Bu çalışmada yükseköğretimde lisans düzeyinde okulu terk eden bireylerin bakış açısından, okulu terk etme kararında etkili olan etkenler ve bu etkenler arası ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından olgubilim deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu yükseköğretimde okul terki tecrübesine sahip 19 katılımcıdan oluşmuştur. Çalışmanın verileri, yüz yüze görüşme tekniği ile araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Toplanan veriler, başlıca örüntüleri belirleme, kodlama ve kategorilere ayırma işlemlerini kapsayan içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda mezun olunan ortaöğretim türü, yükseköğrenim görme nedenleri, mesleki olgunluk düzeyi, seçim yapmada özerk olamama, anne-babanın eğitim seviyesi ve lisans yerleştirme sınav puanı gibi konuların katılımcıların üniversite bölüm tercihini etkiyebildiği tespit edilmiştir. Okul terki kararında etkili olan yükseköğrenim süreçleri ise sosyal uyum, akademik süreçler, örgütsel süreçler ve maddi imkansızlıklardan oluştuğu belirtilebilir. Katılımcıların terk kararı vermesinde ise, akademik başarısızlık, mezuniyet sonucunda edinilecek mesleğin kişisel özelliklerine uygunluğunun değerlendirilmesi, evlilik ve mezuniyet sonrası iş olanaklarının etkili olabildiği görünmektedir.
Yükseköğretim politikaları yükseköğretimde okul terki yükseköğretime katılım
The purpose of this study is to determine the factors which affect the decision to drop out at undergraduate level from the point of view of the individuals who dropped out from higher education. In this study, phenomenological research design, which is one of the qualitative research approaches, was used. The study group consisted of nineteen participants with dropout experience in higher education. The study data were collected using semi-structured interviews, and analyzed using the content analysis method. The findings of the study show that pre-college experiences affecting dropout, based on the type of graduated high school, the reasons for leaving university education, the level of vocational maturity, the lack of autonomy in department choice, parental education level and university entrance examination scores may have affected the department choice of the participants. The problems experienced during the college study leading to dropout are related to social adjustment, academic factors, organizational factors and financial difficulties. According to the participants’ statements, the final dropout decision was made as a result of academic failure, evaluation of appropriateness of vocational choice, marriage, or employment opportunities after graduation.
College dropout higher education participation higher education policies
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 1 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.