenciler Üzerinde Nitel Bir Çözümleme

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 3, 705 - 716, 31.12.2021
https://doi.org/10.2399/yod.21.725596

Öz

Eğitim pazarının önemli bir ayağını, 21. yüzyılda, uluslararası entegrasyon yaratacak ve yaşatacak kitleleri eğitmeyi amaçlayan uluslararası öğrenci dolaşımı programları oluşturmaktadır. Ülkeler arasındaki uluslararası öğrenci değişimi uygulamaları, öğrencilere ve öğrenci ağırlayan eğitim şehirlerine katkı sağlarken, beraberinde bir takım sorunları ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmanın amacı, uluslararası yükseköğrenim öğrencilerinin karşılaşması olası temel sorun alanlarını belirlemektir. Nitel araştırma yöntemi tercih edilen araştırmada, öğrencilerin yaşadıkları sorunları bireysel deneyimlerine dayanarak ortaya çıkarmak amaçladığından olgubilim (fenomenolojik) araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma örneklemi olarak seçilen Akdeniz Üniversitesinde eğitim gören Azerbaycan uyruklu öğrenciler ile derinlemesine görüşmeler yapılmış ve betimleyici analize tabi tutulmuştur. Çalışmada yabancı uyruklu öğrencilerin yaşadığı temel sorunlar, “ekonomik sıkıntılar, dil yetersizliği, barınma, kandırılma ve korkutulma duygusu, tecrübesizlik, resmi prosedürler konusunda bilgi eksikliği, kültürel farklılık, destek eksikliği ve dışlanmışlık” olarak tespit edilmiştir. Ekonomik sıkıntılar ve barınma sorunu en çok bahsi geçen temel sorunlar olarak ortaya çıkmıştır. Ayrıca araştırmada öğrencilerin karşılaştıkları temel sorunlar ile başa çıkma stratejileri de ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Adler, N. J., & Gundersen, A. (2008). International dimensions of organizational behavior. Mason, OH: Thomson-South-Western.
  • Allaberdiyev, P. (2007). Türk Cumhuriyetlerinden Türkiye’ye yüksek öğrenim görmeye gelen öğrencilerin uyum düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Altbach, P. G., & Teichler, U. (2001). Internationalization and exchanges in a globalized university. Journal of Studies in International Education, 5(1), 5–25.
  • Andrade, M. S. (2006). International students in English speaking universities. Journal of Research in International Education, 5, 131–154.
  • Annaberdiyev, D. (2006). Türkiye’de öğrenim gören Türk Cumhuriyetleri ve Türk üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım arama tutumları, psikolojik uyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Berry, J. W. (2005). Acculturation: Living successfully in two cultures. International Journal of Intercultural Relations, 29, 697–712.
  • Bevis, T. B. (2002). At a glance: International students in the United States. International Educator, 11(3), 12–17.
  • Black, J. S., & Mendenhall, M. (1990). Cross-cultural training effectiveness: A review and a theoretical framework for future research. Academy of Management Review, 15(1), 113–136.
  • Bozkırlı, K. Ç., Onur, E. R., & Polatcan, F. (2019). Kafkas Üniversitesindeki Türk soylu öğrencilerin sorunlarının değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 211–228.
  • Çağlar, A. (1999). Türk Üniversitelerinde öğrenim gören Türk cumhuriyetleri ve akraba toplulukları öğrencilerinin sorunları. TODAİE Amme İdaresi Dergisi, 32(4), 133–169.
  • Feichtinger, C., & Fink, G. (1998). The collective culture shock in transition countries-theoretical and empirical implications. Leadership & Organization Development Journal, 19(6), 302–308.
  • Fullinwider, R. (2001). Multicultural education and cosmopolitan citizenship. International Journal of Educational Research, 35(3), 331–343.
  • Giorgi, A., Giorgi, B., & Morley, J. (2008) The Descriptive phenomenological psychological method. In C. Willig, & W. Stainton Rogers (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research in psychology, (pp. 165–179). London: Sage.
  • Güçlü, N. (1996). Yabancı öğrencilerin uyum problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101–110.
  • Hammersley, M. (2000). Taking sides in social research: Essays on partisanship and bias. London: Routledge.
  • Harrison, P. (2002). Educational exchange for international understanding. International Educator, 11(4), 2–4.
  • Hsu, P. (2003). An assessment of counseling needs of international students at University of Wisconsin-Stout Spring 2003. Unpublished master’s thesis, University of Wisconsin-Stout, Menomonie, WI, USA.
  • Kelo, M., Teichler, U., & Wachter, B. (2006). EURODATA: Student mobility in European higher e-education. Bonn: Lemmens Verlags & Mediengesellschaft.
  • Kumcağız, H., Dadashzadeh, R., & Alakuş, K. (2016). Ondokuz Mayıs Üniversitesi’ndeki yabancı uyruklu öğrencilerin sınıf düzeylerine göre yaşadıkları sorunlar. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 37–50.
  • Küçükali, A. (2016). Atatürk Üniversitesinde öğrenim gören Azerbaycanlı öğrencilerin sosyo-ekonomik durum ve problemleri. Electronic Turkish Studies, 11(2), 875–894.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). An application of hierarchical kappa-type statistics in the assessment of majority agreement among multiple observers. Biometrics, 33(2), 363–374.
  • Levent, F., & Karaevli, Ö. (2013). Uluslararası öğrencilerin eğitimine yönelik politikalar ve Türkiye için öneriler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 38(38), 97–118.
  • Lui, M. (2009). Addressing the mental health problems of Chinese international college students in the United States. Advances in Social Work, 10(1), 69–86.
  • McClure, J. W. (2007). International graduates’ cross-cultural adjustment: Experiences, coping strategies, and suggested programmatic responses. Teaching in Higher Education, 12(2), 199–217.
  • Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. San Francisco, CA, US: The Jossey-Bass Education Series.
  • OECD (2013). Implications of global value chainsfor trade, investment, development and jobs. Erişim tarihi https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/unctad_oecd_wto_2013d1_en.pdf (7 Kasım 2019).
  • Özer, M. (2012). Türkiye’de uluslararası öğrenciler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 59–65.
  • Özkan, F. (2019). Türkiye’de İlahiyat Fakültelerinde eğitim gören uluslararası öğrencilerin memnuniyet düzeyleri. Doktora tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Poedjiastutie, D. (2015). Culture shock experienced by foreign students studying at Indonesian Universities. TEFLIN Journal, 20(1), 25–36.
  • Rai, G. S. (2002). Meeting the educational needs of international students: A perspective from US schools. International Social Work, 45(1), 21–33.
  • Rajapaksa, S., & Dundes, L. (2002). It’s a long way home: International student adjustment to living in the United States. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 4(1), 15–28.
  • Sam, D. L., & Eide, R. (1991). Survey of mental health of foreign students. Scandinavian Journal of Psychology, 32(1), 22–30.
  • Sawir, E. (2005). Language difficulties of international students in Australia: The effects of prior learning experience. International Education Journal, 6, 567–580.
  • Sawir, E., Marginson, S., Deumert, A., Nyland, C., & Ramia, G. (2008). Loneliness and international students: An Australian study. Journal of Studies in International Education, 12(2), 148–180.
  • Sovic, S. (2009). Hi-bye friends and the herd instinct: International and home students in the creative arts. Higher Education, 58(6), 747–761.
  • Stones, C. R. (1988). Research: Toward a phenomenological praxis. In D. Kruger (Ed.), An introduction to phenomenological psycholog (2nd ed., pp. 141–156). Cape Town: Juta.
  • Sumer, S. (2009). International students’ psychological and sociocultural adaptation in the United States. Dissertation, Georgia State University, Atlanta, GA, USA.
  • Taub, D. J., & Komives, S. R. (1998). A comprehensive graduate orientation program: Practicing what we preach. Journal of College Student Development, 39(4), 394–398.
  • Traş, Z. & Güngör, H. C. (2011). Avrupa ülkelerinden gelen Türk asıllı üniversite öğrencilerinin sosyal destek ve sosyal bağlılıkları üzerine nitel bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, 261–271.
  • Tutkun, Ö. F. (2006), Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesindeki Türkiyeli öğrencilerin uyum sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 255–267.
  • Türk, M. S., Topçu, Z., & Yaşar, H. N. (2018). Türkiye’de öğrenim görmeye yeni başlayan yabancı uyruklu üniversite öğrencilerine yönelik Softpower araştırması: Gazi Üniversitesi örneği. Electronic Turkish Studies, 13(19), 1843–1866.
  • Yardımcıoğlu, F., Beşel, F., & Savaşan, F. (2017). Uluslararası öğrencilerin sosyo-ekonomik problemleri ve çözüm önerileri (Sakarya Üniversitesi örneği). Akademik İncelemeler Dergisi, 12(1), 203–254.
  • Yeh, C., & Inose, M. (2002). Difficulties and coping strategies of Chinese, Japanese, and Korean immigrant students. Adolescense, 37(145), 69–82.
  • Yeh, C. J., & Inose, M. (2003). International students’ reported English fluency, social support satisfaction, and social connectedness as predictors of acculturative stress. Counselling Psychology Quarterly, 16(1), 15–28.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Main Problem Areas of International University Students: A Qualitative Analysis on Azerbaijan Students

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 3, 705 - 716, 31.12.2021
https://doi.org/10.2399/yod.21.725596

Öz

The international student mobility, aiming to create and sustain international integration has been an essential part of the education market in the 21st century. However, while such international student exchange programs contribute to the students and the cities hosting them, they bring along some problems. The aim of this study is to identify the main problem areas that international university students are likely to encounter. By applying the qualitative research method, the phenomenological research design was used in the study since it aims to reveal the problems of students based on their individual experiences. In-depth interviews were conducted with the Azerbaijani students studying at Akdeniz University selected as the research sample, which were then descriptively analyzed. The main problems were identified as “economic problems, inability to understand the local language, problems with accommodation, feeling cheated and intimidated, being inexperienced, lack of knowledge about the formal procedures, cultural diversity, lack of support, and exclusion”. The problems regarding finance and accommodation emerged as the most frequently mentioned problems. The main strategies to overcome these problems are also discussed.

Kaynakça

  • Adler, N. J., & Gundersen, A. (2008). International dimensions of organizational behavior. Mason, OH: Thomson-South-Western.
  • Allaberdiyev, P. (2007). Türk Cumhuriyetlerinden Türkiye’ye yüksek öğrenim görmeye gelen öğrencilerin uyum düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Altbach, P. G., & Teichler, U. (2001). Internationalization and exchanges in a globalized university. Journal of Studies in International Education, 5(1), 5–25.
  • Andrade, M. S. (2006). International students in English speaking universities. Journal of Research in International Education, 5, 131–154.
  • Annaberdiyev, D. (2006). Türkiye’de öğrenim gören Türk Cumhuriyetleri ve Türk üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım arama tutumları, psikolojik uyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Berry, J. W. (2005). Acculturation: Living successfully in two cultures. International Journal of Intercultural Relations, 29, 697–712.
  • Bevis, T. B. (2002). At a glance: International students in the United States. International Educator, 11(3), 12–17.
  • Black, J. S., & Mendenhall, M. (1990). Cross-cultural training effectiveness: A review and a theoretical framework for future research. Academy of Management Review, 15(1), 113–136.
  • Bozkırlı, K. Ç., Onur, E. R., & Polatcan, F. (2019). Kafkas Üniversitesindeki Türk soylu öğrencilerin sorunlarının değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 211–228.
  • Çağlar, A. (1999). Türk Üniversitelerinde öğrenim gören Türk cumhuriyetleri ve akraba toplulukları öğrencilerinin sorunları. TODAİE Amme İdaresi Dergisi, 32(4), 133–169.
  • Feichtinger, C., & Fink, G. (1998). The collective culture shock in transition countries-theoretical and empirical implications. Leadership & Organization Development Journal, 19(6), 302–308.
  • Fullinwider, R. (2001). Multicultural education and cosmopolitan citizenship. International Journal of Educational Research, 35(3), 331–343.
  • Giorgi, A., Giorgi, B., & Morley, J. (2008) The Descriptive phenomenological psychological method. In C. Willig, & W. Stainton Rogers (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research in psychology, (pp. 165–179). London: Sage.
  • Güçlü, N. (1996). Yabancı öğrencilerin uyum problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101–110.
  • Hammersley, M. (2000). Taking sides in social research: Essays on partisanship and bias. London: Routledge.
  • Harrison, P. (2002). Educational exchange for international understanding. International Educator, 11(4), 2–4.
  • Hsu, P. (2003). An assessment of counseling needs of international students at University of Wisconsin-Stout Spring 2003. Unpublished master’s thesis, University of Wisconsin-Stout, Menomonie, WI, USA.
  • Kelo, M., Teichler, U., & Wachter, B. (2006). EURODATA: Student mobility in European higher e-education. Bonn: Lemmens Verlags & Mediengesellschaft.
  • Kumcağız, H., Dadashzadeh, R., & Alakuş, K. (2016). Ondokuz Mayıs Üniversitesi’ndeki yabancı uyruklu öğrencilerin sınıf düzeylerine göre yaşadıkları sorunlar. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 37–50.
  • Küçükali, A. (2016). Atatürk Üniversitesinde öğrenim gören Azerbaycanlı öğrencilerin sosyo-ekonomik durum ve problemleri. Electronic Turkish Studies, 11(2), 875–894.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). An application of hierarchical kappa-type statistics in the assessment of majority agreement among multiple observers. Biometrics, 33(2), 363–374.
  • Levent, F., & Karaevli, Ö. (2013). Uluslararası öğrencilerin eğitimine yönelik politikalar ve Türkiye için öneriler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 38(38), 97–118.
  • Lui, M. (2009). Addressing the mental health problems of Chinese international college students in the United States. Advances in Social Work, 10(1), 69–86.
  • McClure, J. W. (2007). International graduates’ cross-cultural adjustment: Experiences, coping strategies, and suggested programmatic responses. Teaching in Higher Education, 12(2), 199–217.
  • Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. San Francisco, CA, US: The Jossey-Bass Education Series.
  • OECD (2013). Implications of global value chainsfor trade, investment, development and jobs. Erişim tarihi https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/unctad_oecd_wto_2013d1_en.pdf (7 Kasım 2019).
  • Özer, M. (2012). Türkiye’de uluslararası öğrenciler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 59–65.
  • Özkan, F. (2019). Türkiye’de İlahiyat Fakültelerinde eğitim gören uluslararası öğrencilerin memnuniyet düzeyleri. Doktora tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Poedjiastutie, D. (2015). Culture shock experienced by foreign students studying at Indonesian Universities. TEFLIN Journal, 20(1), 25–36.
  • Rai, G. S. (2002). Meeting the educational needs of international students: A perspective from US schools. International Social Work, 45(1), 21–33.
  • Rajapaksa, S., & Dundes, L. (2002). It’s a long way home: International student adjustment to living in the United States. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 4(1), 15–28.
  • Sam, D. L., & Eide, R. (1991). Survey of mental health of foreign students. Scandinavian Journal of Psychology, 32(1), 22–30.
  • Sawir, E. (2005). Language difficulties of international students in Australia: The effects of prior learning experience. International Education Journal, 6, 567–580.
  • Sawir, E., Marginson, S., Deumert, A., Nyland, C., & Ramia, G. (2008). Loneliness and international students: An Australian study. Journal of Studies in International Education, 12(2), 148–180.
  • Sovic, S. (2009). Hi-bye friends and the herd instinct: International and home students in the creative arts. Higher Education, 58(6), 747–761.
  • Stones, C. R. (1988). Research: Toward a phenomenological praxis. In D. Kruger (Ed.), An introduction to phenomenological psycholog (2nd ed., pp. 141–156). Cape Town: Juta.
  • Sumer, S. (2009). International students’ psychological and sociocultural adaptation in the United States. Dissertation, Georgia State University, Atlanta, GA, USA.
  • Taub, D. J., & Komives, S. R. (1998). A comprehensive graduate orientation program: Practicing what we preach. Journal of College Student Development, 39(4), 394–398.
  • Traş, Z. & Güngör, H. C. (2011). Avrupa ülkelerinden gelen Türk asıllı üniversite öğrencilerinin sosyal destek ve sosyal bağlılıkları üzerine nitel bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, 261–271.
  • Tutkun, Ö. F. (2006), Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesindeki Türkiyeli öğrencilerin uyum sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 255–267.
  • Türk, M. S., Topçu, Z., & Yaşar, H. N. (2018). Türkiye’de öğrenim görmeye yeni başlayan yabancı uyruklu üniversite öğrencilerine yönelik Softpower araştırması: Gazi Üniversitesi örneği. Electronic Turkish Studies, 13(19), 1843–1866.
  • Yardımcıoğlu, F., Beşel, F., & Savaşan, F. (2017). Uluslararası öğrencilerin sosyo-ekonomik problemleri ve çözüm önerileri (Sakarya Üniversitesi örneği). Akademik İncelemeler Dergisi, 12(1), 203–254.
  • Yeh, C., & Inose, M. (2002). Difficulties and coping strategies of Chinese, Japanese, and Korean immigrant students. Adolescense, 37(145), 69–82.
  • Yeh, C. J., & Inose, M. (2003). International students’ reported English fluency, social support satisfaction, and social connectedness as predictors of acculturative stress. Counselling Psychology Quarterly, 16(1), 15–28.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Ampirik Araştırma
Yazarlar

Rüya Ehtiyar 0000-0003-2719-2156

Özlem Güzel 0000-0003-0081-3530

Hijran Rzazade 0000-0002-7662-1124

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ehtiyar, R., Güzel, Ö., & Rzazade, H. (2021). Uluslararası Yükseköğrenim Öğrencilerinin Temel Sorun Alanları: Azerbaycan Uyruklu Öğrenciler Üzerinde Nitel Bir Çözümleme. Yükseköğretim Dergisi, 11(3), 705-716. https://doi.org/10.2399/yod.21.725596

Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.